Annons

MacBookPro - vilken av dem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Hej!
Jag är i valet och kvalet.
Jag ska köpa en MacBookpro och den ska användas till bildredigeringar (aparture, PS) och trycksaksproduktion (InDesign). jag vil gärna att datorn fungerar bra även efter 3 år.

Jag kollar denna MacBookPro (billigaste av de tre macBookPro):
2,16 GHz Intel Core 2 Duo
Upplösningen 1440 x 900
1 GB minne
120 GB hårddisk 5400varv/s
6x SuperDrive för skivor i dubbla lager
ATI Mobility Radeon X1600-grafik med 128 MB SDRAM

Jag ska lägga till 1 gb minne så jag har 2 gb totalt.

* Men vad tror ni om att lägga till så jag har 256 mb grafikkort? Arbetar jag bättre, snabbare? Håller sig datorn längre?

* Är det även en bra idé att köpa hårddisk med 7200varv/s istället för standarden 5400 varv/s? /200 gör att det går fortfare att spara sin arbeten, t ex stora bildfiler.

Den andra varianten har detta:
2,33 GHz Intel Core 2 Duo
Upplösningen 1440 x 900
2 GB minne
120 GB hårddisk1
ATI Mobility Radeon X1600-grafik med 256 MB SDRAM

Här finns redan 2 gb minne, 256 mb grafikkort.
Men behöver jag dem så väl att jag lägger ut 5000kr extra för denna datorn?

Se mer http://store.apple.com/Apple/WebObjects/seBusiness?type=bizsePRO&qprm=65756&family=MacBookPro

En annan sak:
Hur många av er har köpt Apples garanti på 3 år för 4000kr? Är det värt pengarna?

Hej!

Med de program du skall jobba med gäller för alla att du har mycke minne och snabb hårddisk. Aperture i synnerhet använder grafikkortet väldigt mycket så skall du jobba med det mycke så satsa på 256 mbyte! Jag tror att trenden i bildredigering går mot att avlasta arbetet på CPUn och använda GPUn istället. Satsa hellre mer på ram, snabb disk och grafikkort istället för mera processorprestanda. Såfort ditt RAM är slut måste den swappa på disk och det är långsamt.

Jag har inte haft applecare på någon av mina datorer . Går en sönder gör det inte så mycket om jag är av med den några dagar och är det något som går sönder efter 1 år och det är ett standardfel som drabbar många så brukar apple vara generösa. Min första ibook brann moderkortet upp på efter några år och jag fick det utbytt gratis.

Givetvis är det så att ju mer godis du stoppar i datorn desto längre kommer den att hålla. Frågan är bara om det är värt att ta det värsta o ha datorn i 3 år eller att ta en mitt-i-raden o sälja den efter 1.5 år o köpa en ny istället. Jag tror på det senare.

mvh,
Edvard

Nu fick jag min strax innan den nya 2:an kom men jag har skaffat AppleCare.
Detta pga att jag hade värsta strulet med min Imac för 4 år sen så vill jag absolut ha det. Den datorn var då borta i 5 månader, totalt 4 serviceomgångar, skickades över halva landet varje gång, innan jag till slut fick igenom att jag skulle ha en ny...och det fick jag också till slut.
Hade jag fått betala allt det själv...nä.

Kan svara på din fråga om Appel Care (garantin), jag har sån på min iMac.. Jag tycker att det är en ganska bra grej just eftersom att man kan ringa till support i 3 år istället för 90-dagar och att om någonting händer med datorn så får du det lagat.. (vilket är självklart med garanti, men detta ger ju som nämt 3år istället för 1 ^^)

Köp AppleCare om du ska bära med dig datorn mycket, men du behöver inte bestämma dig vid köpet. AppleCare Protection Plan (APP) går nämligen att köpa till i efterhand under hela året din vanliga garanti gäller. Fördelen med att köpa APP från början är att den täcker alla appleprodukter som är med på fakturan. Köper du tex en macbook pro, en apple bildskärm och en Airport Express samtidigt med en APP på samma faktura så omfattas även skärmen och Airporten av tre års garanti. Då känns inte de dryga 4000:- riktigt lika tunga.

Normalt sett så är det ju bra med snabba diskar men på bärbara så kan det vara bra med en långsammare som drar mindre ström och genererar mindre värme. Jag tror inte att du kommer att märka någon skillnad mellan grafikkorten om du inte kör 3D applikationer som spel.

Jag tycker inte att prisskillnaden är motiverad för den dyrare 15"aren, det är bättre att lägga pengarna på en extern disk för backup eller en extra skärm att använda på kontoret.

Beställde själv den billigare varianten igår :)

Melker

Melker Humala skrev:

Normalt sett så är det ju bra med snabba diskar men på bärbara så kan det vara bra med en långsammare som drar mindre ström och genererar mindre värme.

Skall man använda datorn 8h om dagen uppskattar man nog snabba diskar. Speciellt om man ska skyffla tunga saker fram och tillbaks mellan hårddisk och primärminne. 2 gb minne som nämns som ett alternativ här är inte oändligt mycke och vill man ha flera applikationer igång samtidigt (Aperture, PS eller Indesign och PS) så kommer man gynnas av snabba diskar.

Melker Humala skrev:
Jag tror inte att du kommer att märka någon skillnad mellan grafikkorten om du inte kör 3D applikationer som spel.

Om avsikten är att köra Aperture så är 256 mb grafikminne ett krav för att det skall löpa på fint! Läs gärna på i Apertures forum hos Apple då det skrivs trådar om grafikkort varje dag där: http://discussions.apple.com/category.jspa?categoryID=184

Edit: För att visa en indikation hur mycket grafikkort inverkar på prestanda ta en titt här: http://www.barefeats.com/image06/quad-ima.gif

Minne kan man köpa till senare men att uppgradera grafikkrets är en lite svårare nöt att knäcka!

Lycka till med ditt köp!

mvh,
Edvard

Senast ändrad:
edvardwendelin skrev:
Skall man använda datorn 8h om dagen uppskattar man nog snabba diskar. Speciellt om man ska skyffla tunga saker fram och tillbaks mellan hårddisk och primärminne. 2 gb minne som nämns som ett alternativ här är inte oändligt mycke och vill man ha flera applikationer igång samtidigt (Aperture, PS eller Indesign och PS) så kommer man gynnas av snabba diskar.

Ska man sitta vid datorn 8h om dagen enligt ovan ska man inte ha en bärbar maskin utan en Mac Pro med så mycket minne som man har råd med. 2.5" hårddiskar är betydligt långsammare än vanliga diskar i stationära burkar. Skillnade mellan en 5400 drive och en 7200 är inte särskillt stor när vi pratar 2.5"

Jag ser nu att man inte ens kan få 7200 diskar i 15" versionen. I alla fall inte på svenska AppleStore

Senast ändrad:
Melker Humala skrev:
Ska man sitta vid datorn 8h om dagen enligt ovan ska man inte ha en bärbar maskin utan en Mac Pro med så mycket minne som man har råd med. 2.5" hårddiskar är betydligt långsammare än vanliga diskar i stationära burkar. Skillnade mellan en 5400 drive och en 7200 är inte särskillt stor när vi pratar 2.5"

Jobbar man med filer som inte får plats i diskens cache (bild,video,ljud) så är det snabbare med 7200 rpm. Hur mycket snabbare ser man här: http://www.barefeats.com/5472.html

Sen är det upp till var och en att avgöra om det är värt det eller inte :)

Sen har du givetvis rätt i att man skall ha en Mac Pro om man jobbar med datorn dagarna i ända.

mvh,
Edvard

Det var ju nästan ingen skillnad enligt den sidan. På sustained write/read så var det ju klar fördel för 7200 disken men det är ju när man jobbar med tex videoredigering.

sedan så kan man ju köra PS swapfile mot en extern FW800 drive om man vill trimma lite ytterligare men då tappar man mobiliteten och kan lika gärna köra en stationär maskin.

Offtopic: Testade lite med Att köra Parallels Desktop (altså INTE Bootcamp) på en ny iMac 24" idag. Den startade om Wxp på ca 20sekunder!!! och var mycket snabbare än min gamla P4 1.8Ghz klart rapp mao. 24" iMacen är inte dum, vilken underbar skärm och snabb är den också :)

Atena skrev:
Hej!
Jag är i valet och kvalet.
Jag ska köpa en MacBookpro och den ska användas till bildredigeringar (aparture, PS) och trycksaksproduktion (InDesign). jag vil gärna att datorn fungerar bra även efter 3 år.

Jag kollar denna MacBookPro (billigaste av de tre macBookPro):
2,16 GHz Intel Core 2 Duo
Upplösningen 1440 x 900
1 GB minne
120 GB hårddisk 5400varv/s
ATI Mobility Radeon X1600-grafik med 128 MB SDRAM

Jag ska lägga till 1 gb minne så jag har 2 gb totalt.

* Men vad tror ni om att lägga till så jag har 256 mb grafikkort? Arbetar jag bättre, snabbare? Håller sig datorn längre?

* Är det även en bra idé att köpa hårddisk med 7200varv/s istället för standarden 5400 varv/s? /200 gör att det går fortfare att spara sin arbeten, t ex stora bildfiler.

Den andra varianten har detta:
2,33 GHz Intel Core 2 Duo
Upplösningen 1440 x 900
2 GB minne
120 GB hårddisk1
ATI Mobility Radeon X1600-grafik med 256 MB SDRAM

Här finns redan 2 gb minne, 256 mb grafikkort.
Men behöver jag dem så väl att jag lägger ut 5000kr extra för denna datorn?

Se mer http://store.apple.com/Apple/WebObjects/seBusiness?type=bizsePRO&qprm=65756&family=MacBookPro

En annan sak:
Hur många av er har köpt Apples garanti på 3 år för 4000kr? Är det värt pengarna?

Jag och några andra har beställt baskonfigurationen men med extra minne. Skillanden mellan 2.16 och 2,33 går säkert att mäta men spelar ingen roll i det dagliga arbetet. 256mb eller 128mb grafikkort har ingen betydelse för bildredigering
Vill man ha snabba diskar så kör jag firewire 800 externa diskar.
mikael

edvardwendelin skrev:
Hej!

Satsa hellre mer på ram, snabb disk och grafikkort istället för mera processorprestanda.

Såg det nu att vill jag ha den snabbare disken (7200) så har bara den dyraste MBP (27 000kr) det valet :(

Men mitten datorn har både mycket ram och stor grafiskkort:)

Det kanske inte spelar så stor roll om datorn har 5400 eller 7200 varv/s?

Melker Humala skrev:
Köp AppleCare om du ska bära med dig datorn mycket, men du behöver inte bestämma dig vid köpet. AppleCare Protection Plan (APP) går nämligen att köpa till i efterhand under hela året din vanliga garanti gäller. Fördelen med att köpa APP från början är att den täcker alla appleprodukter som är med på fakturan. Köper du tex en macbook pro, en apple bildskärm och en Airport Express samtidigt med en APP på samma faktura så omfattas även skärmen och Airporten av tre års garanti. Då känns inte de dryga 4000:- riktigt lika tunga.

Normalt sett så är det ju bra med snabba diskar men på bärbara så kan det vara bra med en långsammare som drar mindre ström och genererar mindre värme. Jag tror inte att du kommer att märka någon skillnad mellan grafikkorten om du inte kör 3D applikationer som spel.

Jag tycker inte att prisskillnaden är motiverad för den dyrare 15"aren, det är bättre att lägga pengarna på en extern disk för backup eller en extra skärm att använda på kontoret.

Beställde själv den billigare varianten igår :)

Melker

Det där med att garantin täcker övriga apple produkter på fakturan låter bra:)

Lade du till 1 gb minne och annat eller köpte du den som den var?

Atena skrev:
Hej Edvard!
Ang länken, vilken av dem är det som jag ska titta på och jämför med de andra?

Titta t.ex. på Quad Core datorn som de har tre olika grafikkort på. 6600, 7800 och quadro kortet. Kortare stapel betyder bättre prestanda. Speciellt är det stor skillnad mellan 6600 och 7800 GT kortet!

Det kan vara en bra idé att titta här också för att se vilken hårdvara man skall ha: http://www.apple.com/aperture/specs/

mvh,
Edvard

Tack allihopa för era tips!
Nu har jag beställt bas MBP med ytterligare 1gb minne. Äntligen!!! :)

Kram på er!
Marie

Hej Marie,

Jag vet inte hur apples priser ser ut i Sverige men senast jag kollade här (schwiez) så var skillnaden i pris mellan "bas" och "mellanmodellen" omotiverat stor. Du kan ju som du redan märkt lägga till minne och annat på basmodellen som ändå blir betydligt billigare.

Jag skulle välja basmodellen med mer minne. Dubbla mängden grafikminne låter lockande, speciellt om du har tänkt att behålla maskinen i några år. 128MB räcker säkert långt idag, men kanske att vissa program vill ha mer längre fram.

Vad jag vet så är diskar som snurrar i 7200rpm betydligt sanbbare än 5400rpm. Men de slits troligtvis mer och snabbare, drar mer ström och låter aningen mer även om det är marginella skillnader. Den störrsta nackdelen tycker jag är det höga priset. Varför inte välja en externa backupdisk och använda denna som virituellt minne till photoshop. För ca 2500:- får du en stor och snabb extern hårddisk. Då får du ett snabbare virituellt minne, det går snabbt att spara stora filer och du har dessutom en backup. Jobbar du ofta med många och väldigt stora filer blir en 120MB hårddisk snabbt full. Din MacBook har ju dessutom både FireWire 400 och 800 för att ansluta till externa enheter. När du inte har tillgång till den externa lådan tror jag du överlever med den vanliga hårddisken. De flesta har trots allt 5400 diskar i sina bärbara. LaCie har i mitt tycke bra externa diskar. Kolla in deras D2 serie som borde finnas på applestore.

När det gäller extra garanti så hade jag skippat den. Men det beror kanske på att jag på 14 år med mac alldrig haft några problem med mina maskiner, trots att jag ofta haft äldre begagnade burkar. Om det skulle vara något stort fel som drabbar många ägare så brukar Apple vara ganska generösa och benomföra utbytesprogram.

Allt beror nog till sist på hur du tänker använda datorn. Ska den i huvudsak stå på skrivbordet eller kommer du att jobba lite överallt och stänndingt på batteri?

PS
Har du datorn mest hemma så kan du i framtiden köpa till en extra skärm. Då börjar det bli riktigt trevligt.
DS

Lycka till / Joacim

Senast ändrad:
apple skrev:

Jag skulle välja basmodellen med mer minne. Dubbla mängden grafikminne låter lockande, speciellt om du har tänkt att behålla maskinen i några år. 128MB räcker säkert långt idag, men kanske att vissa program vill ha mer längre fram.

När jag kollade basmodellen med den gamla processorn
(för ca 3 v sedan) frågade jag om man kunde lägga till 256mb grafiskkort och det gick.
Men med de nya idag kan man inte lägga till större grafikkort utan måste då välja mellanmodellen för att få 256mb. Trist...
Men trots allt så tror jag att jag kommer att bli nöjd med basmodellen + 1 gb minne då jag idag sitter på en gammal G4 :)

Atena skrev:
När jag kollade basmodellen med den gamla processorn
(för ca 3 v sedan) frågade jag om man kunde lägga till 256mb grafiskkort och det gick.
Men med de nya idag kan man inte lägga till större grafikkort utan måste då välja mellanmodellen för att få 256mb. Trist...
Men trots allt så tror jag att jag kommer att bli nöjd med basmodellen + 1 gb minne då jag idag sitter på en gammal G4 :)

Det går visst inte att välja till ett större grafikminne. Jag trodde det men det var nog på iMacen. Själv sitter jag fortfarande med första modellen av PB G4 (400Mhz och 8Mb grafikminne) Trots allt går det ganska bara att jobba med photoshop även om man bara kan drömma om att skrolla i större PDF dokument ock liknande. Men en ny maskin borde funka bra även om 3 år. Min är nästa 6 och funkar fortfarande bra även om både usb och FireWire portar numer fås via ett PC-card eftersom de vanliga sedan något år glappar och funkar efter eget behag.

En annan upptäckt jag gjorde för ett tag sedan var skärmen. Tjejens bärbara pc som är drygt ett år verkade så annorlunda när jag surfade på den. Alla sidor såg så skarpa ut. Efter att ha ställt upp maskinerna jämte varandra visade det sig att hennes skärm hade BÅDE skärpa och kontrast. Bakgrunden på fotosidan såg skinande ren och vit ut i jämförelse med den ljust gulbeiga nyans som visades på min skärm. Så det största problemet jag har med min gamla maskin är inte processor eller hur snabbt hårddisken snurrar (bytt två gånger) utan att skärmen nu definitivt har gjort sitt. Så du behöver nog inte ligga sömnlös om du väljer basmodellen med "vanlig" hårddisk och ett lite enklare grafikkort.

/ Joacim

ANNONS
Götaplatsens Foto