Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Markeringar i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
En fråga som säkerligen ställts förut. Dock har jag lyckats undgå att hitta nått bra svar...
Hur markerar man komplicerade objekt lättast...
Ta denna bild som exempel. En ekorre på en gärsgård o jag vill ge bakrunden lite mera oskärpa. Hur markerar jag kurren och gärsgården på enklast sätt. Sitta med lasso o snabbverktyget är ju inge kul... Man tröttnar snabbt och så är det svårt o få det bra..
Såg ett exempel i digitalfoto i somras där dom markerade ett träd genom att öppna kanaler och skilja ut blått o göra en markering på det. Funkade jättebra på bilder där allt har samma färg som man ska markera men hur gör jag när det ser ut så här????

Bilagor

• IMG_7017.jpg
    IMG_7017.jpg
    18.9 KB · Visningar: 274
Duplicera bakgrundslagret och lägg en lagermask på kopian.

Markera bilden i lagerkopian och lägg på din oskärpa på hela bilden.

Markera lagermasken och byt till penselverktyget och svart färg.

"Måla" fram ekorren ur oskärpan.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    43.1 KB · Visningar: 250
Senast ändrad:
Först, PS är gjort för Proffs inte för hemmapularen (inget illa menat !)

Att klippa ut korren med magnetlassot tar annars inte många sekunder.
Så som emil beskriver det fungerar super det med, även för andra sorters redigering :)

Först, PS är gjort för Proffs inte för hemmapularen (inget illa menat !)

Att klippa ut korren med magnetlassot tar annars inte många sekunder.

Tack för den... He he....

Mmm, men vill ju ha både kurren o gärsgården skarp.. Man måste ju sitta o markera eller som Emil föreslog sitta o måla fram allt imellan träbitarna mm... Blir ju genast lite pyssligare..

Den markeringen tog mig inte många minuter att göra men det är klart; ju noggrannare man är desto längre tid tar det! Åas kanske du inte behöver frilägga varenda liten sticka på gärdsgården?

Om du håller nere Alt-knappen och klickar på lagermasken får du se hur den ser ut, det underlättar ibland när man håller på med friläggning.

Den markeringen tog mig inte många minuter att göra men det är klart; ju noggrannare man är desto längre tid tar det! Åas kanske du inte behöver frilägga varenda liten sticka på gärdsgården?

Om du håller nere Alt-knappen och klickar på lagermasken får du se hur den ser ut, det underlättar ibland när man håller på med friläggning.

Sitter här o övar, På att måla o vara stadig på handen... Hittade vart man skapar en lagermask oxå ;). Nu ska jag bara lära mig hur den funkar....

Hmm, var nog inte så tokigt det där Emil, funkar ganska bra :)
Blir inte lika tydligt om man ritar utanför linjerna så här än om man markerar o försöker få till en bra "fjäder"....

Tackar för svar...

En grej till. Har suttit o lekt o provat lite med vektormasken. Om jag lägget på tex oskärpa o ritar fram objektet jag vill ha skarpt så blir det lixom en gloria runt objektet. Typ som om det vore överskärpt.
Är det en effekt av för mycke oskärpa eller att man målat med för hård pensel eller nått? Kan man undvika det?

Bilagor

• IMG_0776.jpg
    IMG_0776.jpg
    14.1 KB · Visningar: 209
  • IMG_0776-Edit.jpg
    IMG_0776-Edit.jpg
    8.1 KB · Visningar: 206
Läste nånstans att man skulle göra så här (har dock inte testat själv):

Blomman i det lager som ska vara oskarpt tar man och klonar bort i och med att glorian består av den oskarpa blomman.

Testa och berätta hur det gick, så jag får veta om det stämmer...

//L

Läste nånstans att man skulle göra så här (har dock inte testat själv):

Blomman i det lager som ska vara oskarpt tar man och klonar bort i och med att glorian består av den oskarpa blomman.

Testa och berätta hur det gick, så jag får veta om det stämmer...

//L

Jo då, det blev helbra :). Behövde inte vara specielt noga heller när jag klonade bort lite runt hela blomman :)

Bilagor

• IMG_0776-2.jpg
    IMG_0776-2.jpg
    10.9 KB · Visningar: 170
Kom på en fråga till. Om man gör en markering runt ett objekt o ska lägga "fjäder" på den, ska man lägga på den när objektet är markerat eller invertera o lägga på den? Om vi tar exemplet med blomman här o man vill att den ska smälta in bra mot bakrunden? Blir toningen innanför eller utanför markeringen??

Sen undrar jag om man kan göra två lager av samma markering? Har man markerat blomman o gör ett lager av den (ctrl+j) så försvinner markeringen. Om man vill göra ettlager av bakrunden utan blomman då, mpste man börja markera om då??
/M

ANNONS
Götaplatsens Foto