Annons

Lite frågor om produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabrikör Stava

Ny medlem
Jag har en Kodak AZ528 kamera som jag använder till produktfotografering för min webshop. Jag är ganska så grön på det hela och hade behövt lite tips om produktfotografering. Har några frågor nedan men tar också tacksamt emot generella tips för att ta bättre produktfoton.


1. Antar att bästa läget för produktfotografering är manuella läget?
2. Är det någon nackdel att ha macro samt hdr påslaget? Upplever att mina foton blir annars ganska så suddiga om inte macroläget är på.
3. Vilket avstånd är det optimala att ha objektet man ska fotografera på?
4. Jag antar att f-stopp ska vara så högt som möjligt?
5. Jag använder android appen när jag tar fotot för att undvika vibrationer, vet någon om macroläget går att aktivera från appen?
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Är det Kodak du menar snarare än Canon? Jag letar manual på nätet men hittar ingen Canon som heter som din

Det finns inget idealiskt avstånd som funkar generellt för all produktfoto. Det är stor skillnad ifall du fotograferar smycken jämfört med grävmaskiner.

Val av F-stopp, eller bländare som många fortfarande kallar det, avgör i ditt fall skärpedjupet. En mindre bländare (högre tal) ger större skärpedjup. Det är ofta en fördel. Åtminstone ifall produkten fotograferas mot neutral bakgrund.
Men det kommer med en nackdel. Liten bländare behöver kompenseras med mer ljus, längre slutartid eller högre ISO. Det kanske är lång slutartid som gör att dina bilder blir oskarpa.

Lägg upp några av dina bilder här i tråden så kan du få många kloka tips. En bild i detta sammanhang säger mer än alla tusen ord som försöker beskriva problemet.
 

mikoto

Aktiv medlem
Kodak AZ528 har en ganska liten sensor(1/2.3). Det gör att den ganska fort får problem med diffraktion om man stänger bländaren för mycket.

Den får samtidigt ganska stort skärpedjup i praktiken så behovet av att blända ner minskas.

Jag hade kört största möjliga bländare hela tiden, vilket blir lägsta möjliga siffra om man är ovan vid hur bländarens värden anges. Så 2.8 på dennes mest vidvinkliga läge.

Försök undvika att höja ISO så mycket du kan, storleken på sensorn gör att brus förstärks väldigt kraftigt i slutbilden. Mycket ljus för att kunna få ut så mycket som möjligt.

Jag hade kört kameran i A läget, sänkt ISO till 100 eller 200. Satt Bländare(A) till 2.8 eller det lägsta värdet kameran låter dig sänka till om du zoomat. Sedan får du se vad du får för slutartid, använd gärna ett stativ.

Om dina bilder blir suddiga kanske kameran inte kan fokusera ordentligt på avståndet du är på. I så fall bör du använda makroläget som du gör nu.

Avstånd är svårt att ge ett rakt råd på, det beror på storleken på det du ska fota av. Men står du längre ifrån och zoomar in så får du oftast mindre av bakgrunden i bilden då man får en snävare vinkel.

Kan inget om appen tyvärr då jag inte använt kameran. Vill du undvika skak kan du annars ha kameran på stativ och använda en 10 sekunders timer, det brukar de flesta kameror ha.
 

mombasa

Aktiv medlem
Bortsett från brännvidd och macro-objektiv. Vad är det för produkter du täner fotografera? Generellt gäller ett mjukt ljus = stort ljus som en mulen eller disig dag. Accentuera med en mindre ljuskälla= som en ”ficklampa”. Men, är det blanka föremål? Mjukt, textil? Hur mycket stoffkänsla? Är du ute efter ett dramatiskt ljus? Det tar sin tid att klura ut sånt här.När du har klart för dig de här grejerna kan du börja fundera på skärpedjup dvs bländare och brännvidd. Så lågt ISO som möjligt, AdobeRGB. Och var glad över att vi jobbar digitalt numer. ( Det är säkert en del grejer jag har glömt.)
 

mombasa

Aktiv medlem
På en punkt håller jag absolut inte med. Om slutdestinationen för bilderna är en webbshop är det en onödig komplikation och möjlig felkälla att blanda in AdobeRGB istället för "defacto-standarden" SRGB för bilder som ska visas på skärm.
Det har du helt rätt i. Att sätta AdobeRGB som standard är kanske lite av hängslen och livrem. Fast det är inte den svåraste operationen i världen att konvertera från Argb till Srgb.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
På en punkt håller jag absolut inte med. Om slutdestinationen för bilderna är en webbshop är det en onödig komplikation och möjlig felkälla att blanda in AdobeRGB istället för "defacto-standarden" SRGB för bilder som ska visas på skärm.
sRGB var oomstridd defacto-standard länge men frågan är hur det är med det idag. Apple är ju väldigt starka idag och Apple dominerar ju helt high end telefonmarknaden om man ska tro vad jag just läste. Många läser och kollar på produktbilder via I-pads. Inga av dessa använder sRGB utan Apples Diplay P3 som är en mycket vidare färgrymd än sRGB. Många persondatorer idag är även de från Apple.

Det skulle vara intressant att se den relativa fördelningen idag mellan vilka färgrymder som faktiskt används när användarna E-handlar, för det är väl där de kollar på produktbilder antar jag.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
På en punkt håller jag absolut inte med. Om slutdestinationen för bilderna är en webbshop är det en onödig komplikation och möjlig felkälla att blanda in AdobeRGB istället för "defacto-standarden" SRGB för bilder som ska visas på skärm.
Det känns ju helt fel att kvadda de ansträngningar som just produktfotografer ofta gjort för att få färgerna rätt på bildskärmarna med att använda Adobe RGB även till bildskärmar. Den färgrymden har aldrig varit tänkt att använda i de sammanhangen.
 

mombasa

Aktiv medlem
Det känns ju helt fel att kvadda de ansträngningar som just produktfotografer ofta gjort för att få färgerna rätt på bildskärmarna med att använda Adobe RGB även till bildskärmar. Den färgrymden har aldrig varit tänkt att använda i de sammanhangen.
Så sant. Men trådskaparen frågar inte om det heller. Det var avsett som ett generellt tips. Det är trots allt inte fel att ha ett omfångsrikt negativ i mappen, för framtida bruk.
 
Senast ändrad:

Fabrikör Stava

Ny medlem
Är det Kodak du menar snarare än Canon? Jag letar manual på nätet men hittar ingen Canon som heter som din

Det finns inget idealiskt avstånd som funkar generellt för all produktfoto. Det är stor skillnad ifall du fotograferar smycken jämfört med grävmaskiner.

Val av F-stopp, eller bländare som många fortfarande kallar det, avgör i ditt fall skärpedjupet. En mindre bländare (högre tal) ger större skärpedjup. Det är ofta en fördel. Åtminstone ifall produkten fotograferas mot neutral bakgrund.
Men det kommer med en nackdel. Liten bländare behöver kompenseras med mer ljus, längre slutartid eller högre ISO. Det kanske är lång slutartid som gör att dina bilder blir oskarpa.

Lägg upp några av dina bilder här i tråden så kan du få många kloka tips. En bild i detta sammanhang säger mer än alla tusen ord som försöker beskriva problemet.
Ja Kodak givetvis, skrev Canon i hastigheten. Har ändrat det nu.

Stort tack för alla tips, ska köra med 2.8 och experimentera med avståndet.

Det är livsmedelsförpackningar jag fotograferar så de är i regel ganska så små, problemet är att många är ganska så blänkande så det är alltid ett jäkla pilleri att minska blänket.
 

andreas89

Aktiv medlem
Det är livsmedelsförpackningar jag fotograferar så de är i regel ganska så små, problemet är att många är ganska så blänkande så det är alltid ett jäkla pilleri att minska blänket.
Om du googlar på "product photography light cone" eller liknande så hittar du en billig och smidig lösning på ditt problem.

En sådan kon tar inte bara bort blänket utan ger dig även ett mjukt och trevligt ljus till dina produktbilder.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tittar man på hur proffsen jobbar med belysning har de diverse skärmar i svart eller vitt beroende på om man vill ta bort eller lägga till reflexer i produkter. Gissar att det är hyfsat billigt att tillverka själv om det är något man ska använda flera gånger.
 
ANNONS