Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beg reseoptik istället för ny 18-135 STM?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Jag är lite kluven... Jag behöver ha en rese-optik till min Canon 80d och har hela tiden varit inställd på en 18-135 STM. Jag filmar och fotar ungefär 50/50.

Övriga objektiv jag har är: 55-250 STM, 24 STM, 50 STM och Tamrons 90 macro. Jag har alltså inget mer vidvinkligt än 24 och jag har heller ingen ljusstark allround zoom. Nackdelen med 24 och 50 är att de inte har IS och för filmningen så är det viktigt för mig eftersom jag sällan använder stativ.

Jag försöker få tag i något begagnat i omfånget 18-150. Jag gillar att fylla bilden med motivet så därför och jag vill ha möjligheten att variera mig (på resa) och inte köra med fast optik hela tiden. Jag gillar inte 18-50/55 utan jag vill ha mer på de längre brännvidderna. 24-70 skulle funka, 17-70 funkar också, men är de bildkvalitetsmässigt bättre än 18-135? 24-105? hur är AF- och IS-ljudet?

Jag åker på semester om någon vecka så jag har lite tidsbrist. Har letat beg 18-135 men inte hittat något som det blivit något med. Jag funderar därför nu på att köpa en 18-135 ny men då den kostar ca 3500 så kanske någon beg bättre optik är ett bättre val? Jag är inte på jakt efter vädertätning utan det jag vill är att slippa byta optik ofta nu när vi ska till ett relativt sandigt land och kommer bo i tält(vagn) på camping.

Sammanfattat:
* Omfång nånstans i området 18-150-isch
* Tyst AF
* Tyst IS
* Bildkvalitetsmässigt bättre kvalité än 18-135 STM - Eller ska jag lika gärna köpa ett sådant? OM jag får någon tillräckligt bra bild under resan så kan jag tänka mig att printa ut den på tex canvas max 100cm brett. Men då canvas är "mönstrat" så behöver inte bildkvalitén vara 100%.
* Maxpris 4000 kr
 
Problemet är att du behöver tyst autofokus som även ger mjuk fokusering om du skall använda autofokus under filmning. Det jag vet om Sigmas 17-50/2,8 OS är att AF låter och det lär den göra på Sigma 17-70 också. STM objektiven ger ju tyst och mjuk fokus och det gör Sigmas nyaste också. Med tanke på att du vill ha längre zoom skulle jag nog föreslå 18-135 STM eller budgetvalet 18-55 STM. Som komplement på vidvinkelsidan är 10-18 STM väldigt prisvärd.
 
Problemet är att du behöver tyst autofokus som även ger mjuk fokusering om du skall använda autofokus under filmning. Det jag vet om Sigmas 17-50/2,8 OS är att AF låter och det lär den göra på Sigma 17-70 också. STM objektiven ger ju tyst och mjuk fokus och det gör Sigmas nyaste också. Med tanke på att du vill ha längre zoom skulle jag nog föreslå 18-135 STM eller budgetvalet 18-55 STM. Som komplement på vidvinkelsidan är 10-18 STM väldigt prisvärd.

Ja 18-135 STM och 10-18 STM stod på min önskelista när jag köpte kameran, men jag vill bara dubbelkolla om jag inte ska köpa en mer högkvalitativ(?) optik beg istället för en ny 18-135? Det finns en 17-85 IS också men då kanske 18-135 är det bästa valet ändå?
 
EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM är en rätt medelmåttig optik. Fungerar, men är inte alls i klass med dagens objektiv. Inte heller med EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM, trots att den också är rätt gammal.
 
Det blir ett 18-135 Nano USM. Fick tag i ett begagnat med powerzoom motorn. :) Dyrare än vad jag tänkt mig men grundpriset är lite högre än STM-modellen iaf.
 
ANNONS