Annons

Matta bilder....

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Nyligen framkallat bilderna ifrån årets fjällvandring och fiske. Första riktiga turen med nya utrustningen (eos 5:a med halvhyffsade obj.). efter att ha knäppt ett par rullar innan blev jag ganska besviken på färgerna, väldigt matta och tråkiga (med reala 100). Köpte därför Kodak VC 160 för att knäppa på turen, och måste säga att nån skillnad blev det verkligen inte. Nåt fel på kameran trorjag inte att det är, 5:an är väl inte direkt känd för nåt ljusmätningsfel direkt. Men det är precis som att det blir en liten överexponering så att färgerna mattas av. Undrar nu om detta skulle kunna lösas med tillexempel ett polarisationsfilter, har bara kört med uv filter än så länge. Nån annan idé?

Klingen skrev:
Undrar nu om detta skulle kunna lösas med tillexempel ett polarisationsfilter
Polarisationsfilter är snarare ett effektfilter. Färgerna ska inte behöva bli matta utan ett sådant.

Kolla på negativen om de verkligen är rättexponerade, testa ett annat labb, testa att fota en diafilm. Även om det blir roligare färg med diafilm ska det absolut inte behöva bli "väldigt matt och tråkigt" med negativ färgfilm. Om inte ljuset var helt fel förstås...

Hej

de filmer du nämnt är negativa färgfilmer. De mår mycket bättre av överexponering än underexponering (det är tvärtom med dia). Jag vågar tro att din EOS5 mer gärna underxponerar en aning (vilket vissa Canon kameror dessutom är kända för) än överexponerar vilket delvis kan förklara ditt problem.

Jag rekommenderar dig att köra dia Kodak XC eller Velvia nästa gång gärna kompletterat med pola-filter och tonade grå filter - denna kombinationen kommer definitivt inte ge dig blaskiga färger!

Mvh
Johan
www.motljus.com

tjena Johan... Har länge tänkt köra dia, men nu undrar jag vilken film du egentligen menar, är inne på scandinavianphoto och nån XC hittar jag inte där. Är det Kodak Ektachrome Elite 100Xc du menar? Isåfall finns den iallafall i deras tidning, mystiskt...

I princip överallt. Om en butik bara har en enda diafilm så är chansen stor att det är Elite XC.

Här är den rackaren hos Scandinavian.

ANNONS
Götaplatsens Foto