Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

bjerner

Medlem
jag vill börja med mellanformat pga känsla och förstoringsfördelar. det känns lite som en djungel. är det nån som har tips om vad man behöver det finns ju winder, magasin, sökare och alla möjliga tillbehör. jag vill ha en komplett utrustning som är färdig att ta bilder med. behöver inte AF eller kunna byta film mitt i rullen. super sugen på hasselblad. film?
 
Börja med att kolla tidigare diskussioner i samma ämne här.

Vilka motivområden tänker du använda kameran till?
Vill du kunna köra allt från makro till långa telen?
Vilken prisklass är rimlig?
 
tack har nu läst. det tog en timme, men var väl värt det. hade ingen aning om att det finns så mycket här på fotosidan. är ganska ny medlem.

jag vill hålla mig under 10.000
behöver inte af
format 6x6
utomhusmiljöer
80 (motsv 50 i småbild ?) räcker änsålänge

har snappat upp hasselblad 500c
tips?
 
Jag tror du får mest för pengarna (under 10 lakan) om du köper Pentax 67. Du ska kunna få ett hus med TTL-prisma och normaloptik för flera tusenlappar under tio lakan. Om någon försöker få ut mot 10 för det setet bör du avvakta.
Pentax 67 är lättarbetad, som en småbild, bara större. Bladaren är klumpig utomhus och saknar mätning. Den centrumvägda mätningen i 67:an fungerar säkert -- bara man riktar den rätt om man har mycket himmel med t.ex.
Och framför allt: du har lätt råd med flera gluggar, det finns alltid billiga begagnade både vidvinklar och telen på marknaden. Slitna till det yttre ibland, men eftersom du inte har slutaren i optiken gör det inget så länge glasen ser okej ut. Det är värre med beg. optik, proffsanvänd ofta, med slutaren i optiken.
 
Är det en spegelreflexmodell du ska ha? Det är lätt att glömma att det finns finfina mellanformatare med genomsiktssökare, t.ex. Mamiya 6/7.

Jag har en spegelreflex (Mamiya 645) sedan många år. Har insett att jag nästan bara plåtar landskap och andra "stora" objekt med den. Mycket sällan macro. En Mamiya 7 hade kanske varit ett bättre val...
 
bjerner skrev:
... jag vill ha en komplett utrustning som är färdig att ta bilder med. ...

Du kan inte gå fel om du köper en bagagnad Rolleiflex . Då har du en kamera som många stora namn har använt för att bygga upp sitt rykte, Richard Avedon, t.ex., samtidigt som du inte behöver tänka på tusen andra saker som winders, magazines, viewfinders hit och dit.

Det du får en en fyrkant och ett objektiv i klass med Hasselblad. Har du lite tur, så får du allt du behöver för under 5.000.

Har du ont om pengar, så titta på en Rolleicord (minst model V).

Jag har några Rolleicord bilder i mitt område och på min hemsida.
 
En 500C kan du få billig, men kolla gärna efter en modell med bytt mattskiva, så den blir ljusare, sedan är det bara att köpa en prisma med inbyggd ljusmätare, så har den det med (men man får föra över EV-värdet manulet till objektivet) det finns väldigt mycket tillbehör relativt billigt i till dom (objektiv) i Sverige, pga av att dom alltid varit stora här i Sverige, sedan går det att få allt servat här hos Pro Camera i Landvetter, han servar (helrenoverar) ända bak till 1600F (från 1948) om det skulle behövas.
 
ANNONS