Jag lovade att återkomma med en beskrivning av hur jag byggde mig en EOS-OM adapter.
Jag utgick från ett kasserat EF 28-80/3.5-5.6 IV objektiv som jag hittade i skrotlådan hos min fotohandlare, priset var överkomliga 50 kr. Det är en av de där plastiga zoomarna som brukar ingå i paketet när man köper ett enklare kamerahus. I detta fall är plastigheten en klar fördel, då det är betydligt lättare att bearbeta. I princip borde det gå bra med vilken EOS optik som helst, med fäste i plast.
Sedan använde jag en telekonverter för Olympus OM, även här går det i princip bra med den billigaste du kan hitta (min kostade 275 kr). Det borde för övrigt gå lika bra med ett kasserat kamerahus eller en mellanring, enda kravet är att objektivfästet ska gå att montera bort och att det inte är för tjockt (c:a 1 mm).
I verktygsväg använde jag mig av en miniborrmaskin (kapskiva och fräs), lövsåg, kniv, slippapper och skjutmått.
Första steget är att demontera EF objektivet, det var lite knepigt men efter en del funderande och lite våld låg det i bitar på arbetsbänken. Det bakre linselementet var limmat till objektivfästet och fick sågas bort, sedan kapade jag loss själva fästet. Det är viktigt att flänsen inte blir för tunn, vi vill ha lite slipmån. Montera på samma sätt loss fästet från telekonverten, mitt satt med tre skruvar.
Nu kommer det svåraste momentet, med fräsen i miniborrmaskinen bearbetas EF-fästet så att OM-fästet passar. Jag gjorde detta i två steg: Först vidgad jag öppningen i EF-fästet så diametern var något större än fästet hos en Olympuslins, det skall vara ganska lös passning. Sedan fräste jag ut en urgröpning med större diameter i linsänden av EF-fästet, så att OM-fästet gick att lägga i (även här får passningen gärna vara lite lös). Tag lite i taget och prova ofta så att du inte tar bort för mycket material, vi har inte överdrivet stora marginaler.
Nästa steg är att slipa ned EF-fästet till rätt tjocklek, det skall vara exakt 2 mm tillsammans med OM-fästet. Slipa lite i taget och mät ofta med skjutmåttet, det är kanske lättast att gnugga EF-fästet mot ett våtslippapper som ligger på en plan yta. Passa även på att snygga till insidan av EF-fästet.
När måtten är rätt återstår bara att limma OM-fästet på EF-fästet, jag använde mig av cyanoakrylatlim (sekundlim) som jag bredde ut rikligt på EF-fästet innan jag la på OM-fästet. Pressa ihop ordentligt och låt det torka över natten.
Nu är adaptern i princip klar, det som återstår är att ordna något som spänner upp bländaren på Olympuslinserna. Det borde räcka med att limma fast en plastklack på rätt ställe, jag har ännu så länge hoppat över den detaljen och använt nedbländningsknappen på linsen istället (kan även hållas på plats med lite tejp).
Jag hoppas att det gick att följa beskrivningen, annars är det bara att återkomma med frågor.
/Daniel