Annons

Macro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill du ha ett bra makroobjektiv för runt 4000 så är det svårt att slå Tamrons 90 mm makro. Det objektivet har vunnit många priser. Så jag kan starkt rekommendera att du går över din budget litegrann, alternativt letar på begagnatmarknaden.

Vill du ha ett bra makroobjektiv för runt 4000 så är det svårt att slå Tamrons 90 mm makro. Det objektivet har vunnit många priser. Så jag kan starkt rekommendera att du går över din budget litegrann, alternativt letar på begagnatmarknaden.

Jag behöver inte till 100% hålla mig till 4000 men upp till 5000 kan jag gå :) Men tack för tipset :)

Jag tror faktiskt att Sigmaobjektivet jag nämnde några inlägg bakåt slår Tamronobjektivet, men det är knappast så stor skillnad mellan dem att man kommer att märka det när man fotograferar. Båda är helt enkelt väldigt bra.

En nackdel med Sigma i förhållande till Tamron är lite kortare brännvidd vilket ger kortare arbetsavstånd. En fördel med Sigmat är att det är lite mer välbyggt.

Jag håller med om det Per skriver att sigma objektivet slår faktiskt tamronobjektivet skärpemässigt, hade båda hemma på prov, har en bra lokal fotohandlare här =)

Bilden du hänvisar till är tagen med Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM och finns hos Japanphoto för 4985kr.

Ett test mellan Canon och Tamron där det inte verkar vara någon större skillnad mellan dem.
Här finns fler fler tester på Canon och Tamron
Här finns lite bilder tagna med Canons lins

Har själv Canons lins och när skillnaden verkar vara så liten mellan andra alternativ, både i pris och prestanda så valde jag Canon. Lycka till i valet!

Senast ändrad:
PS Ett motljuskydd på Canons lins är nästan nödvändigt och det är dock ett tillbehör för ca 400kr

ANNONS
Götaplatsens Foto