Annons

Manfrotto 498RC4

Produkter
(logga in för att koppla)

Strömsborg

Medlem
Nån som har ett stativhuvud enligt rubriken att sälja? Mitt blev stulet, de finns inte att köpa längre. Manfrottos nya modell är orimligt dyr.
Jag finns strax söder om Södermalm.

Finns det en separat köp/sälj-del så får nån mod flytta tråden dit.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Varför inte passa på att köpa ett Sirui nu när det är 20% rabatt? Klart mer för pengarna jämfört med Manfrotto till ordinarie priser.

t.ex:
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hänger inte riktigt med på vad du menar med samma bricka. Menar du snabbfästet som du fäster under kameran? Om du måste ha den gamla så brukar det gå bra att fästa den snabbplattan ovanför arca swissplattan som ingår fast du menar kanske något annat.
 

Strömsborg

Medlem
Brickan som är monterad under kameran ja. Den måste passa direkt på kulledshuvudet utan skruvande. Får ta max en halv sekund att flytta kameran.
Det finns såna här att köpa och montera på annat kulledshuvud:
Men det blir inte billigare. 750 spänn plus vad nu ett nytt kulledshuvud av annat märke kostar. Vill ha ett begagnat 498RC4.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jaha, du menar att arca swiss-standarden är för långsam och det du hade var snabbare. Det kan du ha rätt i faktiskt. Vet att vissa av manfrottos varianter är snabba. I alla fall några av de jag provade för 30 år sedan. Det finns arcaswiss snabbfästen med snabbklämma som i princip är lika snabba (nästan i alla fall) men då måste man ju byta själva snabbfästet på kulleden. Lycka till i jakten på en beggad manfrottokula.
 

Strömsborg

Medlem
Har jag fattat dig fel? Jag menar inte bokstavligen en halv sekund, jag menar att jag vill flytta kameran mellan två olika stativhuvuden som accepterar samma snabbfäste, det ena huvudet är Manfrottos trevägshuvud 410. Manfrotto-plattan sitter alltid kvar på kameran.
Går det att flytta en kamera med en Manfrotto-platta monterad under till ett Sirui-huvud utan att behöva skruva och montera något varje gång?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har jag fattat dig fel? Jag menar inte bokstavligen en halv sekund, jag menar att jag vill flytta kameran mellan två olika stativhuvuden som accepterar samma snabbfäste, det ena huvudet är Manfrottos trevägshuvud 410. Manfrotto-plattan sitter alltid kvar på kameran.
Går det att flytta en kamera med en Manfrotto-platta monterad under till ett Sirui-huvud utan att behöva skruva och montera något varje gång?
Inte utan att att bygga om något av huvudena (Byta snabbfästet) eller att skruva dit och fästa ett arcasnabbfäste i stativskruven på manfrottoplattan. Kostnad för ett sådant snabbfäste mellan 250-500 kr. Det har jag själv gjort med mitt manfrotto videohuvud så att jag ska kunna använda ett L-fäste på kameran tillsammans med olika stativhuvud.
 
Senast ändrad:

Strömsborg

Medlem
Finns tyvärr inget alternativ till att ha Manfrotto-brickan permanent monterad på kameran. Plattan på trevägshuvudet är inte utbytbar:



Så det blir att leta vidare efter ett begagnat 498RC4:


Eller bita i det sura äpplet och köpa ett sånt här för 3490 kr:


Det är ju för jävligt. 498:an kostade 1095 på sin tid.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Som sagt, hittar du inget sådant huvud kan du göra som jag sa om snabbfästet inte är utbytbart. Montera ett snabbfäste i stativskruven på plattan. sedan sätter du fast plattan på ditt manfrotto. Då får du samma slags fäste som passar plattorna (som du sätter på kammeran) som kommer med andra kulleder än manfrotto (arca-typ). Som du ser på bilden är snabbfästet gängat i mitten. Om denna gänga är 3/8 tum så behövs en liten gängadapter så det passar stativskruven som bara är 1/4 tum. (Jag fick sådana med när jag köpte en kulled för lite sedan. Annars kostar de bara någon 10:a. Går väl kanske att göra tvärtom också dvs sätta den som du visade på en arcaplatta eller manfrottoplatta av annan typ.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Jag har ett som inte används. Finns i Blomstermåla.

/nic
Slutet gott, allting gott!

Jobbigt med olika snabbfästen bara. Jag har tre olika Manfrotto. RC2 (200PL) som är hyfsat liten och smidig, RC4 (410PL) som i mitt tycke är onödigt stor, men är tyvärr vad man får med växelhuvudet 410 och slutningen 500PLONG som sitter på videohuvuden. Det går att med olika adaptrar bygga om och till så att man kan ha samma platta överallt men ju fler delar desto mindre stadigt och smidigt.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag kan hålla med om att Manfrottos märkliga djungel av olika snabbfästen är obegriplig (för mig åtminstone). Jag har haft några olika Manfrotto huvuden med RC2 respektive RC4 genom åren men byggt om alla till ARCA-fästen. Görs det med baktanken att aldrig kunna konvertera tillbaka så går det att göra på ett stabilt sätt utan att riskera ökade vibrationer. Eftersom jag upplever ARCA som betydligt stabilare så blir då resultatet bättre än Manfrotto original totalt sett.
 
ANNONS