Annons

Md-14 vs Md-e? (Winders till Em/Fg/Fg-20)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Hej, jag har fått tag i en Nikon FG som jag efter lite bråk sparkat igång (den hade nog legat still lite för länge). Den saknar endast en sak; plastgreppet (klumpen) på framsidan. Detta gör behovet av en motor extra stort då den nu är som en hal tvål att hålla i tyvärr.

Allt jag kunnat läsa och se om dem har på forumet och ute på övriga nätet gör att jag ställer mig tveksam till om det är värt prisskillnaden (i butik går de nu på unjefär 1600 respektive 400).

Så nu är frågan som jag behöver få besvarad vad det egentligen är för skillnad på dessa båda Winders.
För att strukturera upp svaren:
1. Grepp/ergonomi
2. Funktioner/teknik
3. Driftsäkerhet/byggkvalitet

/F

Jag kan inte riktigt besvara alla dina frågor, det var länge sen jag höll på med analoga nikon-prylar..
MD-14 är dock snabbare; 3,2 bps mot MD-E; 2 bps. MD-14 betecknades väl som "motor" och MD-E som "winder" dvs långsammare och med huvudsakligt syfte att endast dra fram filmen. MD-14 har ju även ett "riktigt" grepp och MD-E bara en smalare list. Det är väl ungefär det jag kan säga. Blev lite förundrad över priset på MD-14.. det är väl ungefär vad den kostade ny på 80-talet om jag inte minns fel. E-bay?

Har själv MD-E till min Nikon EM & FG. Fungerade kanonfint, inte så snabbt, 2bps som föregående skribent skrev.
Fungerade bra under många år. Tyvärr inte så mycket "grepp" på framsidan kameran som man kanske skulle önska (som man är bortskämd med på nyare kameror).

/Mats

Som det är nu är jag Bortskämd!

Den stora bortskämdheten heter Nikon FM med md-12, greppet där är ju helt sagolikt. Det är inte en kamera som jag någonsin kommer göra mig av med, endast kanske i byte mot en fm2 eller annan fm (fm3 vet jag inte). Det jag inte vill ge upp med den är tillfrlitligheten som man saknar i tex FE (Mekaniska tider istället för elekroniska, dör batteriet har jag fortfarande samma möjligheter att fota istället för att vara hänvisad till "reservtider").
Dock kan kanske fg bli en kamera som jag använder mer (Upptäckte igår att den med 50mm E går med lätthet går ner i bröstfickan på min jacka!)

Men det kräver nog ett jag vid behov ska ha ett bättre grepp till den. Det brodskar ifs inte då den ska lånas ut först och kan vara borta i en tid.

Någon som vet var man kan få tag i ett sådant plastgrepp som ska sitta skruvat på framsidan?

ANNONS
Götaplatsens Foto