Annons

Makroobjektiv till Canon 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

Maddicken

Aktiv medlem
Hej,
Jag är nybörjare på foto...men är nu sugen på att köpa mig ett makroobjektiv. Är det ngn som har tips på bra objektiv som inte kostar skjortan? Är det ngt särskilt som man ska tänka på? Vore mycket tacksam för hjälp från er som kan!
Ha en bra dag,
Mvh Maddicken

Jag har ett Tamron 90mm macro till min EOS450D som jag stortrivs med. Finns liknade alternativ från Canon, Sigma, Tokina. Tamron ligger runt 4.000:-. Skall du ha ett bra macro-objektiv så är det denna prisklass som gäller.

Har du väldigt ont om pengar och kan acceptera sämre prestanda än ett rent macro så kan mellanringar och eller "glasögon" hjälpa upp läget om du har någon lämplig optik att applicera dessa på.

Canon Närbildslins 500D är vettig och gör iaf att du kommer närmare, men något macro på "riktigt" blir det inte.

Du kan ju även kolla på omdömena på Canon EF-S 60 macro.
Det är ganska användbart som all-round och till porträtt.
Dessutom är chanserna goda att AF funkar bra med Din kamera.

Jag har ett Tamron 90mm macro till min EOS450D som jag stortrivs med. Finns liknade alternativ från Canon, Sigma, Tokina. Tamron ligger runt 4.000:-. Skall du ha ett bra macro-objektiv så är det denna prisklass som gäller.

Jag har kollat på detta objektivet. Verkar vara ett bra objektiv. Tack för svaret:)
Mvh Maddicken

Har du väldigt ont om pengar och kan acceptera sämre prestanda än ett rent macro så kan mellanringar och eller "glasögon" hjälpa upp läget om du har någon lämplig optik att applicera dessa på.

Canon Närbildslins 500D är vettig och gör iaf att du kommer närmare, men något macro på "riktigt" blir det inte.

Jag har 18-55 objektiv. Har nyligen köpt kameran och det objektivet följde med. Är som sagt nybörjare och försöker lära mig om alla tillbehör som finns. Tacksam för tips!
Tack för ditt svar
Mvh Maddicken

Du kan ju även kolla på omdömena på Canon EF-S 60 macro.
Det är ganska användbart som all-round och till porträtt.
Dessutom är chanserna goda att AF funkar bra med Din kamera.

Tack för ditt svar..
Jag kollade det lite.. Jag vill kunna fota nära, nära.. insekter, blommor, vattendroppar..men passar det till canon 450 d?
mvh
Maddicken

Canon EF-S 60 macro

Ja, Canon EF-S 60 macro fungerar med 450D. Har själv ett sånt objektiv till en EOS 350D. Som sagt, det är att bra, välbyggt och skarpt objektiv.

Första experimentet...

Detta är mitt allra första experiment med vattendroppar och EF-S 60 macro.
Jag är en synnerligen amatörmässig amatörfotograf, men tycker att den bildkvalitet jag får från objektivet räcker och blir över till det jag använder bilderna.
Om man väljer optik som kostar 3-4 gånger så mycket så kan det väl tänkas att bilderna kan bli bättre rent tekniskt, men motiv-eller fotoidémässigt blir det ju ingen skillnad i de flesta fall.
Köpte objektivet här på Fotosidan för nåra veckor sedan, gav drygt 3000:- (nyskick med motljusskydd och UV-filter)

Macro objektiv Canon EOS 450D

Jag har väldigt svårt för att bestämma mig vad som kan vara det bästa Macro objektiv till min 450D.
Så nu frågar jag er med lite mer erfarenhet.
Är det bäst att ha ett Macro zoom eller ett med fast brännvidd? då tänker jag mest på ljusstyrkan och kontrasten om den ens skiljer sig eller inte? vilket av dom ger bäst resultat?

ja tänkte att ja skulle hamna någonstans runt 6000:- för objektivet

Nu vill jag ha en massa svar, personliga erfarenheter, länkar ja allt möjligt

Mvh: Nicklas

Ny tråd ??

Du har väl samma fråga som "Macroobjektiv till EOS 450D"
skrivet för en stund sen ??
(fast inte särskrivet)

Svaret skyldig..

Du kan nog inte förvänta Dej att få ett uttömmande svar på en sån fråga på det lilla utrymmet som Forumet tillåter.
Huruvida Du ger 4000:- eller 6000:- för ett objektiv är nog inte så stor skillnad..

Detta är mitt allra första experiment med vattendroppar och EF-S 60 macro.
Jag är en synnerligen amatörmässig amatörfotograf, men tycker att den bildkvalitet jag får från objektivet räcker och blir över till det jag använder bilderna.
Om man väljer optik som kostar 3-4 gånger så mycket så kan det väl tänkas att bilderna kan bli bättre rent tekniskt, men motiv-eller fotoidémässigt blir det ju ingen skillnad i de flesta fall.
Köpte objektivet här på Fotosidan för nåra veckor sedan, gav drygt 3000:- (nyskick med motljusskydd och UV-filter)
Fantastiskt lyckat första experiment!!
Tack för tipset..ska kolla läget här på fotosidan.

... och man har inte fått ngt svar om hur bildkvaliteten ändras mellan ett fast och ett zoomobjektiv
det är lätt att svara på. Det finns inga makroobjektiv med zoom. Däremot finns det vissa zoomobjektiv där inte närgränsen är utskriven på avståndsskalan, utan ersatt med texten MACRO. Ett exempel är EF 24-105 mm f/4L IS USM. Men det är inget makroobjektiv för det, utan det är bara ett sätt att få folk att läsa på ett annat ställe på objektivet, där det står vad detta MACRO motsvarar. Vanligtvis motsvarar det en hyfsad närgräns.

Ett makroobjektiv, däremot, tycker jag själv (och många med mig) är ett objektiv som klarar avbildningsskalan 1:1. Alltså att föremålet man fotograferar kan bli lika stort på filmen/sensorn som det är i verkligheten. Canon har ett avsteg från detta med sitt EF 50 mm compact macro f/2,5, för det når "bara" skalan 1:2. Men det finns ett tillbehör som ger 1:1 där också.

I nästan alla fall, utom när man ska fotografera skygga djur, som flyger sin väg, är ett EF-S 60 mm f/2,8 macro USM att rekommendera som makroobjektiv till en 450D. Hyfsat i pris, kompakt, klarar 1:1, snabb fokusering på normala fotoavstånd och skarpt som ett rakblad. Fungerar utmärkt även till porträtt eller liknande också.

ANNONS
Götaplatsens Foto