wintermania
Aktiv medlem
Går det att använda en digital systemkamera, t.ex eos 350d med manuell fokus på ett exakt och snabbt sätt eller sätter den lilla sökarbilden stopp för detta?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
wintermania skrev:
Går det att använda en digital systemkamera, t.ex eos 350d med manuell fokus på ett exakt och snabbt sätt eller sätter den lilla sökarbilden stopp för detta?
Uttryck skrev:
När vill man eg köra manuellt fokus istället?
Det borde vara tvärtom. D60 har ett riktigt sökarglasprisma som har mycket mindre ljusförluster än de enkla speglar som 350D har i sitt prisma.FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Jag har inga problem med att ställa skäpran manuellt på min D60 och den borde ha en mörkare sökare än 350d.
Uttryck skrev:
Men man har ju ingen indikering på att man uppnått fokus i sökaren dock så man får väl lita på det man ser m blotta ögat och det kanske är lite vanskligt ibland.
marooned skrev:
300D går inte att använda med manuell fokus. Rättare sagt så fokuserar den så otroligt bra och snabbt även med kit-objektivet att MF behövs ej. Dessutom är frontringen på 18-55 instabil, så manuell fokusering är omöjlig. Jag antar att sökaren på 350D är lika "värdelös". 350D har däremot AI-servo, så manuell fokus är helt onödig.
Uttryck skrev:
Uttryck skrev:
Bent C. skrev:
Förutom fåglar i buskar o dyl vill man m el m alltid fokusera manuellt vid makroarbete. Det blir helt enkelt för opålitligt med autofokus.