Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Matfotografering - crash course please!

Produkter
(logga in för att koppla)

harabergsmannen

Aktiv medlem
Fick just ett jobb att plåta mat nästa vecka - ett område jag har minst sagt begränsad erfarenhet av, pressfotograf som jag är. Hjälp! Vad ska jag tänka på, absolut inte göra etc?? All hjälp tas tacksamt emot. Utrustningsmässigt har jag eos 5d, 50 1.2, 70-200 2.8, den vanliga 580-blixten, reflexskärm och stativ...
Som sagt, alla tips är till hjälp!

Nu är ju inte jag någon yrkesfotograf, men det var ju visst någon artikel på fotosidan vill jag minnas, om en kvinna som fotade maträtter osv.

Minns att hon tyckte allt såg bättre ut i naturligt ljus. Så hittar du ett fönster kanske du skulle testa att arbeta utifrån det naturliga ljuset?

Vad vet jag, jag är bara lekman :)

Vill också ha tips!!

Hej!
Hur har det gått..?
Jag är nämligen i precis samma situation som du, Anders! Ska plåta mat till en mattidning på måndag och har nästan noll erfarenhet av just matfoto! (Jag är också pressfotograf!)
Folk jag pratat med säger att matfotografering är det svåraste som finns, så jag är grymt nervös!!
Så jag tar gärna emot alla tips som finns, jag med!!
Bilderna ska tas inne i en restaurang. Funderar på att ta med mina blixtar (elincrom) även om jag helst jobbar i dagsljus...men det kan ju vara mörkt..!
Hjälp så nervös jag är!!

Mera tips!!!! Tack! :)

Testa hemma

Kan du inte öva hemma på frukosten?
Har heller ingen större erfarenhet av matfoto. MEn gjorde ett par mittar på "köttskolan" en gång i tiden. Det svåraste var att "komma till". Hade önskat att det fanns en köksö istället för en bänk mot väggen. Men jag tog på 180:an med lilla skärpedjupet böjde på knäna och slog blixten i skarven mellan väggen och taket bakom mig så blev det rätt hyffsat ändå. Kanska kan man spruta lite olja eller vatten på för att det ska se fräscht ut?

Matilda Lindeblad

Kolla upp henne, hon är grym på matfoto. Använder mest befintligt ljus om jag inte minns fel...

ANNONS
Götaplatsens Foto