Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mb-d80 och batterilucka

Produkter
(logga in för att koppla)

Granstrand

Ny medlem
En måhända riktigt dum fråga, men då jag inte får någon ordning får jag exponera min okunskap här i forumet. Hur tusan får jag bort batteriluckan på d-80:n? Enl. manualen för både D-80 och mb-d80 ska jag vinkla locket 30 grader och dra rakt ut, men det sitter där det sitter och jag är inte beredd att börja slita i det med våld. Några idéer?

//Björn

Nej det är ingen korkad fråga.
Själv så köpte jag ett grepp till min d200 för ca 2 veckor sedan och självklart så knäckte jag ena pinnen på batteriluckan.
Det bästa är nog om du tar dig en titt i instruktionsboken till din d80 innan du börjar bända och bryta på luckan.
På d200:an ska man iaf lyfta luckan till 60 graders vinkel och sedan dra den rakt ut i luckans riktning, dvs snett i 60 graders vinkel.
Om det är samma på d80 vet jag inte men kolla i instruktionsboken så du inte knäcker pinnen på luckan som jag gjorde.

Lycka till!!!

Jo det är samma som på d200. Det är bara att lyfta locket lite och dra rakt ut. Kolla noga så ser du spåren.

Glöm inte att det finns ett fack för batteriluckan i batterigreppet, kul detalj!

ANNONS
Götaplatsens Foto