Annons

Få loss filtret!

Produkter
(logga in för att koppla)

interior

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en gammal Minoltautrustning där ett 28mm/2 var med. Det sitter ett originalfilter på, som sitter som berget. Det finns repor på metallen (filtret), så någon har försökt att ta bort det tidigare. Det ser annars ganska runt ut, så det har inte fått någon jättesmäll. Tips mottages gärna ( inte att låta filtret sitta kvar ).

Jag hade samma problem med min Voigtländer 25 fast med motljusskyddet av metall (som skruvas fast i filtergängan). Gick inte att skruva loss hur jag än tog i och försökte. Jag googlade lite och till sist hittade jag en lösning som fungerade för mitt objektiv.
Jag satte på ett brett, tjockt gummiband runt motljusskyddet och skruvade av det hur lätt som helst…
Lycka till med ditt objektiv 👍

Gummiband eller gummihandskar hjälper ibland. Eller en filteravdragare/filterverktyg/filter wrench. Dom är av plast och finns i olika storlekar. Vitsen är att dom drar åt lika hårt från alla håll vilket för det allra mesta hjälper. Förr fanns dom lite varstans, nu kanske Scandinavian Photo (SE) har Benro Round Filter Unlocker i lager för ca 104 kr .

Annars leta på ebay eller Amazon.

Prova att lägga en bit av en platt elkabel runt filtret och skruva loss med hjälp av den.
Det har hjälpt mig en eller annan gång med filter som kärvat fast, vanligtvis filter av aluminium, mässing brukar aldrig fastna.

Det är klassiska och bra tips du fått här i tråden.
Mycket handlar om att få ett jämnt tryck runt om hela filtret och bra grepp.
Slangklämman i länken ovan är nog bra. Filteravtagarna i plast har jag testat och tycker att de inte är jättebra. De är lite för klena för filter som sitter fast rejält.

Mitt tips är frysen. Lägg in objektivet med filtret i frysen i fem minuter och testa sedan med något av tipsen du fått.
Jag har kört med disktrasa istället för musmatta från länken ovan.

Det kan också vara en tanke att ta bort (ha sönder) glaset i filtret och prova sen. Utan filter i glaset kan du kanske ta tag i filtret uppifrån med en tång av något slag?

Lycka till!

/Jon

Jag har precis köpt en gammal Minoltautrustning där ett 28mm/2 var med. Det sitter ett originalfilter på, som sitter som berget. Det finns repor på metallen (filtret), så någon har försökt att ta bort det tidigare. Det ser annars ganska runt ut, så det har inte fått någon jättesmäll. Tips mottages gärna ( inte att låta filtret sitta kvar ).
Den här använder jag för att få loss filter:

Ytterligare material som ger bra grepp är cykelslang. Klipp av en bit och klipp upp den så du får ett lager gummi bara.

Med gummit som skydd kan du också prova med en polygriptång om handkraft inte räcker och du har en tång med stor nog käft. Men mycket försiktigt, inget våld. Försök rucka loss filtret bara med små lätta knyck. Man vill inte skada gängorna på objektivet. Ta eventellt lite WD40 eller liknande och styk ut med fingret längs glipan mellan gängorna och låt verka en stund först. Men mycket lite. Man vill inte ha oljan nån annanstans.

Senast ändrad:
Jag hade en gång ett B+W filter som satt som berg, sågade två spår i filtret och satte ett tunt plattjärn i skruvstädet, trädde på filtret och vred på objektivet, släppte direkt utan att skada varken filter eller filtergängorna.

Senast ändrad:
De gamla filtren har mjuka metallringar och trycker Du med tummen och pekfingret, då trycker Du bara fast ringen och den går inte att skruva. Jag har lyckats med att trycka hela handflatan på hela filterringen och skruva loss åt vänster.

Senast ändrad:
Aluminium leder ju värme bra och kan det kanske vara så att det satts dit i värme och vägrar röra sig i relativ kyla.

Att lägga något lite varmare ovanpå filterringen kan möjligen hjälpa.

Värme låter intuitivt fel tycker jag. Med värme så växer ju filtrets diameter och borde alltså knipa tag hårdare. (Under förutsättning att filtret reagerar snabbare på uppvärmningen än motparten på objektivet. Och under förutsättning att filtret har utvändig gänga)

Liten uppdatering. Jag köpte ett gammalt objektiv där filtret satt fast. Det hade fått sig en smäll, en del av filtreringen var lite böjd.
Allt är gjort av metall, objektivhus och filtrering. Det satt fast riktigt ordentligt. Inget hjälpte, inte tvång med polygrip, inte mitt gummibandtrick.
Jag droppade lite teflonolja runt filtergängan mot objektivet, väntade fem minuter och sedan gav filtret med sig!

Värme/kyla på gängor är i huvudsak för att få en liten rörelse som knäcker oxid, inte i hand att krympa svälla delen för att ändra passningen, som vid presspassning. Krypolja skulle jag vara försiktig med den är effektiv, men också mycket effektivt krypande in på platser där den inte ska vara. Det jag haft störst framgång med är att trycka filtret mot en flat yta med hög friktion och vrida hela objektivet. Ett par hopplösa fall har jag till del slipat av filterringen med kapskiva på Dremel (slipar så att inte gängen på objektivet skadas) och sen brutit av filterringen med en tång. I ett fall var filterglaset krossat och borta i de övrig har filterglaset kunnat plockas bort helt samtidigt som filterringen krängts av.

He,he, lock på gurkburken brukar släppa med hjälp av varmvatten, men såklart en annan historia än en smal filtergänga. Förr tog man lite koppar pasta på tändstiftgängan som sedan var lättare att lossa.

Det finns massor med knep, i princip alla går ut på att trycka så lite som möjligt på filtret när man skruvar det.
Anledningen är att när man tar ett hårt tag så blir filtret något ovalt vilket klämmer fast det.
Jag har lyckats med en gummisnodd runt filtret för att på så sätt få friktion utan att behöva trycka. Har också lyckats genom att försöka använda så lite kraft som möjligt, vilket kanske låter konstigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto