Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mamayia Hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Langsor

Aktiv medlem
Behöver lite hjälp med en mamaia kamera tyvärr vet kommer jag inte ricktigt på vad den heter men tror det är 67 pro lr någet liknande är en äldre manuell iallafall!! som har hängt sig lr nåt jag satt på kollade (inte min) och hittade en lite knapp som det står "mirror up" vid, lr inte knapp utan mer som en utdragbar ring som man kan dra ut och sen vrida till mirror up läget och sagt och gjort drog sen upp kameran och då åkte som väntat speglen upp och va som jag trodde och sen så tryckta jag av och slutarn gick som den skulle men nu till problemet spegeln kommer inte ner!!!!!!???? varför?? sönder?? lr nåt man behöver göra??

behöver hjälp!!

Vrid tillbaka "mirror up" knappen och spänn slutaren med den högra spaken, så borde det fungera, (om jag har uppfatta dig rätt).

Glömde säga att du måste lyfta knappen lite försiktigt innan du vrider på den, och kanske även trycka på avtryckaren, lite svårt att minnas när jag inte har kameran framför mig.

ok får försöka sen men det dumma är att det inte går att spänna slutarn med spaken utan det är nästan stumm var jag änn sätter mirror up knappen?? men ska fäörsöka det med att vrida försiktigt och med avryckaren!! tack för svaret!!

Kanske en dum fråga, men är du säker på att slutaren har löst ut?
Har haft en RB67Pro-S för ett antal år sedan och jag har för mig att det var något i den här stilen:
Om man vill utlösa spegeln först och sedan slutaren så skulle man göra såhär.
1. Vrid "knappen" till mirror up. Objektivets centralslutare är då frikopplad från kamerahusets avtryck.
2. Utlös spegeln med det vanliga avtrycket.
3. Utlös slutaren med trådutlösare monterad på objektivet.
4. Dra fram ny bildruta. Spegeln fälls ner.
Glöm inte att vrida tillbaka "knappen" efter utförd exponering (om du inte ska ta fler bilder med spegeln uppfälld).
Är inte helt säker, men det kan vara värt att prova.
/P-O

kunde varit så...

tack p-o men det gick inte men det stämmer nog att den inte har löst ut men den löser inte ut med fjärr på optiken heller?? utan allt känns nästan helt stumt och spegeln fortsätter att vara upfäld och inte går det att ta loss optiken heller men det beror nog på slutaren är där!?? någon annan som har någon ide`???

(Dum fråga) har du slagit på kameran? Det gör du med den lilla ratten som avtryckaren sitter på, om den är av så är avtryckaren helt stum och inget händer, du kan prova också att koppla bort magasinet innan du trycker på avtryckaren, annars är det inte säkert att du kan spänna slutaren och då fungerar det inte heller.

jo

Mats: jo avtryckaren är inte stum mer än i av läget så att säga!!
har nog försökt att ta bort magasinet åxo men går inte att trycka av för det!

Hasse: kan nog vara en sådan! men problemet är att det inte går att spänna kameran mer! okej film kasseten går att dra fram men inte mer??

det känns som p-o sa att spegeln har löst ut men inte slutarn men det går inte att lösa ut slutarn på någe sätt!!?? kan nog vara dax att lämna in den på reparation =(känns dyrt)=

har du varit modig och vågat peta på spegeln?
det gjorde jag i desperation när jag själv fick en helt stum kamera med spegeln fastnad i uppfällt läge.
ett försiktigt pet räckte, spegeln åkte ner och kameran var åter brukbar och i oskadat skick.

/christel gissar..

Du kan ladda hem manual från Mamiya

Kolla hur objektivet är inställt, på vänster sida har du en anslutning för kabel, denna går att vrida också!

Spegeluppfällning görs ju med 2 handgrepp, trådutlösaren i optiken samt ordinarie avtryckare.

Hasse: jo den gör i två steg mer har bara kommit ett steg fram och ja jag har petat lite lätt på spegeln! Ska berätta hur jag gjorde först så vredjag på mirror up knapen sen spände kameran på den långa spaken på höger sida och tryckte av med avtryckaren då for spegeln up och sen har jag inte kunnat varken spänna lr trycka av igen?!!

du måste lösta ut linsen för att den skall droppa ner igen skruva dit trådutlösaren till linsen och lös ut den så kommer spegeln ner igen.

har för mej att man skall skruva in trådutlösaren tills det syns en markering....tror den är en röd ring orkar inte kolla just nu...sedan kan man trycka av....om du vill använda tråd utlösare är det enklaste att skaffa orginalet som ha 2 st trådutlösare och man behöver bara trycka på en trådutlösare....

ANNONS
Götaplatsens Foto