Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Madsen1981

Medlem
OK. Här kommer en till fråga då.

Om jag vill ha ett makro objektiv till min EOS 600D inom prisklassen 2-4000, vad ska man satsa på då?

/Mikael

Liten makro-demo

Jag skriver ett par rader i denna tråd också. Har gjort en liten demo på min WEB-server där man kan se vad man kan åstadkomma med olika utrustning.

Jämförelsen är gjord mellan
Kamera + objektiv med makroläge
Kamera + makroobjektiv
Kamera + bälg + normalobjektiv

http://fuzzyfool.no-ip.com/Makro/

Det festliga är att det sistnämnda är det billigaste alternativet om än lite krångligare att använda

mvh
Anders

Jag skriver ett par rader i denna tråd också. Har gjort en liten demo på min WEB-server där man kan se vad man kan åstadkomma med olika utrustning.

Jämförelsen är gjord mellan
Kamera + objektiv med makroläge
Kamera + makroobjektiv
Kamera + bälg + normalobjektiv

http://fuzzyfool.no-ip.com/Makro/

Det festliga är att det sistnämnda är det billigaste alternativet om än lite krångligare att använda

mvh
Anders

Tack för det. Kunde du inte ha gjort ett test med en reverse ring också. Det alternativet blir mer och mer intressant för min del.

På photax.se är lite info om kopplings-ringar för att koppla ihop två objektiv,och även macro rent allmänt.

Reverse-ring

Det hade jag gjort om jag haft en.
Bälgen är smidigare att hantera och eftersom förstoringen är ställbar upplever jag den som mycket mer användbar.
Med ett pris runt 600kr är det heller inte avskräckande

Hälsningar
Anders

Jag röstar också på Tamron 90/2.8. Tar knivskarpa bilder o funkar även bra till porträtt.
Enda nackdelen är att det ibland jagar efter fokus, dock inget problem så länge man inte ska fota rörliga saker.

ANNONS