Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manipulerade bilder i sportfoto poolen

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
AFJ skrev:
Jo jag läste att du accepterade reglerna. Just därför har jag lite svårt att förstå vad det är du vill diskutera.

Hm Anders vilka regler det finns inga regler just nu , det är bara dina tolkningar än så länge kan vi vara överens om det?


Om det är andra bilder som du inte tycker platsar är det väl bättre att diskutera dem än att diskutera din bild som du uppenbarligen vet inte hör hemma i poolen, eller missförtstår jag dig?

Vad är problemet? du kan på rak hand säga att en inklistrad boll är mot reglerna för vad som skulle publiceras i dagspress, men sen kan du inte urskilja andra bilder här på sportfoto som enligt dessa kriterier ej plattsar in. konstigt.
Behövs tydligen bättre regler för denna pool.


Jag har inga som helst problem med din bild. Du skriver ju klart och tydligt att den är manipulerad.

Däremot är det för mig uppenbart att det är en bild som inte hör hemma i Sportfoto poolen.

Tycker du själv att den hör hemma i Sportfoto?

Ja det måste jag säga att jag tycker den gör då den utstrålar mycket av den kämparanda som folk vill se.



Varför skall reglerna ändras?


För att slippa dessa tråkiga diskussioner som inte leder till något utan bara skapar misstro mot endera part.


Mvh
Anders
 
Uppdatera gärna reglerna .
Självkalrt tar jag gärna bort bollen men frågar mig själv om jag skall låte dom konstiga vita strecken framför spelaren vara kvar.

//Peter Olsson
 
photographer skrev:
Uppdatera gärna reglerna .
Självkalrt tar jag gärna bort bollen men frågar mig själv om jag skall låte dom konstiga vita strecken framför spelaren vara kvar.

//Peter Olsson

Jag anser att bilden höll sig inom poolens råmärken ända fram tills bollen dök upp. Den första versionen utan boll platsar alldeles utmärkt som förstasida på ett programblad för en match med Kristianstad.
 
photographer skrev:
Tänkte höra vad ni tycker och tänker om manipulerade bilder i sportfoto poolen, om dom nu är tillåtna där överhuvet taget ?

//Peter Olsson

Kanske inte i just sportfoto-poolen, eftersom det är emot den poolens regler. Men rent generellt sett blir det genast lite luddigare. Då måste man fråga sig först vad bilden ska användas till, innan man bestämmer om den ska manipuleras eller inte.

Om det ska vara en reklambild för en affaärskedja som säljer sportredskap, då är det ofta en förutsättning att den manipuleras. Och mycket! Ska den däremot vara med i en årsbok som illustrerar våra svenska sportatleters bravader, ja då ska den ha dokumentär karaktär och inte manipuleras. Så syftet med bilden bestämmer. Som alltid.
 
Well Uge Wanner du må va den förste som åtminstone förstår vad jag försöker mig på.
Tack för ditt stöd känns som om jag behöver det i denna pool.

//Peter olsson.
 
Om jag inte gjort fel eller valt fel bild så ligger just nu en helt oförfalskad bild av Kristianstads spelare nr*:23 Marcus Wendel dessvärre har jag ännu ej hunnit avlägsna de konstiga vita strecken framför spelaren.

//Peter Olsson
 
photographer skrev:
Well Uge Wanner du må va den förste som åtminstone förstår vad jag försöker mig på.
Tack för ditt stöd känns som om jag behöver det i denna pool.

//Peter olsson.

Tack själv, om det nu är så att du uppfattar det som stöd. Jag tycker nog att jag förhåller mig neutral och försökte ödmjukt påpeka det smått overkliga i diskussionen över huvud taget. Och, i ditt fortsatta värv med "skapade" idrottsbilder ser jag fram emot några mera "skruvade" situationer när du ädå går loss i photoshop

VH

Cyphre
 
Nu har jag inte orkat läsa mer än de inledande inläggen, så om min åsikt redan har ventilerats ber jag om ursäkt.

Jag anser att det finns två typer av sportbilder. Nyhet, och reklam. Sportbilder i nyhetsgenren får ABSOLUT INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER manipuleras! Den har ett nyhetsvärde, (I.E. Milan slog Inter i ett rasande slutspel, men Inter manupilerade in en boll framför målvaktens fot, vilket fick det att se ut som att han faktiskt tog bollen), vilket inte får förvanskas.´

Reklambilden däremot, där är ju allt tillåtet! Manipulera på! Men påstå för bövulen inte att din manipulerade bild, där Karolina Kluft precis gör sitt avstamp från tramplinen, är äkta. Vem, eller vad, som porträtteras på en reklambild är fullkomligt ointressant, anser jag. En reklam bild är inte ämnad att spegla verkligheten, där får man ta ut svängarna.

Tilläggas bör att jag har NOLL koll på sport, så mina exempel är tagna rakt ur luften med de första namn jag kunde komma på.
 
En fråga bara Tage.

Du nämner att bilderna i denna pool även skall kunna vara av typen affisch med andra ord en egentlig reklambild.
Skulle det finnas några som helst hinder för att "klistra" in en boll då?
Nu drar drevet säkerligen igång igen och påstår motsattsen ,själv har jag mycket svårt att tro att alla reklamaffischer är helt omanipulerade snarare tvärtom.
Skall hålla ögonen öppna i framtiden och försöka bilda mig en uppfatning om hur det ligger till med detta.

//Peter Olsson
 
Tage

Bilden är för kännedom redan sen tidigare skickad till IFK Kristianstad återstår att se hurvida dom använder den ;-)

Dom har för enkelheten fått 3 versioner av bilden för att fritt kunna välja vilken dom gillar bäst(om dom nu gillar den vill säga).

//Peter Olsson
 
Christoffer.

Håller helt med dig.
Vore kul om det på något sätt gick att kombinera denna pool så att det fanns plats för båda typerna av bilder , hur man löser detta rent tekniskt klarar säkert killarna på fotosidan.
Givetvis skall det klart framgå vilken typ av bild det gäller så att inga missförstånd sker.

Bilden med den omtalade bollen finns kvar bland mina bilder för dom som vill beskåda den.

//Peter Olsson
 
photographer skrev:
En fråga bara Tage.

Du nämner att bilderna i denna pool även skall kunna vara av typen affisch med andra ord en egentlig reklambild.
Skulle det finnas några som helst hinder för att "klistra" in en boll då?

För att kunna hålla en tydlig linje i poolen så gäller inga ditlagda bollar även för "reklambilderna" i sportfotopoolen.
 
Pontus.

Hur svårt kan det vara för dig att låta mig föra denna diskussion , är du alltid emot att ifrågasätta och klargöra saker.

Lika bra att få detta utrett en gång för alla och orkar du inte med att läsa tråden så tycker jag du bör avstå,Hur svårt kan det vara ?

//Peter Olsson
 
Olsin skrev:
För att kunna hålla en tydlig linje i poolen så gäller inga ditlagda bollar även för "reklambilderna" i sportfotopoolen.


Ja men då är ju detta så gott som helt klarlagt och inget som jag på några som helst motsätter mig.

Vore dock trevligt med någon pool förknippad med sport där det är lite högre till tak och där denna typen av bilder manipulerade bilder skulle kunna läggas in.

Om jag fixar och donar med en bild så vill jag ju gärna visa upp den för dom som kan tänkas gilla just den typen av bild och eftersom detta råkade vara en sportbild så....

Ja ja vi får väl göra det bästa av saken och lägga in sportbilder av denna typen i digital efterbehandling där ju alla sportintresserade huserar ;-)

Håller förövrigt på med nästa bild till sportfoto poolen skall bli intressant och se hur den faller ut.

//Peter Olsson
 
photographer skrev:
Tänkte höra vad ni tycker och tänker om manipulerade bilder i sportfoto poolen, om dom nu är tillåtna där överhuvet taget ?

Har själv lagt in 2 st bilder där varav den ena är kraftigt manipulerad då jag klistrat in en boll i bilden.

Så tummen upp eller ner för sådana experiment från min sida eller andra också för den delen.

Glad Påsk på er alla .

//Peter Olsson

Sysslar inte så mycket med sportfoto, men har tagit en del bilder ändå, t.ex nedastående. Att sitta vid datorn och i efterhand lägga till/ta bort/förändra saker mera än normal grundredigering/upplättning-nedmörkning har väl inte så mycket med fotografisk teknik att göra och då passar det väl bättre att lägga bilderna i kreativ efterbehandling? Dina ganska grovt datorbearbetade bilder passar väl alldeles utmärkt där? De mindre bearbetade passar ju bra i sportpoolen.

Egentligen borde det vara så att alla bilder som bearbetas mera i datorn borde läggas i kreativ efterbehandling. Fotografi bör vara fotografi och sysslar man med andra tekniker, t.ex datorbehandling av mera omfattande slag, så blir det en slags blandteknik som alltmer fjärmar sig från det fotografiska (fast idag verkar det som man kan vränga och vrida lite hur som helst på det begreppet). Det verkar inte vara så hårt med sånt här när det gäller flera andra grupper, t.ex landskap el liknande, där man även kan se ganska kraftigt datorbearbetade bilder. Vore kul med att få synpunkter även kring detta? Passar inte dessa bilder bättre i just den kreativa datorefterbehandlingen också? Sportfoto, natur, bildjournalistik däremot, har väl lite högre krav att inte vara för mycket bearbetade i datorn, eller avvika för mycket från en normalt justerad bild? Men visst kan man väl tänka sig en regeländring där även bilder, typ den vi nu diskuterar av reklam/affisch-karaktär, kan få plats i sportpoolen? Men när reglerna är som dom är finns ju inte mycket att dikutera väl? Din bild passar nog bättre i kreativ efterbehandling.

Lomo Fisheye-camera + upplättningsblixt och gulfilter. Film: Tri-X. Bilden snabbt återscannad från utskrift då jag inte har bildfilen kvar.
 

Bilagor

  • tjoget.jpg
    tjoget.jpg
    81.5 KB · Visningar: 315
Senast ändrad:
Hej Nils.

Tycker att det nu är utrettnu att ingen manipulering får ske i denna pool och det är helt okey för mig vilket jag även påtalat vid flera tillfällen i tråden.

Vad jag däremot försöker förklara verkar inte riktigt gå hem utan denna typ hänvisas direkt till digital efterbehandlings poolen där jag anser att dom kanske ej kommer till sin fulla rätt för dom som är sportintresserade och kanske ändå kan ha behållning av att titta på även denna typ av bild.

Har fått några kommentarer om just bilden men verkar som dom flesta tycker att det är något katten släpat hem ;-)

//Peter Olsson
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS