Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

GulApelsin

Medlem
Hej!

Har en Nikon D5100. Funderar nu på att köpa ett macro objektiv men känner mig ganska
vilsen i objektiv djungeln. Vill främst fotografera småkryp och växter. Har en prisgräns på ca 3000. Någon som har något bra tips på vilket objektiv som kan passa?
Vill ha ett objektiv som jag kan utvecklas med.

Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di Macro

Det finns en annons här på Fotosidan. Där säljs ett Tamron macro för ett bra pris (3.000:). Nypris på Cyberphoto är 4.690:-.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=172112

Det är ett objektiv som får bra betyg (se Photozone):
http://www.photozone.de/nikon--nikk...-sp-macro-nikon-mount-lab-test-report--review

Även bra med recensioner här på Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8340

Den enda som är negativt med objektivet är att det inte hittar fokus direkt, men när det gäller macrofotografering använder jag alltid manuell fokusering och då är det inga problem.

Lycka till att hitta rätt!

Nikons 40/2,8 har fått bra betyg, så det är inget tokigt val dock kort arbetsavstånd. Jag har Nikons 60/2,8 som jag gillar pga att AF fungerar utan större problem, jag vet att många säger att de kör manuellt på makro men det tror jag också beror på att AF sveper och är långsamt på många objektiv, men på detta så tycker jag det fungerar, jag köpte mitt begagnat för 3000:-. Ibland så kommer jag inte åt att själv sätta skärpan utan jag förltar mig på AF fungerar, jag fotograferar i princip alltid med AF ev sätter jag den manuellt om jag ser att jag vill flytta den någon mm, men kör AF först och sedan lite justering. Jag tycker att man behöver ha hjälpen från AF för att hinna med att fånga insekterna på bild, det är inte många sekunder de är stilla.

Tamrons 90/2,8 är nog det skarpaste som finns, dock med de nackdelar med ingen interfokucering och dålig AF.

Jag har också ett Sigma 150/2,8, det har då fördelem med fin bokeh och långt arbetsavstånd men med där AF inte är så bra som Nikons.

Vet inte om du har blivit klokare, kanske passar någon brännvidd in i ditt objektivsortement, mitt 60 och 150 ligger bra i min serie så jag använder de också till annat än makro, det kan ju vara något att tänka på. Mitt 150/2,8 gav jag 4100:- för begagnat

Tror nästan det blir Nikon AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR eftersom Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon inte hade VR. Känns ändå som en ganska viktig del. JapanPhoto hade väldigt bra pris på det, 3999. Någon som har erfarenhet av dem?

[Jag använder ett sådant till min enklare Nikon D3100 och är supernöjd. Använder det förutom till närbilder som ett lagom långt tele med finfint resultat.
Objektivet har en väl fungerande vibrationsdämpning och autofokus fungerar bra med möjlighet att gå över direkt till manuell fokusering.

Tror nästan det blir Nikon AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR eftersom Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon inte hade VR. Känns ändå som en ganska viktig del. JapanPhoto hade väldigt bra pris på det, 3999. Någon som har erfarenhet av dem?
Jo, jag har testat det, dottern köpte det till sin D5000 och det är helt Ok, AF funkar fint i makro och du får något längre arbetsavstånd än 60/2,8.

Nu blev det ju svårt. Känns som att valet står mellan Nikkor AF-S 60mm f/2.8G ED Micro och Nikkor AF-S DX 85mm f/3.5G ED VR Micro. Hur viktigt är det med VR?

Nu blev det ju svårt. Känns som att valet står mellan Nikkor AF-S 60mm f/2.8G ED Micro och Nikkor AF-S DX 85mm f/3.5G ED VR Micro. Hur viktigt är det med VR?

Inte alls för makro, nikon säger väl att VR inte fungerar när man är närmare än 1m. Jag gillar bättre 60/2,8 är 85/3,5. Jag har säkert taget ett par tusen bilder med båda dessa objektiv, 85'an har något bättre arbetsavstånd, men jag vet inte varför jag gillar 60 bättre. Jag tror att 60'an har bättre värden i tester, men jämför man bilderna så är der ingen större skillnad. Köp gärna något begagnat och se vilket du får tag i, jag tror inte att det är den stora skillnaden.

Valet är klart. Blir AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR efter mycket funderande. Vilket filter passar att ha på ett macro? Vanligt UV?

ANNONS
Götaplatsens Foto