Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro med mellanring EF25 II

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, du verkar ha uppfattat det helt rätt.

Fast för säkerhets skull så upprepar jag att vi i den här tråden använt ordet "utdrag" i meningen: Det EXTRA utdrag som behövs för att kunna fokusera närmare än oändligt.

Det finns hela tiden en viss risk för missförstånd eftersom ordet utdrag ibland också används som synonym för bildvidd, d v s hela det totala avståndet mellan H´ och bildplanet.

Tack Lennart för att du korrigerade mina felaktiga uppgifter. Det är synd att det ska finnas sådana felaktigheter i en bok som i alla fall jag fått intrycket av att vara vederhäftig.

Stort tack för hjälpen! Det är alltid oerhört stimulerande när man känner att man förstått/lärt sig något!

Lennart:
Jag kommer här med en fråga... få se om du kan svara :p

jag har ett 300mm glas som går ner till skala 1:2.
Med en Nikon 6T (3+ diopterlins) vad får jag för avbildningskala?
Om vi nu tar FOV 1.6 i beräkning får jag då 0.6X större förstoringsgrad (inte reell förståss)? Det torde ju bli så eftersom jag har en snävare FOV som kan liknas med en extender på 1.6x eller?

JAG HAR GJORT ETT FÖRSÖK:
0.5 (för objektivet) + 0.9 (3 * 300 / 1000) + 0.6 (lite tvivelaktigt men du förstår vad jag menar). =2.0 i avbildningskala med FOV inräknat.

ÄR DET såhär man ska räkna?

hailstorm skrev:
Lennart:
Jag kommer här med en fråga... få se om du kan svara :p

jag har ett 300mm glas som går ner till skala 1:2.
Med en Nikon 6T (3+ diopterlins) vad får jag för avbildningskala?
Om vi nu tar FOV 1.6 i beräkning får jag då 0.6X större förstoringsgrad (inte reell förståss)? Det torde ju bli så eftersom jag har en snävare FOV som kan liknas med en extender på 1.6x eller?
Man kan säga att du får 1,6 ggr större ”småbildsekvivalent avbildningsskala”, d v s samma effekt i den slutliga bilden som en 1,6X-konverter skulle ge med en småbildskamera.

hailstorm skrev:
0.5 (för objektivet) + 0.9 (3 * 300 / 1000) + 0.6 (lite tvivelaktigt men du förstår vad jag menar). =2.0 i avbildningskala med FOV inräknat.

ÄR DET såhär man ska räkna?
Nej, dels så ska du inte addera 0,6 utan multiplicera med 1,6 för att få den ”småbildsekvivalents avbildningsskalan” och dels så fungerar tricket med att addera avbildningsskalorna bara med mellanringar och objektiv med gammal hederlig snäckgängefokusering.

I det här fallet är det betydligt krångligare, dels p g a att objektivet med all säkerhet är internfokuserat, vilket innebär att dess brännvidd minskar när man fokuserar på korta avstånd, och dels för att effekten av försättslinsen beror på var objektivet främre huvudpunkt finns någonstans (tillverkarna brukar inte ange var den är belägen ens när objektivet är fokuserat på oändligheten, än mindre hur den flyttas i takt med att man fokuserar på närmare håll).

För att kunna beräkna avbildningsskalan i sådana här fall tvingas man därför att själv mäta hur objektivets brännvidd och dess huvudpunkter förändras under fokuseringen. I allmänhet är det därför enklare att nöja sig med en praktisk uppmätning av avbildningsskalan genom att t ex fotografera av en linjal e d.

Pupillen skrev:
Man kan säga att du får 1,6 ggr större ”småbildsekvivalent avbildningsskala”, d v s samma effekt i den slutliga bilden som en 1,6X-konverter skulle ge med en småbildskamera.

Nej, dels så ska du inte addera 0,6 utan multiplicera med 1,6 för att få den ”småbildsekvivalents avbildningsskalan” och dels så fungerar tricket med att addera avbildningsskalorna bara med mellanringar och objektiv med gammal hederlig snäckgängefokusering.

I det här fallet är det betydligt krångligare, dels p g a att objektivet med all säkerhet är internfokuserat, vilket innebär att dess brännvidd minskar när man fokuserar på korta avstånd, och dels för att effekten av försättslinsen beror på var objektivet främre huvudpunkt finns någonstans (tillverkarna brukar inte ange var den är belägen ens när objektivet är fokuserat på oändligheten, än mindre hur den flyttas i takt med att man fokuserar på närmare håll).

För att kunna beräkna avbildningsskalan i sådana här fall tvingas man därför att själv mäta hur objektivets brännvidd och dess huvudpunkter förändras under fokuseringen. I allmänhet är det därför enklare att nöja sig med en praktisk uppmätning av avbildningsskalan genom att t ex fotografera av en linjal e d.

ok. Tack lennart. Det var väldigt snällt av dig. Ska ta och testa.

ANNONS
Götaplatsens Foto