Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro objektiv till Canon eos 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Syndal

Avslutat medlemskap
Jag skulle vilja ha lite tips om macro objektiv till min canon eos 350D, går det att få tag på ett för ungefär 1000-1500 kronor?

Vill du komma undan så billigt så får du nog kika på eBay efter en adapter för att montera ett objektiv "bakvänt" på kameran,
Reverse Mount Macro Adapter Canon EOS

Skaffa ett billigt 50mm objektiv med bländarring och lämplig filterstorlek som passar adaptern, så får du rätt bra kvalitet på dina macro-bilder.

se denna länk för mer info
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=0073hC&tag=

Det blir såklart manuell fokus och bländare, och du torde få använda Av-läget för att få ljusmätningen att fungera. Stativ blir ett måste.

Cosina AF 100/3,5 Macro, kanske? Enligt uppgift optiskt bra men plastigt. Kostar nytt 2195 hos Photax. Kan säkert gå att hitta begagnat. Sök i forumen så hittar du omdömen.
//A

Begränsningen 1500:- gör ju att det inte går på något "normalt" sätt. Det billigaste är omvändningsbajonett och allra helst ett manuellt objektiv. Manuell fokus.

Jag skulle testa mellanringar, men det kräver att Du har ett ljusstarkt och skarpteckande fast objektiv i intervallet 28-85mm. AF och AE fungerar ( med rätt ringar ).

En ännu extremare lösning, men förfarande rätt billig är "piggy-back"-ring. 135 mm i bajonetten, en omvändningsring i filtergängan och sedan ett kortare manuellt objektiv skruvat baklänges i ringen. AF och AE fungerar. Du når 2,7:1 på detta sätt. Billiga FD är det gott om.

ANNONS
Götaplatsens Foto