Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mamiya 645, objektiv fråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Det styr bländaren. I A-läget är bländaren helt öppen i vanliga fall och bländas ned när man tar en bild. I M-läget är bländaren nedbländad hela tiden. Det blir himla mörkt och jobbigt om man väljer en liten bländare, men man kan få ett hum om hur skärpedjupet blir i den färdiga bilden.

På mina objektiv till Mamiyan så finns där en inställning A eller M

Det är inställningen avbländrautomatiken.
I läge"A", bländar objektivet ner till inställd bländare då slutaren går. Du mäter alltså ljuset vid full bländaröppning.
Läge "M", kopplar in bländarringen så objektivet sbländar ner till inställd bländare. Ex. bra för att kolla skärpedjupet. Men du har ju en knapp för nerbländning av objktivet , skärpedjupskontroll.

Alldeles riktigt. Jag vet inte om du arbetat med någon systemkamera tidigare, om du gjort det så är det precis lika dant på den kameran som den här.

puppetm skrev:
Så om jag har ett prisma med ljusmätning ska den vara på A?

Spelar ju ingen roll egentligen...

Har du gluggen på A och f8 och får 1/125 så får du även 1/125 på M och f8, bara det att du ser skärpedjupet.....

Var sitter nedbländnigsknappen Jan ??

Har du gluggen på A och f8 och får 1/125 så får du även 1/125 på M och f8, bara det a

Nejtyvär så är det inte så, om man använder AE sökaren. Med lös mätare så stämmer det som Jesper sa. Bländar man ner objektivet så mörknar säkaren och ljusmätaren ger ett annat värde, en längre slutartid med överexponering dom följd.

Nedbländningsknappen sitter på objektiven. På kameran finns en nedbländningspak på högers sida.

Ljusmätaern får veta vald bländare genom en kopplingsgaffel. Jag har ett 300:a som inte har denna gaffel och det är inte så lätt att få till någon form av automatik med det objektivet.

Tack Jan.. Kollade precis.. Finner det lite märkligt att kameran uppträder så. (En vanlig 35mm uppträder ju inte så).

Tror inte att M645S har en nedbländningsknapp/spak på huset (inget jag kan hitta)

Då vet jag varför en del av mina bilder kommer att bli överexponerade ;).....suck..alltid lär man sig något... Tack Jan.

Jesper......
Jag har ett 1000 S hus och på den sitter nedbländningspaken på höger sida lite ovanför avtryckaren. Jag såg ett "J" hus en gång och där tror jag inte att det fanns någon spak på den. J huset är väl lite enklare kanske.

Det är lite synd att det inte går att mäta ljuset direkt med 300:an monterad. Men det ger ytterligare en chans till eftertanke innan man låter slutaren gå. Den stora fördelen med just 645:an är just att man tar en bild och den blir bra. Med småbild så chansar man och tar ytterligare ett par bilder.

janne ö skrev:
Jag har ett 1000 S hus och på den sitter nedbländningspaken på höger sida lite ovanför avtryckaren. Jag såg ett "J" hus en gång och där tror jag inte att det fanns någon spak på den. J huset är väl lite enklare kanske.

1000 S är den enda Mamiya 645-modell som har en nedbländningsspak (förutom autofokusmodellerna).

ANNONS
Götaplatsens Foto