Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mc-1a
- Trådstartare Smajly
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Ett skylightfilter tar bort en del uv-strålning och blåtoner i skuggan.
jpersson
Aktiv medlem
Våga vägra filter
När du sätter ett filter på linsen så sätter du ännu en glasbit framför filmen och för varje glasbit som ljuset passerar genom tillförs nya fel.
Moderna linser har ett bra UV-skydd och jag använder separata filter om det nu skulle finnas blåa skuggor (Wratten 81A eller Wratten K2).
Jag tror inte att mina linser är repigare än andras. Dessutom skulle jag tro att ströljus och fingeravtryck är ett större problem än synliga småfel på den främre linsen.
Moderna linser har ett bra UV-skydd och jag använder separata filter om det nu skulle finnas blåa skuggor (Wratten 81A eller Wratten K2).
Jag tror inte att mina linser är repigare än andras. Dessutom skulle jag tro att ströljus och fingeravtryck är ett större problem än synliga småfel på den främre linsen.
froderberg
Aktiv medlem
I de miljöer jag vistas och på det sätt som jag fotograferar ´känns det helt nödvändigt med ett skyddsfilter.
jpersson
Aktiv medlem
Jag såg att du var scout Magnus, roligt! Då förstår jag vad du menar med miljöer. Jag har varit aktiv scout och det händer fortfarande att jag ställer upp som stödledare och jag vandrar regelbundet. Jag har ändå inga repor på mina frontlinser trots att jag har använt vissa av dem i mer än tio år. Nu är du proffsfotograf och då fotograferar du säkert lika mycket på en vecka som jag gör på ett år.
Vad kan man säga? Jag har kanske tur? En skyddslins är kanske värd den marginella vinsten utan den? Däremot så vet jag att jag inte kommer att ersätta repiga linser om någon skulle följa mitt råd
Vad kan man säga? Jag har kanske tur? En skyddslins är kanske värd den marginella vinsten utan den? Däremot så vet jag att jag inte kommer att ersätta repiga linser om någon skulle följa mitt råd
froderberg
Aktiv medlem
I veckan var jag och gjorde reportage om ett scoutläger under tre dagar. Det blev 26 rullar och en hel del saltvatten på prylarna när jag var ute och plåtade från en liten motorbåt. Och nog stöter man i kamerorna både här och där i stridens hetta, särskilt när man kör med 2 hus.
Till badbilderna använde jag dock undervattenskamera, kändes tryggast...
Särskilt i vattnet...
Slutsatsen är precis som din: Vi plåtar olika och har olika behov.
Till badbilderna använde jag dock undervattenskamera, kändes tryggast...
Slutsatsen är precis som din: Vi plåtar olika och har olika behov.