Annons

Sony A7III eller A7RIII, future-proof kamera för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

theot

Ny medlem
Hej!

Jag är helt ny här och en nybörjare med fotografering och kameror. Hoppas bara att jag postar i rätt underforum.

Jag och min sambo väntar vårt första barn och jag tänker att det är dags att sluta fota med mobilerna och köpa en riktig bra kamera.
Tanken är att i början blir det mest fotografering av barnet inomhus och utomhus, men senare när corona lugnar ner sig, kommer jag vilja använda den även för resor och fotografering av byggnader eftersom vi båda två är arkitekter. Med andra ord är jag ute efter någon future-proof kamera.

Jag har inte tidigare erfarenhet av systemkameror men jag vill gärna gråta in mig i detaljer och bli bra på det. Efter googlandet och olika videos på Youtube har jag kommit fram till jag kommer köpa antingen Sony A7III eller Sony A7RIII. Men som sagt är absolut ingen expert och har kanske letat på fel ställen för information. Om ni frågar mig vad skillnaden är mellan dessa två kameror så kan jag inte svara, så kom gärna med konkreta för- och nackdelar. Jag är självklart öppen för andra förslag!

Nästa steg är objektiv. Hat kikat på några Sony GM (främst Sony FE 24-70mm f2.8 GM), som är DYRA, men om jag har förstått rätt är dem rätt bra! Frågan är vilket passar mina behov bäst och om jag verkligen behöver ett sånt (eller flera såna) "proffsobjektiv" som nybörjare.

Tanken är att jag kommer köpa både kameran och objektivet från England, antingen direkt från någon sida där jag kan skippa tullar (såg några trådar där man pratar om att såna sidor finns), eller via min syster som bor i England och kan skicka den till mig. Då kommer dock en annan fråga upp. Vad händer med garantin och eventuella försäkringsärende. Har någon av er erfarenhet av det?

Många frågor så en liten sammanfattning:
  1. A7 III, A7R III, eller någon annan kamera?
  2. GM objektiv, eller något billigare? Vilka passar bäst mina behov?