Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Max belastning på stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

H_W

Aktiv medlem
Tjenare!
Jag är i stativköpartagen. Tittat på några Manfrotto till vettiga priser.
714SHB (2,5kg)
718 B (2,5kg)
718SHB (2,5kg)
724B (3,5kg)

Vikt på min kamera med objektivet är totalt 1200 gram. Kommer det att funka med dessa stativ?

Jag citerar Cyberfoto så förstår ni kanske min fråga bättre:
(714SHB) "..avsett för små till mellanstora digitalkameror."
Vilken mellanstor kamera väger 2,5 kg?

(724B) "..upp till större digitalkameror och lättare systemkameror."

Så en lätt systemkamera väger 3,5kg?

Tacksam för svar.

Mvh. HW

Det är alltid en svår fråga om ett stativ är stadigt nog. Jag har tittat på dessa stativ att ha som resestativ, men är tveksam till om de räcker.
Speciellt kulleden är svag. En lätt mellanstor digitalkamera på 500g skulle jag anse vara den rätta målgruppen. En kamera på 1200g kan kanske fungera, men inte självklart. Min kamera på 1800-2500g anser jag vara olämplig.

Det blir extra besvärligt när man hänger på ett teleobjektiv på tex 200mm eftersom vibrationerna förstärks. Det har antagligen stativen inte konstruerats för.

Jo, jag kan tillägga att du kan inte kombinera lätt och billigt i ett stativ. Det är motsatser.

/Erik

Maxvikterna är innan stativ/kulled börjar falla ur gängorna, misstänker jag. Om man vill ha kameran i en lite udda position eller en bit ur stativets centrum så är det en BRA idé att köra på säkerhet.

Jag har ett stativhuvud som klarar 8kg (488), och min F4s och FM med motor (stativskruven på motorn sitter väldigt off-center) sitter bekvämt.

Kamera som ska användas är Canon 350D + 70-300 IS. Objektivet har inget fäste så vikten på detta lär ju bli lite "framtugnt". Manfrotto 190 DB Basic har en maxbelastning på 5kg och kostar inte så värst mycket mer. Kanske det är något att satsa på då?
Något annat som rekommenderas? Gärna kort transportlängd och inte alltför tugnt.

Jag skulle alla gånger välja 190 framför de andra nämnda, men glöm inte att det tillkommer huvud till det åxå. Det ökar ju kostnaden lite till.

Att ett stativ klarar att hålla uppe en viss vikt utan att gå sönder/bågna innebär ju inte att det är stabilt. Jag har sett nån tumregel som säger att stativet ska vara specat för 3ggr den vikt man ska hänga på, men det är svårt att säga något så generellt eg.

En regel som alltid (IME) stämmer är dock att man alltid ska ta i och köpa "ordentliga" grejer med en gång. Det blir oftast billigast. Eller som en kollega till mig brukade säga "Jag har inte råd att köpa billiga saker!". :)

För min egen del brukar det oftast sluta med att jag titta på det dyraste jag har råd med, och så lägger jag till lite till. :)

Edit:
Var ligger din smärtgräns? :)

ANNONS
Götaplatsens Foto