Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuell eller motordriven zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy Thörne

Avslutat medlemskap
Hej allihopa, är ny på denna otroligt härliga sida och detta blir mitt första inlägg på forumet.

Ska slå till på en digitalkamera under 10 000kr och har fastnat för två kameror. Valet står mellan Olympus C-8080 WZ och Konica Minolta A1.

Vad tycker ni?

Min största frågan är dock vikten av manuell zoom gentemot motordriven. Hur pass mycket sämre är det med motordriven som C-8080 har?

Jag kan inte påstå ett jag har någon stor erfarenhet av motordriven zoom. Hade dock en videokamera en gång med motorzoom och tyckte det var helt värdelöst. Det kändes som om det var slumpen som avgjorde brännvidden.
Med manuell zoom sitter känslan i fingrarna, det är naturligare och exaktare. Det blir enklare att ställa in det bildutsnitt jag vill ha helt enkelt.

En motorzoom är minst 10ggr sämre än en mekanisk manuell. I praktiken är motorzoom helt omöjlig att använda om man har bråttom.

Kan en motordriven zoom vara en anledning till att köpa A1 istället för C-8080 tror ni?

Annars tycker jag C-8080 tar mycket finare bilder!

ANNONS
Götaplatsens Foto