Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuell eller Autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Jag funderar på att gå över mer till fasta objektiv, framförallt för ljusstyrkan men också bildkvaliteten såklart.

Det finns ju ganska mycket begangnat med manuell fokus till riktigt bra priser jämfört med Canons USM-objektiv idag. Så jag undrar nu hur krångligt/jobbigt är det att fokusera manuellt.

Jag undrar också om det finns några absoluta favoriter eller om det finns objektiv jag ska passa mig för. Jag har ett digitalt Canonhus med liten sensor och är framförallt intresserad av objektiv i spannet 20-85mm.

Med vänliga hälsningar
Mårten

de med enbart manuella heter FD och inte EF som du tittat på eller?

FD passar inte på ditt nya hus utan adapter, och med adapter får du förluster av bla kvaliten.

Roine

ALLA EF och EF-s objektiv har autofocus.

FD objektiven har inte Autofocus, men det lär inte passa utan adapter.

favorit fast är 85/1,8
favorit zoom 24-70/2,8 L

Skulle vilja ha 200/1,8L

Ok, Tack för de snabba svaren, man kanske gjorde bort sig lite nu, men men, frågar man inget får man inget veta.. ;)

rent generellt är det svårt fokucera manuellt utan att ha en snittbildssökare, och det är svårt byta mattskiva i lowend dsl, tex 350d, 400d osv.

På min 1D mk2 är det jätteenkelt, har dock bara rutnät där.
Har ett enda manuellt, ett ryskt tiltskift o det finns ju klara utmaningar se om det blir i fokus eller ej om man inte har klara kontraster och gärna en lång rak linje. Så en snittbioldssökarskiva blir nog en av de kommande investeringarna.

Roine

roinek skrev:
rent generellt är det svårt fokucera manuellt utan att ha en snittbildssökare, och det är svårt byta mattskiva i lowend dsl, tex 350d, 400d osv.

På min 1D mk2 är det jätteenkelt, har dock bara rutnät där.
Har ett enda manuellt, ett ryskt tiltskift o det finns ju klara utmaningar se om det blir i fokus eller ej om man inte har klara kontraster och gärna en lång rak linje. Så en snittbioldssökarskiva blir nog en av de kommande investeringarna.

Roine

Vet du eller någon annan om det är svårt att byta på en 20D?

Stene_68 skrev:
Vet du eller någon annan om det är svårt att byta på en 20D?
Det är inte speciellt svårt, mattskivan sitter fast med en metallram som kläms på plats.
http://www.katzeyeoptics.com/files/KERR-20D.PDF

Problemet brukar istället vara att snittbilden påverkar exponeringsmätaren så att den mäter fel, hur mycket fel beror på den aktuella bländaröppningen och typ av mätning.

Ett kanske bättre alternativ är att du satsar på adapterringar med elektronik, då kan du använda autofokusen för att ställa in skärpan. Det gäller om du använder objektiv från andra tillverkare, fokuserar du manuellt med EF-objektiv har du redan denna funktion.
http://cgi.ebay.com/For-M42-to-Cano...ryZ30059QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Till sist, att köpa gamla manuella objektiv för att spara pengar är förmodligen ingen bra idé. Dagens optik är ofta bättre än gamla linser från 70- och 80-talen, speciellt om vi talar om zoomobjektiv. Det är istället ett fåtal ganska speciella (och dyra) objektiv som brukar vara eftertraktade, eller att du redan har en samling äldre objektiv liggande.

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto