Annons

mc-20 vs mc-30

Produkter
(logga in för att koppla)

Joker

Aktiv medlem
Jag har lite planer på att blir rånad i helgen men har inte bestämt mig för hur rånad jag vill bli. Jag ska nämligen köpa en trådutlösare och det finns två alternativ - MC-20 respektive -30.
20:ian kostar ca 1900. Med den kan man ställa tiden från 1/8000 upp till 9 h 59 min 59 sek, vilket är 9 h 59 min och 29 sekunder mer än vad som är möjligt med kameran om man bortser från bulb.
30:ian kostar ca 1100 och tillför inget mer än trådutlösning, det går med andra ord inte att ställa in tiden.
1900 är sjukt dyrt för en trådutlösare men 1100 känns på sätt och vis dyrare då den inte tillför något extra. Vad säger ni? Är det någon som har några erfarenheter som kan leda mig mot ett mindre smärtsamt rån? Finns det sköna piratprylar som ersätter dessa? ...

Vilken kamera?

Vad har du för kamera? Kan inte beteckningarna på alla prylar. Har däremot gjort egna trådutlösare till bl.a Nikon 801 m.fl. Det är i princip bara att ta en lång 2-ledare och löda dit ett par stift som man fäster på de rätta kontaktstiften i kameran. Sedan monterar man en en strömbrytare i andra änden så att man kan kortsluta stiften. Kostnad ca 20 kr - fast det gäller att veta vilka kontaktstift som funkar. Jag provade mig fram med lyckat resultat.

Hej

Jag köpte mc-20 (Nikon F100, fjärr/tidutlösare). Sjukt dyrt - ja, och den fungerar mycket bra. Visst, man kan säkerligen bygga en sådan själv och det finns sidor på nätet som har information om detta. Svårigheten vad jag förstår är att hitta en 10-polig anslutning för att utifrån denna bygga önskad lösning. Sök på nätet via www.nikonlinks.com eller www.nikonians.org så finner du vad du söker.

mc-20 har följande funktioner

o vanlig fjärrutlösning
o bulb, tryck en gång slutaren öppnar, tryck igen, slutaren stängs.
o nedräkning från tid nästan 10 timmar medges
o lyse

i samtliga fall visas förfluten tid/tid kvar. Pipsignal kan erhållas mellan sek.

Ström tas från kameran.
Mc-20 anslutes och skruvas fast och det finns ingen/liten risk att tappa den vid korrekt montering.

Tror jag betalade 1400 hos BjörnsFotoVideo för den.

mvh
Johan
www.motljus.com

Det blev en mc-30 för 850:- och jag saknar inte funktionaliteten från mc-20 men ska i ärlighetens namn säga att jag knappt har använt den....

ANNONS
Götaplatsens Foto