Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

makroobjektiv / bälg

Produkter
(logga in för att koppla)

kennethvärmdö

Aktiv medlem
Hej
Är det någon nackdel med en bälg i relation till makroobjektiv?
Jag har en Novoflex bälg till Canon Eos med fullautomatik som jag är mycket nöjd med men skulle ett makroobjektiv vara bättre?

Ett makroobjekttiv är optiskt korrigerat (skärpa, kantskäpa, distortion, vignettering etc) för närområdet ner till skala 1:1. En bälg påverkar inte objektivets optikska egenskaper på annat sätt än att det hjälper objektivet att fokusera på närmare håll. Alltså är vanligtvis ett makroobjektiv bättre även om bälgen är bra nog åt många.

Hej
Är det någon nackdel med en bälg i relation till makroobjektiv?
Jag har en Novoflex bälg till Canon Eos med fullautomatik som jag är mycket nöjd med men skulle ett makroobjektiv vara bättre?

makro

Jag har Eos5Dmk2 med 24-105mm 1:4 L IS (det står faktiskt macro på det också)Kan du rekommendera något macro-objektiv som är bättre än detta objektiv med bälg?

Det är lite svårt att svara på. Vad är det du vill ska bli bättre? Det mest uppenbara är kanske att ett makroobjektiv är lite mer fysiskt hanterbart. Sedan vet jag inte hur kantskärpan (om det har betydlse för dig) är med din nuvarande kombination?
Canons 180mm f3,5 L skall vara ett av de bästa för ex vis insektsfoto. Om jag förstått vad jag läst om makroobjektiv så är dessa vanligtvis bättre korrigerade på längre avstånd än vad ett normalt objektiv är på mycket kort (makro) avstånd med bälg. Det kanske är snorfint och av ingen betydelse dock. Är du nöjd eller missnöjd med det du har eller?

Jag har Eos5Dmk2 med 24-105mm 1:4 L IS (det står faktiskt macro på det också)Kan du rekommendera något macro-objektiv som är bättre än detta objektiv med bälg?

Beror lite på vad du plåtar också... En väldigt billig macromöjlighet, för objekt som inte är rörliga, om man redan har en bälg är att använda förstoringsoptik, men till det krävs en adapter för förstoringsoptikens gänga.

Nejdå jag är inte missnöjd.Jag bara undrar om skillnaden eftersom
bälgar sällan omnämns som alternativ.Jag använder denna bälg också till mitt 100-400 5,6 L IS.Det enda är att att jag tappar lite justermån på bälgen pga objektivens stora diameter(L)men den har ju sina fördelar i andra avseenden

Observera att förstoringsoptiken används helt manuellt, det går också att använda bakvänt, om det har gänga på båda sidorna.

De flesta förstoringsobjektiv verkar vara 50 mm, det är såna jag har i alla fall, vilken effekt får det om man vänder dem bakåfram? Har ett EL-Nikkor 50 mm som funkar bra men skulle vilja ha lite längre brännvidd.

Det behövs i regel en adapterring extra för att använda förstoringsoptiken baklänges. Men det går! El-Nikkor har t ex 40,5 mm filtergänga, 39 mm är den egentliga gängan som normalt används. Även kameraobjektiv går att använda med baken utåt på bälg.

Jo, jag insåg att bälgen på kameran var moderna grejer för EOS-optik, jag försökte bara vara kreativ, eftersom många fotorävar ändå har förstoringsoptik i sin byrålåda.

ANNONS
Götaplatsens Foto