Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

manuell fokus 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)

wintermania

Aktiv medlem
Går det att använda en digital systemkamera, t.ex eos 350d med manuell fokus på ett exakt och snabbt sätt eller sätter den lilla sökarbilden stopp för detta?

300D går inte att använda med manuell fokus. Rättare sagt så fokuserar den så otroligt bra och snabbt även med kit-objektivet att MF behövs ej. Dessutom är frontringen på 18-55 instabil, så manuell fokusering är omöjlig. Jag antar att sökaren på 350D är lika "värdelös". 350D har däremot AI-servo, så manuell fokus är helt onödig.

wintermania skrev:
Går det att använda en digital systemkamera, t.ex eos 350d med manuell fokus på ett exakt och snabbt sätt eller sätter den lilla sökarbilden stopp för detta?

Jag har inga problem med att ställa skäpran manuellt på min D60 och den borde ha en mörkare sökare än 350d.

Borde egentligen inte blanda mig i för jag har inte kameran än men jag har läst att mattskivan är mindre matt i 350D för att göra sökaren ljusare så det kanske kan vara lite svårare att se skärpeinställningen på den då?

Hej Björn.

Visst går det att fokusera manuellt med en dslr.Hade en 300D förut och det var inga problem med den och det är inga problem med den 20D som jag har nu (350D har jag aldrig testat så just den kan jag inte uttala mej om).Sedan kan det ju dock vara lättare och svårare beroende på t.ex. hur bra/dålig fokusringen på optiken är.

Jag tycker att det är svårt att fokusera manuellt med dslrkameror med 1,6*förlängning, åtminstone om man måste vara exakt (macrofoto med kort skärpedjup tex). Det finns inga särskilda hjälpmedel såsom snittbildssökare på de kameror jag sett, vilket gör manuell fokusering tveksam och lite av ett lotteri. Och vid de tillfällena där det är svårt att fokusera manuellt hjälper inte autofokusen, vilket är ett bekymmer. I övrigt, vid normalt användande, tycker jag att det fungerar ganska bra med manuell fokus (men då är det iofs sällan att man behöver det)..

Ja, på min 350D går det då att köra m manuellt fokus. Testade nyss m kitobjektivet. Men man har ju ingen indikering på att man uppnått fokus i sökaren dock så man får väl lita på det man ser m blotta ögat och det kanske är lite vanskligt ibland.

Den är ju ruggigt snabb att autofokusera annars måste jag ju säga. När vill man eg köra manuellt fokus istället?

Senast ändrad:
Uttryck skrev:
När vill man eg köra manuellt fokus istället?

Om man tex. har två linser där autofokusen har gett upp?
Menar ni att jag inte kan använda dom ifall jag köper en 350D??! Det sätter det ev. köpet i ett annat ljus! (Det ena är ett macro 105mm)
/Gitte

Ja, EOS 350D kan likt alla övriga EOS-kameror användas med manuell fokus, givet att objektivet tillåter detta.

Re: Re: manuell fokus 350d?

FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Jag har inga problem med att ställa skäpran manuellt på min D60 och den borde ha en mörkare sökare än 350d.
Det borde vara tvärtom. D60 har ett riktigt sökarglasprisma som har mycket mindre ljusförluster än de enkla speglar som 350D har i sitt prisma.

Uttryck skrev:
Men man har ju ingen indikering på att man uppnått fokus i sökaren dock så man får väl lita på det man ser m blotta ögat och det kanske är lite vanskligt ibland.

På min 300D blinkar den valda fokuspunkten om du trycker ner knappen halvvägs, när skärpan ligger rätt, även vid manuell fokus. Detta bara om den valda AF-punkten ligger där skärpan ligger.

marooned skrev:
300D går inte att använda med manuell fokus. Rättare sagt så fokuserar den så otroligt bra och snabbt även med kit-objektivet att MF behövs ej. Dessutom är frontringen på 18-55 instabil, så manuell fokusering är omöjlig. Jag antar att sökaren på 350D är lika "värdelös". 350D har däremot AI-servo, så manuell fokus är helt onödig.

Hur skulle du göra om du till exempel ville ha fokus på en fågel inne i en buske? Hur skulle du göra om du ville ha oskärpa på huvudmotivet?

Jag fokuserar ofta manuellt med min 300D. Det funkar bra.

Dessutom indikerar den valda fokuspunkten att du träffat rätt även i manuellt läge.

Klart att det går att fokusera manuellt, men autofokusen är mycket bra och pålitlig, jag kan på rak arm inte komma ihåg när jag senast körde MF. Om man vill ha oskärpa på huvudmotivet så är det bara att fokusera på nåt annat och sedan komponera om bilden, fast det kanske inte alltid duger. Ska man fota fåglar i en buske, då får man väl köra MF, men jag brukar inte fota fåglar med kit-objektivet.

Jag har även försökt fokusera manuellt med 50/1.8 och det är mycket svårt, AF är mer pålitligt. Jag kanske har dålig syn, vilket inte är så konstigt med tanke på all tid jag sitter framför skärmen.

Bent C. skrev:
Förutom fåglar i buskar o dyl vill man m el m alltid fokusera manuellt vid makroarbete. Det blir helt enkelt för opålitligt med autofokus.

Puh, jag blev skrämd där ett tag! Kan inte tänka mig en kamera som man inte kan fokusera manuellt med.
I dimma, täta taggbuskar, bland staket och stängsel behövs det ju. (Se där en snabb-beskrivning av de situationer jag tycker befinna mig i största delen av livet!)
/Gitte

Sökaren i 300D ska vara ljusare än den i 20D enligt Canon. Dock ska slipningen som 20D har vilken gör sökaren mörk vara till just för att det ska vara lättare att fokusera manuellt.

Jag tycker det låter hugget som stucket.

Att den är liten är en annan femma, men har man något vettigt att fokusera mot så är det ju ingen fara.

Inga problem att fokusera manuellt alls... lite svårt att se ibland bara, om det är något på långt avstånd. Men man får lite indikation av kameran då den gröna lampan lyser när den anser att man har rätt fokus (dvs där fokuspunkten är angedd).

Men jag har svårt att se mig själv behöva fokusera manuellt. Ibland tror jag autofokusen är tankeläsare. Jag fokuserade på en björkkvist med ett stort hus bakom och läskigt nog sökte den fokusen rätt ungefär 90% av gångerna.

Sen lyckades jag fånga en motorcykelförare som puttrade förbi rätt snabbt. Jag höll på att fota något annat å hörde bara den komma, så i princip när han var framför mig ställde jag in fokus och panorerade med och hann ta bilden innan han försvann ur sökaren. Himla smidigt med AI Fokus som känner av om motivet rör sig eller inte. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto