Annons

Fromholtz, The never ending story...

Produkter
(logga in för att koppla)

NWiström

Medlem
Fromholtz, The never ending story...eller?

Trots att detta nog är en av dom längsta här har jag försökt att korta ned den så mycket som möjligt. Fromholtz som nämns nedan är butiken Fromholtz, alltså inte nån specifik person.

I Juli förra året köpte jag en Canon 10d av Expert Fromholtz i Linköping. Senare under hösten upptäckte jag damm på CCDn som troligtvis funnits där redan innan jag köpte den. Efter att pratat med Fromholtz och visat dom en testbild så gick dom med på att skicka kameran till Canon Service på garantin.
Detta var den 25:e November och dom trodde det skulle ta 3 till 6 veckor innan jag fick tillbaka den. Här gör jag ett misstag och glömmer bort att ta ur minneskortet och batteriet. Eller ser till att detta skrivs upp på det kvitto jag får.

Under December ringde jag några gånger men dom hade inte hört nått från Canon service. När det närmade sig jul ville jag verkligen ha kameran så jag pressade på Fromholtz lite och dom ringde då Canon. Det visade sig då att kameran var borta och troligtvis stulen enligt Fromholtz. Dom skulle då kolla vidare med nått försäkringsbolag om vad som gällde. Och dom ville ersätta mig för minneskortet som satt i.

Sen hände det nästan inget förrän i slutet av Januari då jag den 23:e ringde till dom. Fromholtz sa då att dom väntade på pengar från Canon Service för att kunna ersätta mig med en ny kamera. Jag ville givetvis veta lite mer och personen som hade hand om det hos Fromholtz var upptagen men skulle ringa upp mig så fort han fick tid.

Den 30:e tröttnade jag på att vänta och ringde själv upp och fick då veta att försäkringsbolaget hade tagit hand om det. Dom hade startat en utredning och Fromholtz sa åt mig att det finns inget jag kan göra åt det så det är bara att vänta på utredningen. Jag bad då om att få en ersättnings kamera under tiden men fick då veta att "så går det minsann inte till".

Tiden sprang iväg och jag ringde några ggr i början av Februari men för det mesta så var den ansvarige inte där eller var sjuk. 20:e Februari talade jag inte om innan vad jag hade för ärende och fick då prata med honom. Han visste inte mycket mer då än tidigare och skulle återkomma dagen efter.
Eftersom jag ändå är i närheten av affären går jag då dit för att prata med honom direkt. Han säger då att dom skickat brev till fraktbolaget men inte fått svar än. Då surnar jag till lite och säger jag dom magiska orden "jag vill häva köpet och ha pengarna tillbaka". Givetvis så kan han inte ta beslut om det och hänvisar till sin chef som då är på semester.

Måndagen efter ringer jag till Fromholtz och ber att få prata med butikschefen. Han säger att han ska då själv ta tag i det och ska fixa fram en kamera åt mig. Jag ber då bara att få pengarna tillbaka eftersom jag inte orkar vänta längre på att dom ska strula runt. Han vill ändå ha några dagar till att lösa detta på och vi kommer överens om idag, Torsdagen den 26:e alltså.

Strax innan 10 ringer han mig(kors i taket) och säger att han fortfarande letar efter en till mig. Jag ber då igen om att få pengarna tillbaka men han vill ha mer tid på sig. Jag nekar och säger att jag vill ändå ha pengarna tillbaka eftersom jag troligtvis kan köpa en snabbare från Tyskland.
Han börjar då låta irriterad och svara att jag bara gör det för att tjäna pengar på det här. Nu tappar jag tålamodet och svara med "nej, mest för att jag vill inte ha med eran affär att göra mer". Då tar det hus i helvete och jag får höra saker som "Ingen ska trampa på mig" och "o det där minneskortet det har du hemma i bokhyllan".
Då frågar jag "måste det verkligen bli en rättsak av det här?". Ur telefonluren, som jag nu håller ett par decimeter från örat, kommer saker som "vi har dom bästa advokaterna", "du ska inte få nån kamera förrän i höst", "du kommer placeras sist i kön för alla som vill ha en Canon 10d" och att jag minsann inte ska få nån bra service av Fromholtz mer.

Just då kändes det verkligen som guldet blev till sand. Kameran som jag var så nöjd med fanns inte längre och mina objektiv (Canon 17-40, Canon 70-200 IS och Sigma 105 macro) var i stort sett värdelösa för mig.

Efter ett tag lugnar han ner sig, återgår till en mer normal samtalston och vill återkomma imorgon om detta.

När jag ändå hade ett ärende på stan nu innan lunch så tänkte jag varför inte ta svängen förbi och snacka direkt med honom om det här. Jag går in i affären och ber att få prata med butikschefen. Får då veta att han sitter i möte med Canon och inte kan störas. Eftersom den killen inte vet vem jag är talar jag om det och han går iväg och säger till butikschefen. Samtalet är lugnt och han säger nu att han hittat en kamera åt mig. Den skickas med posten idag och jag kommer troligtvis få den imorgon.

Vad säger man... jag är helt förstummad. Jag borde vara jätteglad att jag troligtvis får en imorgon men efter allt detta tjafs känns det helt tomt. Skulle jag få välja på pengarna tillbaka och en kamera från dom så skulle jag ta pengarna iaf som det känns nu. Mest eftersom jag verkligen inte vill ha nått att göra med dom. Man undrar ju tex vad det är för 10d han fått tag på. Jag borde läst lite mer i detta forum och följt rådet att skicka den direkt till Canon IT Service. Vad skulle ni göra?


Niclas Wiström
 
Senast ändrad:
Röja...vandalisera...bärsärk!!...

Jag köpte ett blåtandheadset hos Fromholtz för något år sedan som hade nåt fel. Orkar inte redogöra för hela historien men den liknar din kusligt mycket... Inget plus i kanten där alltså.
Förresten...lämnade du in kameran för lite damm på CCD'n?? Jag förutsätter att dammet satt innanför skyddsglaset, dvsl. direkt på CCD-plattan...
 
Inte så lite damm näe...

Det var ganska mycket damm kan jag säga. O jag vet inte riktigt var det satt bara att det fanns där.

Jag ska se om jag inte kan hitta den testbilden o lite andra så får ni se.
 
Jag har haft liknande problem med butiken, det är ganska synd, för dom har bra utbud och är duktiga (vissa av dom iaf). Jag skulle sända in kameran på justering, hade kommit överens med Canons IT-service och allt... men då missar butiken att skicka iväg min kamera, såklart! Jag måste själv jaga dom för att den verkligen ska skickas. När Canon väl fick kameran fixades mina problem på en dag och var sedan på väg hem igen... hela flaskhalsen låg hos butiken, där kameran bara låg och väntade. Gissa om jag blev vansinnig! Din historia är flera gånger värre dock...

Jag har tagit som vana, oavsett vem jag vänder mig till, att aldrig lita på vad försäljarna säger. Dom har ofta gjort sitt när varan väl är såld känns det som. Service är inget dom tjänar pengar, verkar dom tro. Däremot så lär dom ju inte få återköpande kunder eller särskilt gott rykte efter sånt här.

Hoppas att den nya kameran blir bra!
 
Re: Inte så lite damm näe...

Rieekan skrev:
Det var ganska mycket damm kan jag säga. O jag vet inte riktigt var det satt bara att det fanns där.

Jag ska se om jag inte kan hitta den testbilden o lite andra så får ni se.
Damm på sensorn är vardagsmat som man måste lära sig ta bort själv, annars får man skaffa klippkort hos verkstaden (och posten..)
Jag har sedan inköp (11 mån. sedan) inte fått ett enda dammkorn i min 10D som syns på bild. Inte dåligt va?
 
Jaja, dåligt kort men prickarna syns väl på detta:
http://www.wistrom.se/temp/tree.jpg

Testkort taget på helvit bakgrund helt ofokuserat. F/22, 20s. Lite osäker på hur man testar sånt här bäst.
http://www.wistrom.se/temp/test.jpg

Tvivlar på att det bara var lite damm som satt på min CCD. Och hoppas verkligen att jag får en kamera snart. Ska ringa konsumentvägledningen nu eftersom jag bara mailat dom tidigare.

Kul att några orkar läsa denna historia eftersom den är ganska lång. Men vem vet den kanske inte är slut än...
 
Jag plåtade på vanligt vitt papper...felexponerat som synes.

Vad som är damm syns tydligt dock.
 
Jag känner att jag måste gå in och säga några goda ord om Fromholtz också. Era historia är inte försvarabara, absolut inte, men butiken kan faktiskt också vara oerhört bra.

Jag har handlat mer eller mindre all min hemelektronik under de senaste 5 åren hos Fromholtz. Jag har alltid fått exemplarisk service och ofta bra priser. (Köpte en 10D i oktober 2003 för 15000:-, nyligen ett Sigma 70-200/2.8 för 7800:). De har stort utbud på kameror och kunnig personal om man pratar med rätt personer. Ofta går det även att få minst lika bra priser som svenska ledande inernetleverantörer har.
De brukar även kunna plocka hem nästan all typ av hemelektronik som de i vanliga fall inte säljer. Jag har köpt datorprodukter och allt möjligt tjaffs till bättre priser än vad jag ofta kunnat hitta på internet. Ofta kan de leverara saker inom några få arbetsdagar, fast att det inte är saker de i vanliga fall säljer.

När min mobiltelefon krånglade senast och fick åka till Ericsson på service var det självklart att jag gick låna en telefon under tiden. Ofta är inga problem att testa kameror med egna minneskort och objektiv som finns i lager med egen kamera och ta med sig testbilder hem och studera.
Fromholtz är helt enkelt en suverän butik i mina ögon...

Men som sagt, bara för att jag tycker det så rättfärdigar det ju inte vad andra råkar ut för. Jag vill bara tala om det för potentiella kunder att de i 100% av fallen när jag köpt något från dem (vi är säkert uppe på 70-90000:- om jag skulle våga räkna ihop alla kvitton) så har de varit utmärkta att ha att göra med.

//Ola.
 
Jobbig historia det där. Min enda erfarenhet av Fromholtz är från när jag var där och frågade om en minolta en gång, typen bakom disken bara pekade på sin lilla kodak-skylt han hade på tröjan och flinade. Sjukt dåligt bemötande.
 
Jag försökte skriva så objektivt som möjligt men det är ju inte så lätt när det är jag själv som råkat ut för det.

Innan detta så ansåg jag att Fromholtz var en av dom bättre fotobutikerna i Linköping men nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro.
Anledning till att jag köpte min kamera hos dom var just att jag trodde jag skulle få bra service och hade därför inget emot att betala lite mer. Men det har ju gått åt helt fel håll just i det här fallet.
 
När jag var där och pratade med dom så förklarade jag lugnt och sansat (faktiskt) att jag inte var helt nöjd med deras service. Dom arbetar på högtryck därnere och jag förstår deras situation, men det förändrar inte intrycket man får som kund. Dom tog kritiken ganska bra dock.

När det gäller foto är många väldigt duktiga och jag har alltid fått bra priser. När min optik skulle bytas ut fick jag också låna ett annat tillfälligt, vilket jag var väldigt tacksam för. Dom måste bara hålla hela vägen så att säga. Många gånger har dom lovat att höra av sig och inte gjort så vilket genast sänker känslan av service. Tråkigt på en i övrigt bra butik... men jag lär nog handla där igen, dom är bra att ha att göra med i övrigt!
 
Jo visst, jag har handlat mycket där innan, alltid fått bra service och blivit trevligt bemött. Men just i det här enstaka fallet så gick allt fel.

Tycker bara det är tråkigt att det kan gå så här illa ibland med dom. Jag försökte att hålla god min så länge jag bara kunde men tillslut tar tålamodet slut och man vill bara ha sina pengar tillbaka. Att då bli nekad det trots att man enligt lag har rätt till det är sjukt.

Nu har detta tagit en ny vändning och dom har på nått magiskt vis troligtvis fixat fram en ny kamera åt mig. Så slutet gott trots allt.
 
ANNONS