Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro Fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

SolTagg

Medlem
Ok, Läget ligger då till så här, e riktigt färsk på fotografering med systemkameror, men de e väl alla i början =). Till frågan, Har en Nikon D70 och har nu funderat på att börja fotografera blommor, insekter osv.

Allt som e riktigt smått o va jag har sett av många av era resultat så känns det som en självklarhet. Vad ligger dom i för prisklasser och vilka beteckningar ska man leta efter. Vill ju ändå ha ett någorlunda schysst objektiv men till en inte så grym prisklass..

Sök på forum om D70 och makro. Det finns massor skrivet redan.

Ett bra makro hamnar runt 4000kr. En vanlig glugg med makro har aldrig samma förstoring och skärpa.

Tamron SP 90/2.8 Di Makro är ett utmärkt val.

/AnWi

Till Nikon D70 finns det lite olika alternativ som verkar bra, t.ex.

Micro-Nikkor 60/2.8D AF. Mycket skarpt (har ett själv och är mycket nöjd), men kort arbetsavstånd (dvs avstånd från linsens framkant till det du fotograferar), vilket kan vara ett problem för insekter (då de blir rädda). För blommor är det dock inga problem. Går ner till 1:1, dvs du kan avbilda ner till sensorns storlek, 15x22 mm^2.

Micro-Nikkor 105/2.8D AF. Kanske inte lika skarpt som 60/2.8, men fortfarande mycket bra (enligt vad jag har läst). Längre arbetsavstånd = bättre för insekter o dyl.

Micro-Nikkor 200/4D AF. Ännu längre arbetsavstånd, men dyrt...

Sedan finns det ju andra alternativ än Nikon. Tamrons Sp 90/2.8 Di verkar väldigt många nöjda med. Sigma har också en del makro-objektiv, men dessa vet jag inte mycket om dessvärre.

Hur som helst, kolla vad du kan hitta begagnat om du vill hålla priset nere, men kvaliteten uppe.

AnWi skrev:
Sök på forum om D70 och makro. Det finns massor skrivet redan.

Ett bra makro hamnar runt 4000kr. En vanlig glugg med makro har aldrig samma förstoring och skärpa.

Tamron SP 90/2.8 Di Makro är ett utmärkt val.

/AnWi

Håller med om Tamron-gluggen, den är riktigt trevlig. Fungerar mycket bra som porträttglugg också.

Enda nackdelen är väl att AF kan vandra lite ibland, men då omkopplingen mellan AF och MF är så smidig på denna glugg så spelar detta ingen roll (tycker jag)

använd dina objektiv som du redan har!
skaffa en.. aahh.. vad heter det.. reverse-ring? alltså.. en gängad ring som du sätter på ditt objektiv och sedan skruvar på ett till objektiv bak o fram.

denna killen använder två objektiv och hans resultat är jäääkligt bra! han säger även att det funkat bättre för honom jfrt med ett "riktigt" makro.

kolla in spinlarna, "flytigers" eller delen om jumping spiders.

/J

Följde era råd =) . Igår kväll vart det en beställning på ett Tamron SP 90/2.8 Di Makro från Scandinavianphoto.se =) ... ser fram emot att få utforska det.

Jag gjorde likadant...

SolTagg skrev:
Följde era råd.
Även jag har idag beställt ett Tamron AF 90/2.8 SP Di macro (som ska användas på D70 och D100) från Scandinavian Photo.

Så kan det gå om man surfar omkring på fotosidan och inspireras av alla fina macrobilder!

Favoritbilden är nog Towes myrbild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=276880

Tack, alla ni som inspirerar!

Off topic - förlåt: hur bär man sig åt för att göra korta hyperlänkar (bestående av bara ett ord, i stället för dessa långa hemska haranger)?

Även om Tamron 90/2.8 har äckligt grym skärpa, kan man stjälpa på att objektivet inte har inre fokus. Svårt att få insekter att inte sticka iväg när man sträcker fram typ 15 cm av objektivet mot insekten för att fokusera rätt.

Jag sålde nyligen mitt Tamron och ska köpa Sigma 150 eller 180 mm med inre fokusering, men det är bara mina fem öre. Kostar 2000 mer nytt tyvärr..

I övrigt är Tamron ett bra objektiv, lite plastigt, men för 4000 spänn är det riktigt bra!

// Jocke

Joakim A skrev:
.. ska köpa Sigma 150 eller 180 mm med inre fokusering...
Jag funderade lite på de två Sigmorna med intern- och HSM-fokusering, men hittade inga tester på webben (hittar du några?).
De som använder Tamron 90/2.8 verkar väldigt nöjda och med det priset så är inte valet svårt.

De flesta av mina övriga gluggar är även de plastiga så Tamronen kommer i gott sällskap...

cowboy skrev:
Jag funderade lite på de två Sigmorna med intern- och HSM-fokusering, men hittade inga tester på webben (hittar du några?).
De som använder Tamron 90/2.8 verkar väldigt nöjda och med det priset så är inte valet svårt.

De flesta av mina övriga gluggar är även de plastiga så Tamronen kommer i gott sällskap...

Har ett Sigma 150 som jag är väldigt nöjd med.
Funkar bra både porträtt och macro, Prisvärt.
Bra arbetsavstånd.
Har dock inte gjort några ingående tester eller jämförelser. Bifogar en länk, objektet ca 15mm djupt.

http://www.jerrygladh.se/galleri/bildvisa.asp?id=346&gid=56&sida=1&koppling=724

Jerry

cowboy skrev:

Finns tyvärr få tester kring 150-modellen. Dock gjordes ett väldigt ovetenskapligt test häromdan på FS. Redan från 2.8 och uppåt var det bra skärpa! Ett mynt illustrerades.

Visst, för 4000 kr får man nog inget bättre än Tamronen. Canon 100/2.8 ligger över, de båda Sigma 150 och 180 ligger mycket över. Det var bara den där jäkla fokuseringen som störde mig, annars hade jag behållt det. T.o.m katten blev livrädd när jag skulle ta närbild ;)

// Jocke

ANNONS
Götaplatsens Foto