Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mattematsik beräkning sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
Vi är några som har testat lite att öka upplösningen på crt-skärmen till 1600-1200 ifrån 1152-864 och då blir bilderna något bättre i XP bildvisningsprogram.
Om man har en 4mp kamera och en 19" så borde det väl gå att beräkna vad det opptimala inställningen som är bäst på skärmen när man ser på ex 2272-1704 bild. För det borde finnas något förhållande där som man borde sträva efter, jag har sökt en del på fs men inte funnit något hittills.
Mvh Björn

Bäst vore ju ursprungsupplösningen. Man tappar ju en hel del skärpa när man förminskar bilden iallafall.

Bäst resultat vid förminskning fås vid en halvering av storleken (en ren heltalsdivision där fyra bildpunkter kombineras då till en), optimal visning är därför 100%, 50% eller 25%.

För en 2272x1704 borde därför 1152x864 vara optimalt, sedan kan det finnas andra skäl till att gå upp i storlek.

/Daniel

Den optimala upplösningen för skärmen står i manualen till densamma. Hur du sen förstorar och förminskar dina bilder är en helt annan historia.

Tack för era svar
Den optimala upplösningen står inte i min manual (när bilden är som bäst) för i vissa lägen blir bilden typ videscreen, för att ändrar jag skärmupplösning så kan jag inte se på skärmen i andra program det blir för smått. Så vi får väll testa vidare och återkomma
Ha det..

magdan skrev:
Den optimala upplösningen för skärmen står i manualen till densamma. Hur du sen förstorar och förminskar dina bilder är en helt annan historia.
Detta är tyvärr inte sant.

Du bibehåller flest detaljer vid viss förminskning, tex 50% färminskning skulle kunna vara bättre än 55/45%.

När det gäller manualen så är det inte alltid rätt. Tex Samsung rekommenderar 1280x1024 för många av sina CRT-skärmar. Problemet är att bilden vid 1280x1024 blir utdragen. "rätt" upplösning är 1024x768, 1152x864, 1280x960 och 1600x1200. Alla dess har ratio 4:3 medan 1280x1024 har ration 5:4... TFT-skärmar däremot kan dock ofta ha 1280x1024 pixlar eftersom den fysiska ration är 5:4 istället för som med CRT, 4:3.

ANNONS
Götaplatsens Foto