Annons

macroobjektiv till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

backforgood

Medlem
Jag vill ha ett rätt så billigt och gra macroobjektiv till min Nikon D80.
Jag har hittat ett sigma 50/2,8.
Fubkar det bra till porträtt och annat också?

Har inte testat det objektivet men min personliga favorit är Nikons 105mm/2.8 VR. Kan verkligen rekommenderas.

Nikons 105/2,8 VR är ett väldigt trevligt objektiv men tyvärr är det inte så billigt. Själv har jag ett Tamron 90/2,8 som jag älskar. Kostar runt 4000 nytt och det blir inte mycket skarpare än så. Tyvärr har den inte intern fokus så den blir rätt lång när man är nära men det har inte stört mig men då har jag iof inte försökt jaga så mycket fjäril än.

Enligt Fotos nyliga test av makrogluggar så vann Tokinas 100 makro, den verkar också bättre byggd än Tamronen som är en rätt gammal konstruktion nu.

/kent

Vad jag förstår så är Tamrons 90-makro uppdaterat för digitala kameror eftersom det heter DI numera och det innebär väl att det är utvecklat till den nya tekniken, men jag kanske har missuppfattat det?

Citat om Tamrons 90-makro från Cyberphotos sida:

"Utvecklad
Di står för Digitally Integrated design och optiken är med andra ord anpassad även för digitala systemkameror med sensorer i APS-storlek, men passar givetvis analoga kameror också."

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=624468

Sans skrev:
Vad jag förstår så är Tamrons 90-makro uppdaterat för digitala kameror eftersom det heter DI numera och det innebär väl att det är utvecklat till den nya tekniken, men jag kanske har missuppfattat det?

Citat om Tamrons 90-makro från Cyberphotos sida:

"Utvecklad
Di står för Digitally Integrated design och optiken är med andra ord anpassad även för digitala systemkameror med sensorer i APS-storlek, men passar givetvis analoga kameror också."

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=624468

Nej du har rätt, men det är bara glasen som fått en ny coating vad jag vet, själva konstruktionen tror jag är den samma, men jag kan ha fel.

Hur som helst, Tokinan är en helt ny konstruktion, och den vann Fotos test.

/kent

Bokeh skrev:
Hur som helst, Tokinan är en helt ny konstruktion, och den vann Fotos test.
Jag vet inte hur det såg ut i själva tidningen utan köpte artikeln på nätet. Tokinan sågs som ju som ett riktigt fynd med tanke på sitt låga pris men tyvärr så har priset höjts med ca 600 kr både hos Cyberphoto och Scandinavian Photo.

Sans skrev:
Jag vet inte hur det såg ut i själva tidningen utan köpte artikeln på nätet. Tokinan sågs som ju som ett riktigt fynd med tanke på sitt låga pris men tyvärr så har priset höjts med ca 600 kr både hos Cyberphoto och Scandinavian Photo.
photozone.de rekomenderar båda starkt. Verkar som om Tamronen är lite sämmre byggd (inget jag har stört mig på) medan Tokinan hade lite mer problem med CA. Kommer den vanliga dödliga märka någon skillnad på de båda? Troligtvis inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto