apersson850
Aktiv medlem
Jo, ur marknadssynpunkt, för alltför få hade velat ha enbart en monokrom.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tunbjörk dog för tio år sedan, så han kör varken analogt eller digitalt längre, men visst tog han fantastiska bilderDen springande punkten är att redan existerande sensorstorlekar överträffar det analoga 6x 4,5-9 cm mellanformatet i upplösning och detaljrikedom. Kamerorna är dessutom mer behändiga m.m..
Det finns en annan känsla i det analoga. Det finns ju redan analoga mellanformatskameror, bara att skaffa en! Väldigt många fotokonstnärer ligger kvar i det analoga och skapar enormt vackra bilder. Ta bara Lars Tunbjörk .....
Är det så med större sensorer som mellanformat att man får räkna crop bakåt liksom, ännu större än mellanformat ytterligare mera crop bakåt.Ja, kan också räkna och förstå det teoretiska. Inget fel i att det finns nyanser att ta av precis
I realiteten märks det inte så mycket därför att grafik kortet, skärmen eller skrivaren inte klarar av det som kameran klarar av
Ibland noterar jag det men oftast inte. Högupplösta bilder med stort förgdjup kan i några fall tom få en slags 3D känsla över sig. Uppstår random tyvärr
I mitt fall är det ibland tillräckligt bra att bara veta att kameran är så pass bra som den faktiskt är
Man behöver inte göra ela sensorn i ett stycke. Det är en etablerad teknik att stacka ihop flera sensorpaneler. Det har t ex Hasselblad gjort. Under flera år vad den största sensor Canon kunde göra i ett stycke i APS-H-format (det var därför de pushade den storleken).Jag gjorde en likaledes grov uppskattning beräknat på areaförändring och förväntad yield och hamnade på två miljoner, så din uppskattning är nog inte orealistisk.
För att sammanfatta så kan man väl konstatera att för generell användning så överstiger nackelarna fördelarna med råge.Har en fråga som jag undrat över ett tag: varför finns det fortfarande inga "riktiga" digitala mellanformatskameror? På filmsidan ser (åtminstone tycker jag det) mellan- och framförallt storformatsbilder markant annorlunda ut jämfört med småbild, mycket tack vare kombinationen av skärpedjupet och upplösningen.
I digitala termer innebär mellanformat oftast 44x33 mm, ganska marginellt större än småbild. Lite snabb googling antyder att den största seriösa sensorn (Phase One XF IQ4) mäter 54 x 40,5 mm. Det är nästan, men inte riktigt, samma storlek som 6x4,5, det minsta mellanformatet i filmvärlden. Småbildssensorer har funnits i snart 20 år, så varför finns ingen digital motsvarighet till exempelvis 6x6 eller 6x7?
Jag fattar så klart att det är en teknik- och kostnadsfråga, men folk betalar ju glatt 100 000 plus för en Leica, så nog borde det finnas en viss marknad även om priset blir några hundra tusen. Om inte annat borde det väl gå att ta fyra (eller fler!) småbildssensorer och placera dem bredvid varandra, och eliminera en eventuell skarv med lite mjukvarutrolleri?
Gör den höga upplösningen kombinerat med ljusstarka objektiv (t.ex. 50mm/f1,2) för småbild att det helt enkelt inte blir någon nämnvärd skillnad gentemot större sensor och längre objektiv (som Pentax 105mm/f2,4)?
När det gäller kameror för film har TLR kameror några fördelar (och ett antal nackdelar...) jämfört med SLR kameror. Frågan är väl om några av dessa fördelar finns kvar jämfört med dagens spegellösa kameror?En 2 ögd digital Rollieflex 6x6 med en monokrom sensor hade inte varit fel.![]()
Ingen aning om för och nackdelar. Det är nog mer känslan att fota med en sådan som jag är ute efter. Jag har en YashicaMat 124G som är underbar att fota med. Tänk en digital sådanNär det gäller kameror för film har TLR kameror några fördelar (och ett antal nackdelar...) jämfört med SLR kameror. Frågan är väl om några av dessa fördelar finns kvar jämfört med dagens spegellösa kameror?
Riktigt, men det är inte speciellt enkelt det heller. Inte alla kommer ut som fungerande efter den processen.Man behöver inte göra hela sensorn i ett stycke. Det är en etablerad teknik att stacka ihop flera sensorpaneler.
Jag blev nyfiken och tog en titt på begagnatpriserna. Oväntat överkomligt ändå.Jag är lockad att köpa en begagnad Hasselblad H4D eller H5D med den stora sensorn som bara 1,1 gångers beskärningsfaktor jämfört med filmformatet 6x4,5. Inte för att det skulle ge mig några tekniska fördelar mot det jag redan har, men för känslans skull.
Ja jag undrar, finns något verkligt behov och efterfrågan?Man kan väl i sammanhanget fundera över hur ofta man stått framför en bild och tänkt "...den här bilden skulle verkligen haft något att berätta om den bara tagits med en större sensor.."
Jag gick till äkta fullformat (6x6) för en månad sedan. Yashica LM …En 2 ögd digital Rollieflex 6x6 med en monokrom sensor hade inte varit fel.![]()
Fördelen är att det är kul med ”slow photography” och att det inte finns något annat alternativ (sagt innan någon påpekar att man visst kan köra ”slow …) också med en digital kamera) …När det gäller kameror för film har TLR kameror några fördelar (och ett antal nackdelar...) jämfört med SLR kameror. Frågan är väl om några av dessa fördelar finns kvar jämfört med dagens spegellösa kameror?
Frågan är väl om man skulle få samma "slow känsla" om man allt annat lika ersatte 120 / 220 rullen med en sensor+kortläsare? Ingen bildskärm - bara ett ISO hjul ?Fördelen är att det är kul med ”slow photography” och att det inte finns något annat alternativ (sagt innan någon påpekar att man visst kan köra ”slow …) också med en digital kamera) …
Tänk en 24x36sensor nermaskad till 24x24 och nedere objektiv justerat vad gäller brännviddenFrågan är väl om man skulle få samma "slow känsla" om man allt annat lika ersatte 120 / 220 rullen med en sensor+kortläsare? Ingen bildskärm - bara ett ISO hjul ?
För 25-30 år sedan använde jag under en kort period ett scannande bakstycke på en Hasselblad 500c. Minnet sviker men tror att det antingen var Leaf eller Phase One som producerade. Bra kvalitet men det tog tid och varmt blev det av halogenlamporna. Användes vid produktionen av katalog för en storköksgrossist. Sedan kom småbildskamerorna med bra kvalitet och arbetsmiljön blev mycket bättre när det gick att använda blixt.Det är en del som har byggt sin egna digitala mellan- eller storformatskamera av en scanner. Det verkar funka bra bortsett från att det kan ta en stund att scanna av ytan så man får hålla sig till statiska motiv.





