Annons

Makro med Ef 100-400 f/4.5-5.6L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Testade att ta en "makrobild" idag, med mitt nya ef 100-400 f/4.5-5.6L IS USM och en Sigma EX 2ggr konverter. Ingen autofokus får man, men visst funkar det! Ordentligt arbetsavstånd blir det givetvis :) ca 1.8 meter.

Här är resultatet:

Oredigerad bild, endast krympt till 400 pixlar på bredden. Ingen USM (oskarp mask)!

Bilagor

• unum.jpg
    unum.jpg
    45.1 KB · Visningar: 403
0.4x förstoring..ger den kombinationen..

Man ser tydligt att du använt en 2x konverter.. mjukt.. full öppning (f11) är min gissning.

jepp, helt rätt.

Det är ju inte riktigt makro, men ett alternativ om man skulle råka ha ett 100-400 L-objektiv och en 2ggr-konverter liggandes :)

Och som du säger så är ju inte skärpan den bästa..men men :)

Den zoomen är helt klart kompetent för närbilder av olika slag. Jag använde aldrig min med converter dock,, närgränsen är ju hyffsat fin som den är.

Jag kommer att sakna den lite i sommar när ängarnas blommor skall fotas,,

Kul att du diggar linsen;)!

/Vh Niclas,

The Ghost skrev:
Tackar för svaret

Angående HD-krachen, har du lärt dig nåt :)
Jag hade faktist 2 separata diskar på samma dator men datorn slog ut BÅDA ....trot eller ej.
Nu ligger korten på 2 olika dtorer här hemma plus på skivor.
Min sista chans att komma åt korten ligger i att byta kortet på disken mot ett exakt likadant.

Niklas: Jepp, den är väldigt kompetent. Mycket beror väl på att kvaliteten är så pass hög att den klarar en smärre kvalitetsförlust utan att bilden ser för djävlig ut. :)

Owe: Fina bilder där! Måste nog kolla upp den där närbildslinsen! Hur blir när gränsen då? Blir det panikkort närgräns?

Walle skrev:
Niklas: Jepp, den är väldigt kompetent. Mycket beror väl på att kvaliteten är så pass hög att den klarar en smärre kvalitetsförlust utan att bilden ser för djävlig ut. :)

Owe: Fina bilder där! Måste nog kolla upp den där närbildslinsen! Hur blir när gränsen då? Blir det panikkort närgräns?

Blev tvungen att plocka fram prylarna och testa och resultatet blev..........35 cm i både 100 och 400 lägena,trevligt är att den även passar på mitt 17-40.Där blir skillnaden inte så stor men lite gör det .Passar också på mitt optik som ligger i inköptplaner när jag får spara lite .....80-200/2,8

ANNONS
Götaplatsens Foto