Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuell optik på EOS digital.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Öberg

Aktiv medlem
Är det nå´n som provat manuell (FD) optik på EOS digitalhus?
Finns ju adaptrar på marknaden för den som vill köra sina gamla `gjutjärnsgluggar´ på EOS D.

Eftersom jag har Contax system med Zeiss manuell optik, kommer jag väl aldrig att få se ett digitalt hus för mina objektiv. Contax N med autofocus är inte att tänka på för en amatör.

Så nu kikar jag efter en EOS D60 (med EF optik) som jag även skulle vilja köra mina kära Zeissgluggar på, med adapter emellan.

Hur är det med fokuseringen? Digitalmodellerna saknar vad jag förstår snittbild/raster.
Finns det nå´n elektronisk fokusindikering?

Ljusmätningen lär ju åxå bli manuell med nerbländning som enda alternativ.

Vad säger ni?

/ Mats.

Mats Öberg skrev:
Är det nå´n som provat manuell (FD) optik på EOS digitalhus?
Finns ju adaptrar på marknaden för den som vill köra sina gamla `gjutjärnsgluggar´ på EOS D.

Eftersom jag har Contax system med Zeiss manuell optik, kommer jag väl aldrig att få se ett digitalt hus för mina objektiv. Contax N med autofocus är inte att tänka på för en amatör.

Så nu kikar jag efter en EOS D60 (med EF optik) som jag även skulle vilja köra mina kära Zeissgluggar på, med adapter emellan.

Hur är det med fokuseringen? Digitalmodellerna saknar vad jag förstår snittbild/raster.
Finns det nå´n elektronisk fokusindikering?

Ljusmätningen lär ju åxå bli manuell med nerbländning som enda alternativ.

Vad säger ni?

/ Mats.
Finns en snubbe i USA som gör en adapter för Carl Zeiss-optik och EOS-hus: http://www.bobshell.com/adapter.html. Men det kanske du visste? Fast han verkar ha trubbel med polisen just nu...

Fokuseringen funkar mycket bra trots avsaknad av snittbild/mikroprismor - liknar Minoltas gamla "Acute Matte" sökarskiva, om du minns den. Min kamera har elektronisk fokusindikering.

Jodå jag känner till Bob. Har varit i kontakt med honom, men då visste jag inte att han var bandit.....

Har fått reda på att det finns focusindikering i sökaren på D10. Är det likadant på D60?

På Pentax *istD (jävla namn!) kan man köra manuella gluggar på tisdautomatik, Hur funkar det på D60?

/ Mats.

Mats Öberg skrev:
Jodå jag känner till Bob. Har varit i kontakt med honom, men då visste jag inte att han var bandit.....

Har fått reda på att det finns focusindikering i sökaren på D10. Är det likadant på D60?

På Pentax *istD (jävla namn!) kan man köra manuella gluggar på tisdautomatik, Hur funkar det på D60?

/ Mats.
Tyvärr, vet inget om D60 mer än vad jag läst på nätet.

Vet inte om han är bandit. Kolla på hans övriga webbsajt, http://www.bobshell.com. Verkar som om en kvinna han kände dog och ett tag senare hamnade han i häkte och sedan i husarrest... märklig historia.

Häftigt att Pentax även klarar så gamla optik!

Jag byggde mig en egen adapter för att kunna använda mina Olypmus OM objektiv. Om någon är intresserad kan jag lägga ut en beskrivning.

På min EOS 10D fungerar ljusmätningen normalt om kameran står i läge läge AV (bländarvärdet anges till 00), man måste naturligtvis blända ned manuellt för att få den korrekta tiden (men en provexponering med kontroll av histogrammet är ändå att rekomendera).

Fokuseringshjälpen som man får med riktiga EOS objektiv fungerar däremot inte, då kameran kräver att det finns elektronik i objektivet (jag har läst om någon som använde elektroniken från ett slaktat objektiv och på så sätt fick fokuseringshjälpen att fungera). Det är därför ganska svårt att fokusera manuellt (prova manuell fokusering utan att titta på fokushjälpen så förstår du), varför den praktiska nyttan kanske inte är så stor.

För egen del var det mitt shift-objektiv som lockade mest, men på den här länken finns ett bildexempel taget med Canon EOS 10D och Zuiko 24/2.8: http://daniel.nordling.nu/foto/om-adapter/EOS-Zuiko-24-4862.jpg

/Daniel

Bilagor

• eos-om-4903.jpg
    eos-om-4903.jpg
    29.3 KB · Visningar: 588
Jag byggde en egen adapter med hjälp av en bajonettring från ett kasserat EF-objektiv och en ring från ett kasserat FD-hus.
Limmade sedan ihop dessa.

Fungerar bra.

Man kunde ju ha svarvat en mellanring men det hade jag inte tid med.

Tack för era inlägg.
Vad jag kommit fram till hittills, vad gäller användning av manuella optiker utan någon mekanisk eller elektrisk koppling till EOS digitalhus är att bländarautomatiken fungerar i AV läge. Och att focuseringshjälpen/indikeringen inte fungerar alls.

Får man någon slutartidsangivelse när man kör i manuellt läge? Eller går det inte alls att köra manuellt?
Tacksam för all information jag kan få.....

/ Mats.

Alla "lägen" fungerar (även manuellt), men du kan bara justera tiden (dvs. alla lägen är mer eller mindre som AV-läget).

Slutartidsangivelse finns också i alla lägen, korrekt framräknad utifrån vald bländare (manuell nedbländning) och exponeringskompensation är den dock bara i M och AV läget (övriga lägen visar inställd slutartid).

Skillnaden mellan M och AV blir i praktiken vilket inmatningshjul du justerar tiden med, exponeringskompensations- eller slutartidshjulet.

/Daniel

Verkar som att skulle funka tillfredsställande i alla fall. Även om det blir mest EF optik som kommer att användas på det tilltänkta huset, vore det gött att kunna använda Zeissgluggarna ibland....

/ Mats.

dano skrev:
Jag byggde mig en egen adapter för att kunna använda mina Olypmus OM objektiv. Om någon är intresserad kan jag lägga ut en beskrivning.

/Daniel

Hej Daniel,
skulle gärna vilja veta mer om din adapter, då jag också sitter med flera Zuiko-objektiv och en Canon EOS. Vore intressant att prova.

hils
Mats

Jag lovade att återkomma med en beskrivning av hur jag byggde mig en EOS-OM adapter.

Jag utgick från ett kasserat EF 28-80/3.5-5.6 IV objektiv som jag hittade i skrotlådan hos min fotohandlare, priset var överkomliga 50 kr. Det är en av de där plastiga zoomarna som brukar ingå i paketet när man köper ett enklare kamerahus. I detta fall är plastigheten en klar fördel, då det är betydligt lättare att bearbeta. I princip borde det gå bra med vilken EOS optik som helst, med fäste i plast.

Sedan använde jag en telekonverter för Olympus OM, även här går det i princip bra med den billigaste du kan hitta (min kostade 275 kr). Det borde för övrigt gå lika bra med ett kasserat kamerahus eller en mellanring, enda kravet är att objektivfästet ska gå att montera bort och att det inte är för tjockt (c:a 1 mm).

I verktygsväg använde jag mig av en miniborrmaskin (kapskiva och fräs), lövsåg, kniv, slippapper och skjutmått.

Första steget är att demontera EF objektivet, det var lite knepigt men efter en del funderande och lite våld låg det i bitar på arbetsbänken. Det bakre linselementet var limmat till objektivfästet och fick sågas bort, sedan kapade jag loss själva fästet. Det är viktigt att flänsen inte blir för tunn, vi vill ha lite slipmån. Montera på samma sätt loss fästet från telekonverten, mitt satt med tre skruvar.

Nu kommer det svåraste momentet, med fräsen i miniborrmaskinen bearbetas EF-fästet så att OM-fästet passar. Jag gjorde detta i två steg: Först vidgad jag öppningen i EF-fästet så diametern var något större än fästet hos en Olympuslins, det skall vara ganska lös passning. Sedan fräste jag ut en urgröpning med större diameter i linsänden av EF-fästet, så att OM-fästet gick att lägga i (även här får passningen gärna vara lite lös). Tag lite i taget och prova ofta så att du inte tar bort för mycket material, vi har inte överdrivet stora marginaler.

Nästa steg är att slipa ned EF-fästet till rätt tjocklek, det skall vara exakt 2 mm tillsammans med OM-fästet. Slipa lite i taget och mät ofta med skjutmåttet, det är kanske lättast att gnugga EF-fästet mot ett våtslippapper som ligger på en plan yta. Passa även på att snygga till insidan av EF-fästet.

När måtten är rätt återstår bara att limma OM-fästet på EF-fästet, jag använde mig av cyanoakrylatlim (sekundlim) som jag bredde ut rikligt på EF-fästet innan jag la på OM-fästet. Pressa ihop ordentligt och låt det torka över natten.

Nu är adaptern i princip klar, det som återstår är att ordna något som spänner upp bländaren på Olympuslinserna. Det borde räcka med att limma fast en plastklack på rätt ställe, jag har ännu så länge hoppat över den detaljen och använt nedbländningsknappen på linsen istället (kan även hållas på plats med lite tejp).

Jag hoppas att det gick att följa beskrivningen, annars är det bara att återkomma med frågor.

/Daniel

Bilagor

• eos-om-mount-5901.jpg
    eos-om-mount-5901.jpg
    33.8 KB · Visningar: 393
ANNONS
Götaplatsens Foto