Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro och vidvinkel till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Apell

Aktiv medlem
Lite hjälp önskas av "nybörjare".

Har en Canon Eos 50e.

1. Är grymt sugen på ett bra vidvinkelobjektiv till att fota arkitektur med mera. Får gärna vara lite extremt. Helst inte ekonomiskt ruinerande. Gärna begagnat om bra alternativ finnes.

Vad ska jag tänka på? Vilka märken är bra?
(Såg ett Voigtländer på www.photax.se
Kan det vara nåt?)

2. Macro vill jag också ha ett. Helst fast.
Ska användas till natur och detaljstudier.
Tips? Även detta beg. kanske?

/Henke

1. Välj en fast brännvidd, vidvinkelzoomar har distorsion och det fungerar inte ihop med arkitektur. Extrema objektiv, kortare än 20 mm, är dyra och inte så användbara (enligt min åsikt). Du bör alltså satsa på 20, 24 eller max 28 mm. Ljussyrkan är inte så viktig, eftersom arkitekturfotografering oftast sker vid bländare 16 eller 22.

2. Brännvidd runt 100 mm är mest användbart. Om du inte vill satsa på ett Canon-objektiv har Tamron 90 mm f/2,8 sått bra kritik.

Voigtländern är samma som Cosinas/Soligors 19-35. 400 kr billigare hos Cyberphoto men då under annat namn.

Rätt ok objektiv för sitt pris men det finns säkert begagnade som kan konkurrera. Gunte brukar rekommendera Tokinas 20-35 (som för övrigt enligt halvosäker uppgift skall vara helt identiskt med Canons eget) vill jag minnas.

Skärpan är ok annars, en hel del distorsion även om jag upplevt värre. Men det är nog det plastigaste objektiv som någonsin sett solens ljus :)

Nej. Fd-optik fungerar inte på EOS. Dels för att det är en annan bajonett och dels för att EOS-optiken har elektroniskt styrd bländare plus att det sitter en liten mikroprocessor i objektivet som talar om för objektivet vad kameran säger att det ska göra...

MVH / Uffe

ANNONS
Götaplatsens Foto