Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
markering på polfilter
- Trådstartare magn
- Start datum
Flahultarn
Aktiv medlem
Skulle tro att det indikerar läget där filtret ger max effekt. Men det borde väl finnas en markering på vardera ringen av filtret. Det är ju hur de båda filterhalvorna förhåller sig till varandra som bestämmer totaleffekten.
Zotamedu
Aktiv medlem
Max effekt beror ju helt på vilken vinkel det infallande polariserade ljuset har.Det går inte att säga att man alltid på full effekt i ett visst läge. Dock kan det fortfarande vara praktiskt med en markering om man till exempel vinklar kameran 90 grader. Har man en liten markering kan man lätt se till att filtret hamnar i samma läge igen.Flahultarn skrev:
Skulle tro att det indikerar läget där filtret ger max effekt. Men det borde väl finnas en markering på vardera ringen av filtret. Det är ju hur de båda filterhalvorna förhåller sig till varandra som bestämmer totaleffekten.
Flahultarn
Aktiv medlem
Uppenbart feltänk från min sida! Beklagar! Då lärde även jag mig något ;-)
Foto-nisse
Aktiv medlem
Jag brukar lägga det vita strecket i riktning mot ljus källan för att få en grov inställning av filtret . Det har fungerat bra på mitt hoya filter .
Gunnar-E
Aktiv medlem
Själv bara vrider jag på polfiltret. Är det himmel eller vatten, så ser man var filtrets maxeffekt är. I skog brukar jag ofta stanna då man får en varmare ton eller mer intensiva färger.
Det är i sökaren jag bestämmer önskad effekt, så för min del behövs inga streck. Som det tidigare nämndes, så spelar solen läge roll för maxeffekten.
/Gunnar
Det är i sökaren jag bestämmer önskad effekt, så för min del behövs inga streck. Som det tidigare nämndes, så spelar solen läge roll för maxeffekten.
/Gunnar