Annons

Mellanformat vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
För att återknyta till mellanformat mot småbild så tror jag att mycket hänger på vilket man är van att jobba med. Jag är nog bered att hålla mer er ang. svart/vit, min erfarenhet där säger också att egen kopierade bilder med mellanformat blir snyggare, men jag tror att det beror ganska mycket på objektivet faktiskt. Carl-Zeiss objektiven är ganska mjuka i sig. Det skulle vara kul att jämföra samma objektiv på dom olika kamerorna, har hört att det ska finnas en konverter till Nikon.

Nej nu känner jag att jag drar tråden åt ett annat håll. Men avslutningsvis bara.... jag tycker inte att man ska skämmas över att använda småbild eftersom det inte är sämre, bara annorlunda.

Jag är också intresserad av vad ni har mer att säga om Seagull eftersom det verkar vara en bra och billig kamera som man kan ha med sig utan att vara orolig att ramla och hela ens livsbesparingar går åt helsike :)

Senast ändrad:
Jag tycker tvärtom att fiskmåskameran är ganska dyr. Det är ju en modern kopia av äldre tvåögdingar, bara med sämre kvalitet. Och priset är ungefär lika mycket som man får betala för en något sliten Rolleiflex. Man får två Rolleicord/Yashicamat/Autocord för samma peng. Och det är nog bättre kameror.

Dyrt, men är slutaren servad som det står så är den nog ändå prisvärd. Definitivt mer prisvärd än en fiskmåskamera för 500 kr mer i alla fall.

Jag kopierat bilder åt en fotograf som körde dels med Nikon & dels med Hasselblad och samma film i kamerorna. Skärpeskillnaden på kopior upp till ca 18x24 tycker jag är relativt liten. Dock är skillnaden i tonomfång stor. I mitt tycke tar ett större orginal bättre tillvara på filmens egenskaper & man förstår hur enormt bra dagens filmer är tillsammans med 6x org eller större.

Kanske inte hör till ämnet men det nämnts en hel del här att tonomfånget är bättre för större format jämfört med småbild. Hur kan man förklara det? Skärpa o korn är ju lättare att förstå.

Låt oss anta att vi har en digital bild på en gråskala som går från vitt till svart och att den har ett visst antal toner. Är det då konstigt att den får färre toner om vi förminskar bilden? Prova själv...

ANNONS
Götaplatsens Foto