Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
macro objectiv?
- Trådstartare marz
- Start datum
tomasmarklund
Aktiv medlem
Den kortfattade förklaringen är att närgränsen är kortare på macroobjektivet. Den längre, lite mer ingående tekniska förklaringen får nån annan stå för men ur användarsynpunkt tror jag der räcker att veta att man kan krypa väldigt mycket närmare...
Lev och må!
/Tomas
Lev och må!
/Tomas
acke
Avslutat medlemskap
Något förenklat kan man säga att närbilder kräver att man ökar avståndet mellan objektivet och filmen. På en vanlig 105:a fixar du det genom att sätta mellanringar mellan objektivet och kamerahuset. I en makro-105:a är mellanringarna "inbyggda" i själva objektivet.
(Jo jag vet, internfokuserade makroobjektiv funkar lite annorlunda, men det är väl överkurs...?)
En annan skillnad mellan en makroglugg och en vanlig glugg är att makrot är konstruerad för att ge absolut bästa skärpa vid korta forkuseringsavstånd. Den vanliga gluggen är skärpeoptimerad för längre avstånd. Alla objektiv är som bekant kompromisser. När man optimerar vissa prestanda så får man ibland göra avkall på andra.
(Jo jag vet, internfokuserade makroobjektiv funkar lite annorlunda, men det är väl överkurs...?)
En annan skillnad mellan en makroglugg och en vanlig glugg är att makrot är konstruerad för att ge absolut bästa skärpa vid korta forkuseringsavstånd. Den vanliga gluggen är skärpeoptimerad för längre avstånd. Alla objektiv är som bekant kompromisser. När man optimerar vissa prestanda så får man ibland göra avkall på andra.
Senast ändrad: