Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Nikon D7000 och funderar på ett makroobjektiv. Behöver lite råd och tips. i och med att jag bara är 16 år och köper all min kamerautrustning själv kan jag inte köpa objektiv för hur mycket pengar som helst. Har spanat in ett som finns på ScandinavianPhoto.
Vad är bra och dåligt med detta objektiv?

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12630028/nikon-af-40-2-8g-af-s-dx-micro-nikkor

Tack på förhand!

Nackdelen är att du måste vara väldigt nära för att kunna fotografera med objektivet och om det är kryp/insekter du vill fotografera så rekommenderas minst ett 85 mm makroobjektiv (som jag har fått veta då jag själv är på jakt efter ett sådant objektiv).

Annars är det bara att spara lite till och skaffa Tamron 90/2.8 Di VC USD.

Rätt

Föregående talare har rätt i det. Är det levande djur som du vill fota är det nog bättre med lite längre brännvid. Själv har jag Tamron 90 som mitt kortaste macro som jag använder till insekter mm. Föredrar ännu längre och använder mitt 180 macro oftare. 60-90 mm räcker dock och har ju fördelen av att man lättare håller stilla och därigenom får fler skarpa bilder. Nackdelen är som sagt att man kommer lite för nära och kan skrämma objekten. Jag skulle spara till ett sigma 70 eller Tamron 90 (nya med bildstabilisering) om jag var i din sitts. Fast ska du bara fota blommor och vattendroppar så går det säkert bra med den du tänkte på också.

Vadå insekter?

Ser inte att hon frågade efter insektsobjektiv så det kanske passa med ett 40mm som dessutom kan användas som en normal. Men min rekommendation är annars att kolla på de begagnade som finns att köpa här på FS. Där finns flera inom budgethåll också med lite längre brännvidder om insekter skulle vara kul och inte bara blommor och växter.

Jag tycker inte 40 mm är riktigt bra för något när det används på en APS-kamera. Det är för långt för att vara ett normalobjektiv, för kort för porträtt (annat än i miljö). För makrofoto är det nog inget som helst fel med det om man inte har något emot det korta arbetsavståndet, och att man får med mer av bakgrunden (tack vare en vidare bildvinkel än med t.ex. 60 ell 90 mm).

Personligen föredrar jag långa brännvidder för makro, då bildvinkeln gör det lättare att isolera motivet mot bakgrunden, men det är en smaksak. Billigare nytt makro än den där är svårt att hitta och det går garanterat att göra bra bilder med den också :)

Tror det ligger ett Tokina 100 mm macro till Nikon på Tradera i nuläget. Har ett sånt själv. Kört det på D7000, D600 och Nex 6. Superbra glugg. Prisvärd är bara förnamnet. Brukar gå för runt 2500 kr :)

Läs FOTOs sommarnummer (nr 7-8/2013). Där testas 27 makroobjektiv, vilket torde vara i stort sett alla på marknaden. Det finns några pärlor att hitta.

Läs FOTOs sommarnummer (nr 7-8/2013). Där testas 27 makroobjektiv, vilket torde vara i stort sett alla på marknaden. Det finns några pärlor att hitta.

T.ex Tokinat... ;) Även Sigmas 70 mm anses vara en pärla...likaså Tamron 90 mm B) Tokina-objektivet är dock en lite doldis och brukar gå billigare beggat. Det är lika bra optiskt som de två andra...men är trevligare byggt...robustare :)

Observera att det finns två versioner av Tamron 90mm Makro. Det äldre är inte lika bra som det nya, och det nya har dessutom bildstabilisering.

Ser inte att hon frågade efter insektsobjektiv så det kanske passa med ett 40mm som dessutom kan användas som en normal. Men min rekommendation är annars att kolla på de begagnade som finns att köpa här på FS. Där finns flera inom budgethåll också med lite längre brännvidder om insekter skulle vara kul och inte bara blommor och växter.

TS listar dock insekter som intresse i sin profil, så det är kanske inte otroligt att det är tänkt att en eller annan insekt ska hamna på bild. Jag håller med övriga här att för det ändamålet är längre brännvidder bättre, men har man lite tålamod kan det nog gå vägen i en del fall. Det kan nog bli svårt med skygga trollsländor och fjärilar men det finns med andra insekter, blommor och annat att fotografera på nära håll. Ett annat potentiellt problem är att man kommer så pass nära att det är lätt att skugga motivet med kameran, i vart fall vid höga avbildningsskalor. Nu är det väl i och för sg sällan man faktiskt kan gå så nära ute i naturen. Är man nere på avbildningskalor kring 1:1 kryper en insekt fort ut ur skärpedjupszonnen och förmodligen kommer bara en del av insekten att hamna inom det skarpa områdt. Är det blommor man fotografera nickar de lätt ur skärpedjupet även om det är vindstilla. Så det är nog ganska sällan man faktiskt fotograferar på närgränsen på ett sådant här objektiv, och då blir problemet med att kameran skuggar mindre. Hade jag varit i TS kläder hade jag köpt det om budget inte medger något längre. Det kostar inte mycket mer än en mellanringssats av bättre kvalitet, och ger säkert väldigt mycket nöje för pengarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto