Annons

markering på polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

magn

Aktiv medlem
Hej

Jag har precis köpt ett objektiv där ett polfilter sitter på, på detta filter finns det en vit markering. Vad indikerar denna markering för något?

Skulle tro att det indikerar läget där filtret ger max effekt. Men det borde väl finnas en markering på vardera ringen av filtret. Det är ju hur de båda filterhalvorna förhåller sig till varandra som bestämmer totaleffekten.

Flahultarn skrev:
Skulle tro att det indikerar läget där filtret ger max effekt. Men det borde väl finnas en markering på vardera ringen av filtret. Det är ju hur de båda filterhalvorna förhåller sig till varandra som bestämmer totaleffekten.
Max effekt beror ju helt på vilken vinkel det infallande polariserade ljuset har.Det går inte att säga att man alltid på full effekt i ett visst läge. Dock kan det fortfarande vara praktiskt med en markering om man till exempel vinklar kameran 90 grader. Har man en liten markering kan man lätt se till att filtret hamnar i samma läge igen.

Jag brukar lägga det vita strecket i riktning mot ljus källan för att få en grov inställning av filtret . Det har fungerat bra på mitt hoya filter .

Själv bara vrider jag på polfiltret. Är det himmel eller vatten, så ser man var filtrets maxeffekt är. I skog brukar jag ofta stanna då man får en varmare ton eller mer intensiva färger.

Det är i sökaren jag bestämmer önskad effekt, så för min del behövs inga streck. Som det tidigare nämndes, så spelar solen läge roll för maxeffekten.

/Gunnar

ANNONS
Götaplatsens Foto