Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

manipulerade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Det enkla svaret är: ja, om det främjar reklamens syfte.

Det lite svårare svaret är att det beror på varför bilderna manipuleras. Och hur bilbetraktaren påverkas av bilderna. Och om betraktaren inser att bilden är manipulerad, på vilket sätt bilden manipulerats och så vidare.
Låt mig komma med ett exempel: bilder på modeller. Jag har hört eller läst att bilderna ibland manipuleras så att modellerna ser ännu smalare ut än de är i verkligheten, och att minsta lilla rynka försvinner i datorn. I sig är sådan manipulation egentligen inget att anmärka på, reklammakarna vill ju att modellerna som bär kundens kläder skall se så attraktiva som möjligt ut för att öka försäljningen av kundens produkter. Men det moraliska problemet dyker upp i nästa steg: alla dessa perfekta trådsmala modeller (till 99% kvinnor) får flickor att tro att de måste vara lika perfekta utan att inse att bilden är manipulerad. Det ger en hel del problem med självsvält, dåligt självförtroende och liknande. Då är det plötsligt inte lika självklart att reklambilder skall få manipuleras hur som helst.
Det finns säkert andra saker aspekter till denna fråga, och det går nog att debattera i all oändlighet. Huvudsaken när det gäller reklambilder, tycker jag, är att vara kritisk. Varför ser bilden ut på det sätt den gör? Vilket budskap vill den förmedla? Kan bilden vara manipulerad och i så fall hur? Detta resonemang gäller också nyhetsbilder, främst sådana som kommer från part i nyheten (tex det nu aktuella kriget i Irak).
 
ANNONS
Götaplatsens Foto