Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Markera i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Feuerbach

Aktiv medlem
Frågan som följer kan låta lite konstig - jag är ganska kass på vokabuläret som gäller - men jag ska vara så tydlig jag kan, så får du göra ditt bästa att försöka förstå hur jag menar:

Tänk dig att jag har en bild.
Den ligger i lager 0

I lager 1 gör jag färgfyllning så att lagret från vänster till höger räknat går från vitt till svart.

Nu vill jag (om det går) använda lager 1 som en markering; alltså... där lager 1 är helt svart ska markeringen ha opacitet 0% och där lagret är helt vitt opacitet 100% och allt däremellan blir liksom mer eller mindre "ludd".

Förstår någon?
Går det att göra så?

:)

Jag tror jag förstår. Du vill ha din bild så att den är genomskinlig till vänster, men syns helt till höger?

Gör i så fall så här:
1. Tryck ner Alt och dubbelklicka på lager 1 (bakgrun)
2. Lägg till en lagermask (längst ner i lagerpaletten finns en fyrkantig symbol med vit ring i... tryck där)
3. Gå till övertoningsverktyget och dra en övertoning från vänster till höger. Se bara till att förgrund och bakgrundsfärgerna är satt till svart & vitt

Göran,

Tack för svaret!
Det där löste ett annat problem jag hade, men...
Min tanke var att med hjälp av övertoningen få till en markering (som jag sen tänkt att använda för t.ex. filtret oskärpa) och att övergången från svart till vitt skulle ge "mer eller mindre" ludd, om du förstår?
Alltså precis som när man använder markeringsverktyget och anger "ludd", bara det att färgen skulle bli den slutliga markeringen.

...men om jag förstår ditt problem rätt är det samma som att göra en övertoning på en lagermask. (som Göran också sa)

Mats och Göran,

Haha, jag tror mitt problem inte stannade vid PS och "markeringar" utan även vid läsförmåga.
Nu när jag tittar efter ordentligt så finns ju "Lägg till lagermask som markering" som ett val.

Tack för er hjälp!

/Timo

Du kan även läsa in exakt den övertoningen du gjort, istället för att göra en ny (om du av någon anledning skulle gjort en lite mer komplex toning än bara vänster till höger), genom att klicka på lager 1 så det blir aktivt, sedan växla över till kanaler genom att klicka på channels/kanaler i lager paletten. Cmd-/ctrl-klicka nu på rgb-kanalen för att läsa in dess ljusvärden som en markering. Växla tillbaka till lager genom att klicka på layers/lager i lagerpaletten.

Du har nu en markering som motsvarar din övertoning och kan nu lägga till lagermasker, göra justeringar osv som bara kommer påverka detta område.

ANNONS
Götaplatsens Foto