Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

tiger656

Aktiv medlem
Hej
Skulle någon med lite erfarenhet av fasta gluggar som benäms macro kunna hjälpa mig lite. Kan man med ex ett Tamron 90 macro, sigma 105 macro eller soligor 100 macro fotografera på normala avstånd? Fottar ofta mtb cyklister på ca 5-10 meters håll. Kan man likställa brännvidden på runt 100 mm med ett zoom objektiv på den brännvidden eller är ett macro bara konstruerat för närbilder ?
/Stefan

De flesta moderna makroobjekt är minst lika skarpa på långt håll som nära. Tamron 90 är det definitivt, de andra med största sannolikhet.

Riktigt gamla makroobjektiv som inte har en rörlig linsgrupp som kompenserar vid fokusering kan vara lite mindre skarpa på långt håll. Men det är objektiv som är 30 år gamla.

Ok, tack då får vi se vad det blir. Börjar bli trött på att släpa knappt två kilo sigma 50-500 zoom nu så det skall inhandlas något/några lite mindre objektiv. Är också inne på canons ef 85/f1.8.
Får se vad det blir.
/Stefan

Kolla in Soligor.
Lite plastig och så, men väldigt skarpa bilder och låg vikt+pris.
Fungerar väldigt bra till porträtt mm

Sigmas 50-500 tycker jag funkar bra kvalitetsmässigt. Fokuserar snabbt och tyst och tar helt ok bilder. Man har alltid brännvidd så det räcker. Tilläggas skall väl att jag mest har detta objektiv till båtfoto och där blir avstånden ibland stora.
Jag är relativ nybörjare inom foto och har egentligen bara eos d30+ ef28-135 att jämföra med samt diverse äldre ef objektiv på min eos 10D.
Det finns bilder på http://www.ssk-sthlm.nu under bildgallerilänken. De senaste gallerierna från aug och sept är tagna med eos 10d + sigma 50-500.
Det finns även ett gäng cykelbilder som jag tagit med ovanst. kombination på http://www.ljungstedt.nu
/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto