Annons

Manfrottofrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
Vad är skillnaden på Manfrottos alla 055? Det verkar ju finnas minst 5 olika.

Vad för huvud skulle ni rekommendera? Jag har tidigare bara använt videohuvud, som är bra för panoreringar men ganska jobbigt att ta höjdformatsbilder med. Kan man låsa en kula i bara vertikal- eller horisontalled?

Jag har en F80 med batteripack (~800g) och det tyngsta objektivet väger ungefär 550 g.

har ingen aning om vad skillnaden är men jag kan rekommendera 141 RC, väldigt bra huvud med snabblås för att man ska kunna ta av kameran från stativet fort. Skulle inte vilja var utan det...

Skaffade mig nyligen en 055 PROB. Det är högt. Jag är 186cm lång och jag behöver inte höja centrumpelaran många cm (<10cm) för att kunna stå raklång och titta rakt in i sökaren (men oftast vill man ju kunna se kameran uppefrån också ;o)). PROB varianten kan gå ner i spagat, centrumpelaren kan monteras horizontellt eller upp och ner, vilket gör att man kan komma lika nära backen som med en bönpåse om man vill (vinkelsökare och fjärrutlösare kan då vara bra). Det skall också gå att ta bort centrumpelaren och sätta huvudet direkt på stativet men det verkar vara någon designmiss för en distanskloss saknas, alternativt, verkar inte passa, eller så är det jag som är oteknisk. Kanske någon kan hjälpa mig med detta?

Har kulleden 486RC2 för max 6kg (större än 484 men mindre än 488). Det där med 6kg får man ta med en nypa salt, det beror ju helt och hållet på vilken hävarm man har. Har man stativfäste på objektivet så räcker det nog till (funkar bra på min Canon A-1 (gammal och tung med metallchassi) tillsammans med ett 400mm f/5.6 sigma med stativfäste).
Kulleden gör att du smidigt kan placera kameran var som helst på lite drygt en halvsfär och rotera fritt (tilt drygt -/+ 90 grader, 360 panorering både i kulan och i fästet), allt med bara ett reglage för låsningen. Således går det inte att låsa i någon led separat men det är lätt och snabbt att flytta kameran i den position man vill ha den och låsa där. Vill man istället låsa en frihetsgrad i taget är nog 141RC mer att rekomendera, men den är långsammare att flytta kameran godtyckligt då tre reglage måste användas. Det är en smaksak. Bokstavskombinationen RC anger snabbkoppling på manfrottos huvud. RC2 RC4 etc. är olika versioner på dessa. Har för mig www.cyberphoto.se har bra beskrivningar på manfrottos huvud etc. (bättre än manfrottos hemsida där jag haft svårt att hitta information).

Mvh Richard

Senast ändrad:
Jag har ett Nature Trekker som är helt okej. Kanske inte världens stabilaste för tyngre utrustning, men det fungerar tillfredsställande i alla fall. Mittpelaren har jag tagit bort då denna ändå inte bör "hissas upp" mer än ett par dm för att bibehålla stabilitet.

Som kulled använder jag 468RC, där RC innebär att det är en kulled med snabbfästesplatta. Det är mycket smidigt eftersom du då lätt kan koppla bort kameran från stativet om du så önskar. Dessutom kan du ju ha flera snabbfästesplattor som permanent kan sitta på dina olika objektiv/kameror. Inget skiftande/skruvande bara för att du måste byta optik alltså.

Jag har också en mindre kulled som heter 308RC. Denna modell kan passa dig bra med tanke på utrustningen du nämnde. 308:an har slutat att tillverkas och därför är det nog svårt att få tag på en ny sådan i butik. Men begagnatmarknaden finns ju alltid..

Galaxens President skrev:
Det skall också gå att ta bort centrumpelaren och sätta huvudet direkt på stativet men det verkar vara någon designmiss för en distanskloss saknas, alternativt, verkar inte passa, eller så är det jag som är oteknisk. Kanske någon kan hjälpa mig med detta?

Mvh Richard

Vet inte riktigt vad du menar med "distanskloss"..men om du saknar något för att kunna skruva på din kulled så bör du nog ta dig en titt på centrumpelaren. Ta bort den som sitter på pelaren och sätt den istället på stativet.

Om det inte var det du menade så får du förklara närmare..

Hur ska man göra för att ta bort mitt pelare? är det kapa bort platta och svetsa dit den eller går det göra på något sätt så man inte behöver förstöra stativet?

forstheim skrev:
Jag har ett Nature Trekker som är helt okej. Kanske inte världens stabilaste för tyngre utrustning, men det fungerar tillfredsställande i alla fall. Mittpelaren har jag tagit bort då denna ändå inte bör "hissas upp" mer än ett par dm för att bibehålla stabilitet.

Som kulled använder jag 468RC, där RC innebär att det är en kulled med snabbfästesplatta. Det är mycket smidigt eftersom du då lätt kan koppla bort kameran från stativet om du så önskar. Dessutom kan du ju ha flera snabbfästesplattor som permanent kan sitta på dina olika objektiv/kameror. Inget skiftande/skruvande bara för att du måste byta optik alltså.

Jag har också en mindre kulled som heter 308RC. Denna modell kan passa dig bra med tanke på utrustningen du nämnde. 308:an har slutat att tillverkas och därför är det nog svårt att få tag på en ny sådan i butik. Men begagnatmarknaden finns ju alltid..

ohls skrev:
Hur ska man göra för att ta bort mitt pelare? är det kapa bort platta och svetsa dit den eller går det göra på något sätt så man inte behöver förstöra stativet?
Har 055 rund mittpelare? Då är det ju enkelt att göra en egen. Jag gjorde en till mitt 190 förra veckan. Materialleverantör var som vanligt Ikea. Där hittade jag en rostfri pärstamp med 25 mm diameter som fick offra skaftet som rör. Sen svetsade jag fast en 3/8-skruv i en hylsa som passade med presspassning i röret. Bricka överst som anläggningsyta, en liten svetsloppa för att hålla ihop det hela. Sen fyllde jag den med glasfiberplasticpadding för att få den lite stabilare mot klämvåld eftersom röret hade ganska tunnt gods.

jimh skrev:
Har 055 rund mittpelare? Då är det ju enkelt att göra en egen. Jag gjorde en till mitt 190 förra veckan. Materialleverantör var som vanligt Ikea. Där hittade jag en rostfri pärstamp med 25 mm diameter som fick offra skaftet som rör. Sen svetsade jag fast en 3/8-skruv i en hylsa som passade med presspassning i röret. Bricka överst som anläggningsyta, en liten svetsloppa för att hålla ihop det hela. Sen fyllde jag den med glasfiberplasticpadding för att få den lite stabilare mot klämvåld eftersom röret hade ganska tunnt gods.

Jo jag har rund mittpelare, hmm då blir det att fixa ihop något då, 3/8-skruv är det någon standard? kanske bäst att ta med kameran eller huvudet och kollar. tack för tipset

3/8 och 1/4 är standard, 1/4 är den mindre och 3/8 den större. Manfrottos pelare brukar ha 3/8.

På mitt 055 PROB sitter i den nedre änden av mittpelaren en trekantig platta (sida 4-5cm) fastskruvad med en genomgående skruv som har ett rektangulärt huvud i plast på andra sidan.Skruven har gänga så att det går att fästa ett stativhuvud på den. Den trekantiga plastplattan har en rund förlängning ca 2cm i diameter som sticker ut ca 4mm från plattan på skruvhuvudsidan. Enligt bruksanvisningen är det denna runda förlängning eller en liknande "distanskloss" som skall klämmas fast där centrumpelaren annars kläms fast. Problemet är att mittstolpen har en rundad trekantig profil och den runda förlängningen är både för liten i diameter och nätt i längd (4mm) för att kunna klämmas fast. Det går emellertid att klämma fast det rektangulära skruvhuvudet lite längre ner i centrumpelarfästet men då återstår väldigt lite av skruven på ovansidan av den trekantiga plattan att sätta stativhuvudet på. Dessutom verkar det utifrån stativmanualen som om det inte är tänkt att vara så.

Kan lägga upp en digitalbild till kvällen om det är svårt att förstå min beskrivning.

Förlåt mig Mårten för att jag divergerar en smula från din tråds ursprungsfråga.

Mvh Richard

forstheim skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med "distanskloss"..men om du saknar något för att kunna skruva på din kulled så bör du nog ta dig en titt på centrumpelaren. Ta bort den som sitter på pelaren och sätt den istället på stativet.

Om det inte var det du menade så får du förklara närmare..

Ok, tack för era svar. Det blir nog en kulled, troligen 484. Valet står nu mellan 055PRO eller 055 Nat Trekker. Är Trekkern 0.4 kg och 500 kr bättre?

En varning bara. 484 har en riktigt liten kula och den kan vara lite väl liten för utrustningen du beskrev. Sök på "manfrotto 484" bland foruminläggen. Har sett andra påpeka dess litenhet och att den är mera lämlig till kompaktare än systemkameror.
Mvh Richard

Så då blir det 486 då? Vad är skillnaden i max belastning? Manfrottos hemsida är ganska bristfällig, jag hittar inte många siffor där.

Galaxens President skrev:
På mitt 055 PROB sitter i den nedre änden av mittpelaren en trekantig platta (sida 4-5cm) fastskruvad med en genomgående skruv som har ett rektangulärt huvud i plast på andra sidan.Skruven har gänga så att det går att fästa ett stativhuvud på den.

Hit hänger jag med men sen är jag inte med...

På mitt stativ är det i alla fall så att man lägger den rektangulära klossen i fästet för mittpelaren. Klossen skall ligga parallellt med öppningen i fästet. Fästet skruvas sedan åt så hårt det går/är lämpligt med den skruv du normalt använder för att höja/sänka mittpelaren. Det går även bra att först skruva fast den trekantiga plattan i stativfästet på kameran för att sedan skruva fast den i mittpelarfästet. På så sätt "räcker" skruven till bättre.

Hoppas att jag inte snurrar till det ännu värre.

/Svante

Enligt www.cyberphoto.se (kolla under övrigt->stativ)

484rc2 4kg
486rc2 6kg
488rc2 8-10kg

Men sedan hur dessa värden är uppmätta förstår jag inte. Det beror som sagt på vilken hävarm du har.

Tyvärr så ökar även vikten på kullederna med storleken och 055ProB kan kännas lite tung ibland men treckern är väl något lättare. Jag fann 486 en sjyst avvägning mellan tyngd och vad den klarade av att bära upp.

Mvh Richard

Manfrottos belastningssiffror har tyvärr ingen större verklighetsförankring. Jag misstänker att siffran indikerar hur många kilo kulleden tål innan den går sönder.

484 är ett bra exempel. Jag har för mig att den är klassad att klara mer vikt än 308. Men det är en betydligt vimsigare kulled. Så att köpa Manfrottoled utan att testa och känna först är lite lotteri.

Hmm... Du klämmer alltså fast direkt i klossen? Jag skall testa igen när jag kommer hem. Har för mig att jag inte kunde öppna upp tillräckligt mycket för att nypa fast direkt i klossen och lade jag den paralellt i det horizontella pelarfästet fick jag inte ihop klämman tillräckligt mycket. Aha, nu tror jag jag förstår. När man skruvar fast skruven i kameran/stativhuvudet kommer klossen högre upp i "klon" som pelarfästet utgör och då går det att klämma fast klossen?
Tackar!

Hem och prova.

/Richard

Kodiak skrev:
Hit hänger jag med men sen är jag inte med...

På mitt stativ är det i alla fall så att man lägger den rektangulära klossen i fästet för mittpelaren. Klossen skall ligga parallellt med öppningen i fästet. Fästet skruvas sedan åt så hårt det går/är lämpligt med den skruv du normalt använder för att höja/sänka mittpelaren. Det går även bra att först skruva fast den trekantiga plattan i stativfästet på kameran för att sedan skruva fast den i mittpelarfästet. På så sätt "räcker" skruven till bättre.

Hoppas att jag inte snurrar till det ännu värre.

/Svante

jimh skrev:
3/8 och 1/4 är standard, 1/4 är den mindre och 3/8 den större. Manfrottos pelare brukar ha 3/8.
Jo det vet jag men jag tänkte på om man ska köpa en sådan på en vanlig järnafär om han anväder samma beteckning där?

ANNONS
Götaplatsens Foto