Annons

Magnum Square Prints – någon som köper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frekeman

Aktiv medlem
Hej alla fotointresserade! Idag så var det då dags ännu en gång för Magnum att under fem dagar sälja kvadratiska printar från sina fotografer, såväl levande som döda. Denna gången får också fotografer från Aperture vara med. Jag har väl under åren köpt på mig ett tjugotal av dessa ofta ikoniska foton. Tyvärr är inget inramat ännu för det gäller ju att det görs ordenligt och så kostar fin inramning en del också. När jag känner att jag har en massa pengar över blir det nog dags!

Det kliar ånyo lite i köpfingret denna gången. Jag funderar på Don McCullin och Dennis Stock. Nån annan som tänker slå till på några foton? Eller bara har lust att kommentera kring företeelsen som sådan? Trots allt så är fotona ganska små och kostar $100/€100/£100 beroende på var man bor. Men, att få äga printar av några av världens bästa fotografer är ju inte helt fel för det priset eller? Man kan se det hela från olika perspektiv i vanlig ordning.

Vore intressant att höra vad andra tycker i ämnet!

Mvh
Fredrik

PS. Här är länk till begivenheten: https://www.magnumphotos.com/shop/
 
Senast ändrad:

ducedo

Aktiv medlem
Jag har köpt totalt åtta stycken sedan 2016:

Elliott Erwitt - Hundporträtt, balettdansös
Steve McCurry - Järnvägsstation i Indien
Stuart Franklin - Tank Man
Dennis Stock - James Dean
Donovan Wylie - Isbjörn
Hiroji Kubota - Stålfabrik i Kina
Jerome Sessini - Libyen

Ser inget större ekonomiskt värde i dem så utgångspunkten är alltid att jag ska gilla dem visuellt och gärna uppskatta fotografen sedan tidigare. Därutöver så ska det vara en levande fotograf som har signerat fotografiet, annars kan jag lika gärna själv printa fotografiet i det småformatet. Undantaget till den regeln är James Dean av Dennis Stock eftersom jag är förtjust i den bilden sedan tidigare.

Av den nuvarande omgången så gillar jag väl främst fotografierna av Christopher Anderson och Alec Soth. Bruce Gildens bild är en klassiker. Med det sagt så kommer jag avstå från att handla denna gången. Finns så stort utbud idag att man måste vara lite restriktiv och efter första bilden så minskar charmen med signerade fotografier från kända namn.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Kul med en respons, Stefan. Jag var rädd att ingen skulle svara och det skulle bekräfta att medlemmarna på Fotosidan bara vill prata utrustning! Jag har precis som du köpt Hiroji Kubotas bild från stålverket. Köpte också Elliott Erwitts bulldog-bild på trappan – är det samma bild som du kallar för hundporträtt?

Ja, visst är Gildens nuvarande bild en klassiker. Gillar den men är tveksam om jag vill ha ett par riktiga gangsters på väggen när jag väl ramar in bilden. Jag står över denna gången. Har tre andra bilder av Gilden och det får räcka!

Alec Soths hundbild funderar jag på att köpa som en 50-årspresent till en vän. För egen del är jag inte så begeistrad. Christopher Andersons bild är fin men känns lite för privat för min smak.

Som du mycket riktigt påpekar så är utbudet stort och man gör nog rätt att bara köpa de bilder man verkligen gillar. När det gäller McCullin så tycker jag mycket om just den utvalda bilden och det är inte ofta man har chansen att köpa hans verk. Ett givet köp för mig. Stocks bild är inte lika självklar men det är en klassiker som jag gillar – och det är inte fel för min del att då och då att köpa ett foto som inte hör till genren gatufoto, som är den typ av fotografi som ligger mig närmast om hjärtat.

Lite besviken på Stephen Shores bild som är så otypisk för honom. Men ändå kul att han dock upp i försäljningen. Kanske blir en bild som jag gillar bättra av honom nästa gång. Med Shore med i leken så kanske det inte är omöjligt att se en Eggleston nån gång med det är väl föga troligt! :)
 

törnan

Aktiv medlem
Jag har varit inne och kollat flera gånger tidigare och det enda som stoppat mig är nog storleken, när dom är så pass små skulle jag nog för att få till en hängning som passar mig behöva köpa ett helt gäng.
Nu funderar jag dock på att göra som du och köpa på mig ett gäng över tid och sen hänga dom i framtiden.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag har varit inne och kollat flera gånger tidigare och det enda som stoppat mig är nog storleken, när dom är så pass små skulle jag nog för att få till en hängning som passar mig behöva köpa ett helt gäng.
Nu funderar jag dock på att göra som du och köpa på mig ett gäng över tid och sen hänga dom i framtiden.
Gör det, Jonas! Eftersom de är så små så får man ju plats med fler på väggen! Kan nog bli snyggt med flera på rad.

Tror du att du köper nån den här gången? I så vilken eller vilka?
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Kände inte till Magnums Square Prints. Rolig idé och fullt av fina bilder. Vid en snabb titt så fastnade jag för Moriyama och de för mig okända Simmons och Salomon. Finns massor av verkligen ikoniska Magumbilder i urvalet också men jag får lite en känsla av att jag är mätt på dem. De är fantastiska, men samtidigt har man sett dem så mycket och under så lång tid att de som sagt börjar bli lite, ja, uttjatade. Det är roligare att upptäcka något nytt.

Jag tror inte att Square Printarna har någon större potental att stiga i värde. Upplagan blir rimligen ganska stor och bilderna finns väl i många fall också i ett antal andra upplagor. Även det lilla formatet talar kanske emot en markant värdestegring. Och så är det utskrifter och inte kopior. Jag tror att det är en avgörande faktor för värdeutvecklingspotentialen på en bild (håller ni med?).

Fast i slutänden så gäller såklart regeln att man köper det motiv man tycker bäst om. Inte den bild man tror kommer stiga mycket i värde.

F
 

törnan

Aktiv medlem
Gör det, Jonas! Eftersom de är så små så får man ju plats med fler på väggen! Kan nog bli snyggt med flera på rad.

Tror du att du köper nån den här gången? I så vilken eller vilka?

Blir det något köp så blir det nog Martin Parr, Alex Webb eller Emin Özmen. Har en vägg som skulle behöva lite färg, det mesta som hänger här hemma nu är antingen väldigt desaturerat eller svart/vitt så några färgklickar hade inte varit fel.

Vad gäller framtida värdestegring så är det inte en faktor, jag köper sånt jag tycker om och vill ha på mina väggar.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Kände inte till Magnums Square Prints. Rolig idé och fullt av fina bilder. Vid en snabb titt så fastnade jag för Moriyama och de för mig okända Simmons och Salomon. Finns massor av verkligen ikoniska Magumbilder i urvalet också men jag får lite en känsla av att jag är mätt på dem. De är fantastiska, men samtidigt har man sett dem så mycket och under så lång tid att de som sagt börjar bli lite, ja, uttjatade. Det är roligare att upptäcka något nytt.

Jag tror inte att Square Printarna har någon större potental att stiga i värde. Upplagan blir rimligen ganska stor och bilderna finns väl i många fall också i ett antal andra upplagor. Även det lilla formatet talar kanske emot en markant värdestegring. Och så är det utskrifter och inte kopior. Jag tror att det är en avgörande faktor för värdeutvecklingspotentialen på en bild (håller ni med?).

Fast i slutänden så gäller såklart regeln att man köper det motiv man tycker bäst om. Inte den bild man tror kommer stiga mycket i värde.

F
Jag förstår hur du tänker, Fredrik. Och håller med i viss mån när det gäller att vissa bilder riskerar att kännas uttjatade. Men, de sistnämnda är ju ofta ikoniska för att de är så bra. Och det är nog de jag vill hänga på väggen framför andra Magnum-alster. Jag köper även printar från mindre kända fotografer och de är ofta större (och billigare!). Uppskattar dem förmodligen lika mycket som mina Square-printar. Tror jag.

Jag köper enkom för att jag gillar fotona men de kommer att hålla värdet och öka i värde dessutom i alla fall om man kollar försäljningar på eBay. De har där dubblerats i värde ibland.

Så, kommer du att slå till på nåt foto den här gången?
 

cowboy

Aktiv medlem
Jag har 11-12 fotografier bl a från Magnums tidigare square printkampanjer.

Bruce Davidsson, David Alan Harvey, Michael Christopher Brown, René Burri, Robert Capa, Steve McCurry, Thomas Hoepker, Werner Bishof.

De av Werner Bishof (fotograferade i början av 1950-talet och som nog är de jag uppskattar mest) är inramade affischer i fint tryck och i lite större format, de övriga är fotografier i mindre format och är nog alla bläckstråleutskrifter.

Kanske knappt hälften är signerade och alla har äkthetsintyg. Jag har köpt bilderna för att jag gillar själva bilden, inte för ev signering eller för spekulation i det framtida värdet.

Alla bilder sitter inramade på lägenhetsväggarna, att ha bilderna i byrålådan känns inte så kul.

Jag har köpt enkla inramningsverktyg och syrafri kartong mm och har ramat själv i IKEAs och Clas Ohlsons glasade ramar. Ska man låta proffs rama så lär inramningen bli betydligt dyrare än själva bilden. Får man (mot förmodan) någon gång i framtiden riktigt gott om pengar så är det lätt att demontera de självramade bilderna och låta proffsen göra om.

Det är kul och inspirerande med riktigt fina bilder på lägenhetsväggarna, men nu har jag inte plats för fler och känner dessutom mig ganska matt över det stora utbudet av liknande återkommande försäljningskampanjer med fina bilder.

OT: en kampanj som var fantastisk var African Parks kampanj “Prints for wildlife” i somras till förmån för “wildlife conservation and community work”. Högklassiga naturbilder, ofta i stort format 32x47 cm och fint printade på Hahnemülhe Natural Line Hemp 290 gr/m2 från samma EU-baserade labb som printar Magnums bilder (tror jag), de kostade USD 100/bild plus global shipping USD 10/kolli (som blev USD 0 om man köpte 3 bilder samtidigt) inkl moms och emballage. En otroligt generös kampanj!

OT: vill man anlita ett riktigt duktigt ramningsproffs här i sydvästskåne så rekommenderar jag Martins Inramningar & Prints på Stora Nygatan 4 i Malmö.
 
Senast ändrad:

Frekeman

Aktiv medlem
Bra gjort att få upp dem på väggarna, Bo! Jag har funderat på att rama in själv men med dyrt glas och schysst rammaterial. Om man har många foton blir det professionella alternativet för kostsamt.

Utöver mina Square-prints så har jag kanske ett trettiotal printar mest från mindre kända, men likväl duktiga fotografer, samt också en David Alan Harvey och en Joel Meyerowitz. Alla dessa har jag också lust att rama in nån gång. De billigare kanske jag använder lite enklare material för men de mer kända så är det ordentlig kvalitet som gäller.

Med tanke på antalet bilder jag äger i förhållande till ledigt utrymma på väggarna i min lägenhet blir jag faktiskt glad när jag inte hittar nåt som jag vill köpa i de återkommande Magnum Square Print-försäljningarna! :) Förra gången bidde det ingenting! Lycka! :-D
 

Frekeman

Aktiv medlem
Blir det något köp så blir det nog Martin Parr, Alex Webb eller Emin Özmen. Har en vägg som skulle behöva lite färg, det mesta som hänger här hemma nu är antingen väldigt desaturerat eller svart/vitt så några färgklickar hade inte varit fel.

Vad gäller framtida värdestegring så är det inte en faktor, jag köper sånt jag tycker om och vill ha på mina väggar.
Alla de tre du nämner är bra. Alex Webb är en av mina favoritfotografer men just denna bild är inte en av hans bästa, varför jag avstår. Nikos Economopoulos bild är också bra men den har en sak gemensamt som jag ser det med Webbs bild. Och det är att jämfört med mindre kända duktiga gatufotografer som jag känner till så tycker jag inte att just dessa två höjer sig över den mängden. Kanske är jag ute efter det ikoniska och välkända? Förmodligen... i alla fall när det är Magnum som säljer!
 

cowboy

Aktiv medlem
Håll även ögonen öppna efter VII's och National Geographics liknande USD 100-kampanjer. Ofta i mera generösa bildformat och (i mitt tycke) med bättre bilder.

Man får se upp med varifrån bilderna kommer (utanför eller inom EU?) och även kolla fraktkostnaden innan men trycker på “beställ”-knappen.

Jag kan tycka att Magnum genom åren varit ganska snåla med litet bildformat, med dyr shipping från USA (och som därmed medfört förtullningskostnader och + 25% svensk moms). Eftersom Magnum även är baserade i Paris så skulle de gärna få leverera därifrån….
 

Frekeman

Aktiv medlem
Håll även ögonen öppna efter VII's och National Geographics liknande USD 100-kampanjer. Ofta i mera generösa bildformat och (i mitt tycke) med bättre bilder.

Man får se upp med varifrån bilderna kommer (utanför eller inom EU?) och även kolla fraktkostnaden innan men trycker på “beställ”-knappen.

Jag kan tycka att Magnum genom åren varit ganska snåla med litet bildformat, med dyr shipping från USA (och som därmed medfört förtullningskostnader och + 25% svensk moms). Eftersom Magnum även är baserade i Paris så skulle de gärna få leverera därifrån….
Förmodligen så appellerar National Geographics bilder inte till mig på samma sätt som de från Magnum. VIIs vet jag inget om.

De senaste gångerna jag köpte square prints så verkar de som om de har levererats från London – Magnum har ju kontor här med. Billigare, snabbare frakt och inga tullavgifter. Kan tänka mig att man servar EU från Paris?
 

ducedo

Aktiv medlem

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Jag förstår hur du tänker, Fredrik. Och håller med i viss mån när det gäller att vissa bilder riskerar att kännas uttjatade. Men, de sistnämnda är ju ofta ikoniska för att de är så bra. Och det är nog de jag vill hänga på väggen framför andra Magnum-alster. Jag köper även printar från mindre kända fotografer och de är ofta större (och billigare!). Uppskattar dem förmodligen lika mycket som mina Square-printar. Tror jag.

Jag köper enkom för att jag gillar fotona men de kommer att hålla värdet och öka i värde dessutom i alla fall om man kollar försäljningar på eBay. De har där dubblerats i värde ibland.

Så, kommer du att slå till på nåt foto den här gången?
Är alltid sugen på att köpa bilder jag tycker om, och det finns en hel del sådana bland Square-printarna. Inte minst de tre fotografer jag nämnde. Gillar motiven mer och mer.

Men jag kommer inte att slå till den här gången eftersom jag redan köpt en del bilder får och bildbudgeten är slut för i år. Jag har också som en liten regel att jag ska rama och hänga de bilder jag köper och då blir det en del kostnader för det också. Nu har jag fördelen att köpa en hel del bilder genom mitt företag och hänga bilderna på mitt kontor. Då blir inramningskostnaden avdragsgill och själva bilderna en tillgång i bolaget, så de ekonomiska ramarna blir lite generösare än om man handlar för egna pengar.

Jag vet att det är en tröskel att rama och få upp bilderna på väggen men jag upplever det som verkligt belönande. Dels kan man naturligtvis njuta av sina favoritbilder varje dag, men själva hängningen gör också att man måste interagera med bilder på ett kul sätt. Hur ska de hänga i förhållande till varandra? Ska jag bryta av med något abstrakt och färgrikt bland de svartvita bilderna? Etc.

Även jag försöker ofta handla av fotograferna direkt. Kunde till exempel inte motstå Johan Bergmarks bild på Uma Thurman som syntes i podden här på FS. Fick då dessutom då också chansen att träffa den supertrevlige Johan. Samma sak med den lika trevlige Gerry Johansson vars verk också pryder väggen på jobbet.

Som sagt inga Squarebilder i år för min del, trots frestelsen. Men inte alls omöjligt att det blir några nästa år nu när jag känner till det hela. Lycka till med dina egna eventuella köp och tack för tipset!

PS. Den som är sugen på lite större (och mycket kostsammare) bilder kanske hittar något på Bukowskis "Contemporary" om några veckor. Här är fotografidelen av katalogen som kom ut alldeles nyss. https://www.bukowskis.com/sv/auctions/635/lots/department/fotografi

/FP
 
Senast ändrad:

Frekeman

Aktiv medlem
Är alltid sugen på att köpa bilder jag tycker om, och det finns en hel del sådana bland Square-printarna. Inte minst de tre fotografer jag nämnde. Gillar motiven mer och mer.

Men jag kommer inte att slå till den här gången eftersom jag redan köpt en del bilder får och bildbudgeten är slut för i år. Jag har också som en liten regel att jag ska rama och hänga de bilder jag köper och då blir det en del kostnader för det också. Nu har jag fördelen att köpa en hel del bilder genom mitt företag och hänga bilderna på mitt kontor. Då blir inramningskostnaden avdragsgill och själva bilderna en tillgång i bolaget, så de ekonomiska ramarna blir lite generösare än om man handlar för egna pengar.

Jag vet att det är en tröskel att rama och få upp bilderna på väggen men jag upplever det som verkligt belönande. Dels kan man naturligtvis njuta av sina favoritbilder varje dag, men själva hängningen gör också att man måste interagera med bilder på ett kul sätt. Hur ska de hänga i förhållande till varandra? Ska jag bryta av med något abstrakt och färgrikt bland de svartvita bilderna? Etc.

Även jag försöker ofta handla av fotograferna direkt. Kunde till exempel inte motstå Johan Bergmarks bild på Uma Thurman som syntes i podden här på FS. Fick då dessutom då också chansen att träffa den supertrevlige Johan. Samma sak med den lika trevlige Gerry Johansson vars verk också pryder väggen på jobbet.

Som sagt inga Squarebilder i år för min del, trots frestelsen. Men inte alls omöjligt att det blir några nästa år nu när jag känner till det hela. Lycka till med dina egna eventuella köp och tack för tipset!

PS. Den som är sugen på lite större (och mycket kostsammare) bilder kanske hittar något på Bukowskis "Contemporary" om några veckor. Här är fotografidelen av katalogen som kom ut alldeles nyss. https://www.bukowskis.com/sv/auctions/635/lots/department/fotografi

/FP
Bra regel med inramning men för min del skulle det med den regeln inte bli många bildköp. Inom något år siktar jag på att påbörja inramning och upphängning av mina bilder.

Jag lade precis en order på Stocks och McCulllins bilder. Precis som förväntat. Glad att det bara blev två denna gången! 🙂

PS. Kul att kika på utbudet på Bukowskis. Inga köp dock!
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Bra regel med inramning men för min del skulle det med den regeln inte bli många bildköp. Inom något år siktar jag på att påbörja inramning och upphängning av mina bilder.

Jag lade precis en order på Stocks och McCulllins bilder. Precis som förväntat. Glad att det bara blev två denna gången! 🙂

PS. Kul att kika på utbudet på Bukowskis. Inga köp dock!
Grattis till bildbeställningen. Bra val!
 

cowboy

Aktiv medlem
OT: den rent praktiska upphängningen av de ramade bilderna.

Jag har nyligen helrenoverat min lägenhet och väggarna är därför helt utan hål och märken efter tidigare tavlor och affischer. För att slippa sarga de fina väggarna med nya krokar och hål och för att i framtiden ha full flexibilitet att möblera om bland bilderna (och att enkelt kunna passa in nya bilder och att pensionera gamla) har jag skaffat ArtiTeqs upphängningssystem “Galleriskena Klick”.

Systemet består av en aluminiumskena som skruvas fast högst upp på väggen mot taket. Från skenan hänger en transparent perlontråd (som finns med olika skenfästen och olika längd) som är justerbar i sidled längs skenan. På perlontråden monteras en krok (det finns flera olika modeller) steglöst justerbar i höjdled och på kroken hänger man sin ramade bild.

“Min” skena klarar 30 kg/lm, perlontråden klarar 20 kg/st, kroken klarar 12-15 kg/st.
Det innebär att man har god marginal oavsett hur tätt man grupperar sina bilder och hur biffiga ramar man än väljer, man kommer inte ens i närheten av dessa max-siffror.

Det blir inte billigt (kanske totalt 9’-10’ för min 2:a) , men ArtiTeq är ett väl inarbetat holländskt system som bl a används i gallerier och offentlig miljö. När man behöver komplettera i framtiden är det sannolikt att systemet finns kvar.

Jag köpte från Galleriskena.se i Stockholm som har fullt sortiment, är kunniga och kan ge råd och svara på frågor. Systemet finns även i bygghandeln, bl a hos Bauhaus och Hornbach.

Jag är supernöjd - systemet rekommenderas! :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har sett reklamen på Instagram.
Jag skulle nog göra print av egna foton i första hand. Något som ännu inte blivit av. De bilder de säljer för dyra pengar lär aldrig få något andrahandsvärde om någon tror det är en investering. Upplagebegränsningar verkar vara något som är töjbart (jfr Fotografiska). Tycker man det är värt pengarna så får man göra som man vill.
 
ANNONS