Annons

Makro: hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlsson-

Medlem
Hallå jag har funderat om jag ska byta upp mig från min Nikon D40 eller att köpa ett bra macro objektiv. så efter ett tag tänkande så blir det ett bra macro objektiv, min D40 fungerar mycket bra än och känner att jag har mer att lära.

Nu är det så att jag inte riktigt vet vad som är bra och sådär inom macro.
Så behöver hjälp & tips från er.
Jag vill iaf ha ett fast macro objektiv.
Vill komma så nära inpå insekterna som möjligt.

Pris på objektivet får vara max 5000kr

Dessa har ja tittat på mest!

Funderar mycket på dessa:
Tokina AT-X M100/2,8 Pro Macro D
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Vilken skulle ni rekommendera eller har ni några andra tips ?.
& Krävs det mellanringar för att komma så nära insekterna som jag vill eller räcker det med ett objektiv bara ?

Tack för hjälpen / Mathias

Senast ändrad:
Hallå jag har funderat om jag ska byta upp mig från min Nikon D40 eller att köpa ett bra macro objektiv. så efter ett tag tänkande så blir det ett bra macro objektiv, min D40 fungerar mycket bra än och känner att jag har mer att lära.

Nu är det så att jag inte riktigt vet vad som är bra och sådär inom macro.
Så behöver hjälp & tips från er.
Jag vill iaf ha ett fast macro objektiv.
Vill komma så nära inpå insekterna som möjligt.

Pris på objektivet får vara max 5000kr

Dessa har ja tittat på mest!

Funderar mycket på dessa:
Tokina AT-X M100/2,8 Pro Macro D
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Vilken skulle ni rekommendera eller har ni några andra tips ?.
& Krävs det mellanringar för att komma så nära insekterna som jag vill eller räcker det med ett objektiv bara ?

Tack för hjälpen / Mathias

Tamron har kommit i en ny modell och det är många som har den och är väldigt nöjda. Skulle nog rekommendera den i prisklassen. Hur nära du vill komma kan du bara svara på själv men börja med bara objektivet. Mallanringar kan du köpa sedan.

Det du som har en D40 måste tänka på är att du får manuell fokusering med många av dessa objektiven i och med att de inte har inbyggd autofocusmotor.

Utan motor i objektivet har du förutom de du har nämnt Sigmas 105a som anses vara mycket bra.

Med inbyggd motor har du (kopierat från Cyberphotos hemsida (inte så lätt att läsa)
Nikon AF-S 60/2,8 G ED 62 HB-42 (ingår) 5 650 kr Varan finns i vårt lager
Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor 62 HB-38 9 450 kr Varan finns i vårt lager
Sigma EX 150/2,8 DG HSM APO Macro 1:1 för Nikon AF 72 ingår 7 275 kr Varan finns i vårt lager
Sigma EX 180/3,5 HSM DG Macro till Nikon AF 72 ingår 8 875 kr Beställningsvara
Tamron AF SP 60/2,0 Di II Macro 1:1 till Nikon Nyhet! Leverans ej fastställt 55 ingår 5 490 kr Varan är beställd
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon. Nu med inbyggd AF-motor till Nikon 55 ingår 4 585 kr Varan är beställd

Bägge verkar vara utmärkta objektiv (jag har Tokinan själv), men om du väljer Tamron så får du autofokus på din D40. Då man fotograferar makro duger manuell fokus fint (det är till och med att föredra i många sammanhang), men en ljusstark 90:a kan användas till mycket där AF är en tillgång.

Om 1:1 räcker för insekter vet jag inte så mycket om; vi får vänta på en kommentar från makrovännerna. Rent intuitivt borde det räcka, men detta får du ta med en nypa salt.

Per.

Bägge verkar vara utmärkta objektiv (jag har Tokinan själv), men om du väljer Tamron så får du autofokus på din D40. Då man fotograferar makro duger manuell fokus fint (det är till och med att föredra i många sammanhang), men en ljusstark 90:a kan användas till mycket där AF är en tillgång.

Om 1:1 räcker för insekter vet jag inte så mycket om; vi får vänta på en kommentar från makrovännerna. Rent intuitivt borde det räcka, men detta får du ta med en nypa salt.

Per.

1:1 funkar bra för mig men alt beror ju på hur närgången man vill bli. En annan sak att fundera på när det gäller makro är ju faktiskt arbetsavståndet. Avbildningsskalan står i proportion till avståndet, oftast får du bara 1:1 på minsta arbetsavstånd.

Att fotografera insekter med macroobjektiv som har arbetsavstånd runt 20-25 cm såsom i varje fall Tamronet har kan vara en utmaning, inte ofta som man kommer så nära. Själv har jag till sist funnit mig till ro med ett Sigma 150/2.8, ett alldeles utmärkt insekts makro och en manuell Nikon 55/2.8 för blommao och andra typer av makrofoto.

En erfarenhet jag gjort är att manuell fokusering är att föredra vid makrofoto och att det är ännu vikitgare vid makrofotografering att man har riktigt bra stöd.

Om du ska fotografera insekter som du skriver så behöver du ett på runt 150mm. Det förgående talare skrivit längre upp är bra. T.ex. sigma 150 sigma 180. Annars så är tokinan mycket bra tycker jag.

Att köpa ett med längre brännvidd för att få lite större aretsavstånd är inte fel men kostar en del extra. Längre brännvidd ger även andra fördelar (som jag ser det) genom att ha en snävare bildvinkel blir bakgrunden lugnare.

Både Tamron och Tokinas makro-objektiv är bra (det finns väl inga som är direkt dåliga imho).
Med en D40 med 1,5x Crop faktor behöver du inte gå lika nära som jag med min FF kamera för att fylla ut bilden lika (vilket ger olika avbildningsskala). För lite större insekter som fjärilar, trollsländor så är 1:1 mer än tillräckligt. För mindre flugor behöver man i allmänhet komma lite närmare. Då kan mellanringar eller en telekonverter användas (ger viss försämringa av bilden eftersom du stoppar in fler linser men inget som stört mig).

Själv har jag fotograferat sländor i 4:1 med ett arbetsavstånd på ca 45mm och frihand. Så ca 100mm funkar bra om man är lite tålmodig;-)

Om nu Tamron erbjuder AF till din kamera skulel jag slå till på den inte för att AF är till någon större nytta vid makro foto. Men det är ju ett utmärkt 90mm objektiv för annan fotografering oxå och då kan AF vara bra.

Jag håller med det som redan skrivits.

Både Tokina 100 och Tamron 90 ska vara väldigt prisvärda. Jag har själv Tamron 90 och det är nog mitt skarpaste objektiv. Det finns med inbyggd AF motor.

ANNONS