Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Med RF600/800 över axeln

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Jag har börjat gå ut med R5 + RF800/11 (+ RF 1,4x) och märkt att det duger till en hel del. Så jag tänkte helt enkelt att vi kunde ha en inspirations tråd med bilder tagna med de objektiven som kallas allt från odugliga till fantastiska.
Så här kommer några tagna med 800/11+ RF 1,4x.

800mm F11-17.jpg800mm F11-10.jpg800mm F11-5.jpg800mm F11-1.jpg
 

acke

Avslutat medlemskap
De här speciella gluggarna har ju fått lite blandad kritik vad gäller stillbild. Många hävdar att de lämpar sig bäst för filmning. Berätta gärna om dina praktiska erfarenheter av RF800/11.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag börjar så här då. Det är inte ett 800/5,6 varken till pris eller den yttersta krispigheten. Men det är ett objektiv med 800mm brännvidd och i mitt tycke tillräcklig skärpa. Alla bilder ovan är 800x1,4 = 1120mm handhållet på en R5.
Det väger inte så mycket att jag inte gärna hänger kombon över axeln när jag går ut. Vilket gör att jag mycket oftare tar med mig det här än om jag skulle haft en 800/5,6 och stativ. Och det funkar ju även till annat än fåglar.
Men går man ut 04:30 så räcker inte riktigt ljuset till för att få några användbara bilder på nåt som rör sig.Maskros.jpgVäxter.jpgSvan.jpg
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag har lagt upp RF 800 F11 bland prylar och lagt in en kort recension av objektivet. Utan 1,4x så är skärpan något bättre och bildvinkeln lite vidare.
Här är lite bilder utan konverter.800mm F11-36.jpg800mm F11-41.jpg800mm F11-46.jpg
 

PMD

Aktiv medlem
Mycket fina bilder. Det blir lite speciellt med en så lång brännvidd.
Kaplanen ser ut som en släkting till Alien. :–)
 

mabe11

Ny medlem
Hela den här bildserien om ca 150 bilder på Hardebergas berguvar är fotade med RF800mm och 2x extender. Alla bilder den första minuten är tagna med RP, men sedan är det mest R5:an. Avståndet är 220-300 meter på de flesta av bilderna, men uppåt 600 meter på någon bild mot slutet:

 
Senast ändrad:

mabe11

Ny medlem
Skillnaden mellan RP och R5 är inte alltid så stor när man fotar med RF800, men när man filmar är R5:an helt magisk. Nedan började jag filma i mörker och ca 1:50 in i filmen är solen över horisonten. Notera igen extremt långt avstånd och att 2x extender används.

 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag undrar en sak: själv är jag rätt förtjust i DO tekniken men vet att jag med både 400/4 DO (v1) och 70-300 DO behöver underexp lite för att inte få halos då högdager bränns ut samt bör man öka kontrasten lite extra jf med icke-DO. Jag undrar, skulle bilderna med 800/11 bli ännu lite krispigare med mer skärpning och kontrast, alltså andra inställningar än för andra objektiv du kör med? De ser hyggligt skarpa ut men jag tycker mig ana en lite tendens till halo (som med mina DO löses vid lätt underexp om det är hög kontrast i motivet) och en ökad kontrast skulle kanske ge dem ännu mer liv? En tanke bara och ingen kritik mot de väl komponerade motiven.
 
Senast ändrad:

mabe11

Ny medlem
Jag undrar en sak: själv är jag rätt förtjust i DO tekniken men vet att jag med både 400/4 DO (v1) och 70-300 DO behöver underexp lite för att inte få halos då högdager bränns ut samt bör man öka kontrasten lite extra jf med icke-DO. Jag undrar, skulle bilderna med 800/11 bli ännu lite krispigare med mer skärpning och kontrast, alltså andra inställningar än för andra objektiv du kör med? De ser hyggligt skarpa ut men jag tycker mig ana en lite tendens till halo (som med mina DO löses vid lätt underexp om det är hög kontrast i motivet) och en ökad kontrast skulle kanske ge dem ännu mer liv? En tanke bara och ingen kritik mot de väl komponerade motiven.
Om frågan var till mig så stämmer det att jag ofta måste öka skärpa och kontrast med den här objektivkombon, på ett sätt som inte behövs med andra objektiv. Högdagrar måste ofta dras ner och skuggor höjas, men det är olika från fall till fall. Det har tagit lite tid att lära sig och jag är högst troligen inte fullärd. I videon med bildserien är de gamla bilderna från tiden jag var ny och ovan vid objektivet, men mot slutet blev jag något bättre på efterbehandlingen. Hur som helst så kan jag lugnt säga att foto av motiv långt borta med RF800 x2 kräver mycket mycket mer efterbearbetning jämfört med något annat som jag använder.

Möjligen kunde underexponering hjälpa, men även vid neutral exponeringsinställning blir det på gränsen till underexponerat och man måste i regel dra upp ljuset i efterhand är min erfarenhet.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Fina och intressanta rullar!
Visst levererar glasen trots det enorma avståndet.
Bildkvalitet handlar mycket om var man lägger ribban.
Här tumlar väldigt rikligt med luft i olika täthet runt mellan uvarna och kameran och det är det som begränsar möjligheterna i första hand.
 

mabe11

Ny medlem
Fina och intressanta rullar!
Visst levererar glasen trots det enorma avståndet.
Bildkvalitet handlar mycket om var man lägger ribban.
Här tumlar väldigt rikligt med luft i olika täthet runt mellan uvarna och kameran och det är det som begränsar möjligheterna i första hand.
Tack! Jo, ofta är det atmosfäriska störningarna som begränsar, men någon gång ibland när allt klickar så kan de med 800/f5.6 eller 600/f4 från Canon/Nikon/Sony kombinerat med telekonverterarare få till helt fantastiska bilder från samma plats. Jag har sett flera exempel på det och då kan man faktiskt slänga sig i väggen med f11 ;). Då får man dock komma ihåg att de objektiven ligger på 130-160 tusen kronor jämfört med 10 tusen för RF-budgetarna.
 
ANNONS