Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformatsscanner????

Produkter
(logga in för att koppla)

T.B.A

Aktiv medlem
HJÄLP!

Skulle behöva en mellanformatsscanner men vill inte gärna betala de 275000:- som jag hittat NIKON SUPER COOLSCAN 9000 ED för.

Någon som vet en billigare variant eller kanske rent av säljer en?

Vore helt sjuuukt tacksam för svar på detta!

/Sara

hoppla!

Ni fattar säkert att jag inte själv tror på att den skulle kosta 275000:- utan såklart 27500:-

:)

ville bara klargöra detta då man ibland dumförklaras för felskrivningar tack vare oerhört snabba fingrar med egna liv.... :)

tack o hej!

Men Sara. Jag har sett dina bilder o dy varför jag måste ställa fråga......vad är 27 500 för en yrkesfotograf!? Avdragsgillt och allt!!!!
Mvh
JB

Kära JB!

Trot eller ej men det finns fortfarande de fotografer som jobbar som anställda och alltså inte som egna företagare. ;-) I det facket finns jag just nu och kan därför inte "dra av" allt jag köper...ännu. Tråkigt men sant.

Misströsta inte! Jag är på gång att få ändan ur vagnen och starta eget och kollar nu runt efter vad som kan tänkas behövas.
Känns inte helsmart att satsa 30 lakan på en scanner det första jag gör dock (eftersom jag inte e hundra på att jag kommer använda den så mycket). E du me maj?. :)

Tack alla andra för tipsen! Kanon! Kollar för fullt men lutar nog åt en V700. Verkar riktigt bra faktiskt. ( I alla fall i den prisklassen)
När vi ändå har tag i ett gäng som fotar mellanformat....vilka kameror har ni och varför?
Har tänkt mig att en Mamiya 645 Pro TL skulle kunna få sluta sig till skaran kameror i väskan.
Detta mest för att det e den enda jag nånsinn använt (Förutom en gammal trasig 645'a som nu tjänar som pennställ) och vart som kär i från första stund.

.........

jag kör själv på en mamiya rz67 som jag älskar, kanske lite stor men mer att älska ; )
rekomenderas.
lånar tråden lite om det är ok?
är också ute efter en mellanformats scanner. har tittat på nikons ls-9000ed och epson v700/750. grejen är att bilderna ska användas i tryck.
jag har hört från vissa att en v700 skulle räcka men jag undrar det jag...
känns som om det måste bli en dedikerad filmscanner.
vad tror ni?
räcker verkligen upplösningen?
har också hittat en beggad imacon men då måste man ha scsi uttag, finns det adaptrar till detta?

boon skrev:

har också hittat en beggad imacon men då måste man ha scsi uttag, finns det adaptrar till detta?

Visst finns det. Satte in ett Adaptec 2906-kort i en Mac OSX 10.3.9 för några dagar sedan. Inga problem att använda en Imacon Photo efter det.

Stefan

tackar, det var ju skönt att höra.upplösningsmässigt då?
vad tror ni? hur långt räcker en v700?

boon skrev:
tackar, det var ju skönt att höra.upplösningsmässigt då?
vad tror ni? hur långt räcker en v700?

Jag har inte testat V700, men jag jämförde Epson 4990 med en Imacon Photo. Epson 4990 anges ju till 4800 ppi, medan Imacon ger 3200 ppi. Ändå var kvaliteten på Imaconen betydligt bättre. Först när jag sänkte upplösningen till 800 ppi på Imaconen fick jag samma kvalitet på bilderna.

Och då tycker jag att Epson 4990 är en riktigt bra flatbäddsskanner.

Stefan

jooo, det är klart, imacon är att föredra.
har som sagt hört både att v700 ska klara tryck och att den inte ska klara tryck.
blir inte klok.
vill helst prov scanna in samma bild med dom olika scannarna och jämföra. men vad jag förstått så tar det lite tid innan man har full koll och kan utnytja en scanner till fullo. iaf dom bättre (mer avancerade).

stefohl skrev:
Den killen kan inte hantera en Imacon-skanner. Kolla de urblåsta högdagrarna, vilket man får om man bara använder de grundinställningar som Flextight har.

Stefan

Ja, förmodligen. Det krävs ju att man klarar av att hantera maskinerna när man testar. Men bortser man från de utblåsta högdagrarna så tycker jag att Fextighten ger klart bättre resultat. Jag såg de nya flex-maskinerna nere på photokina. Det var en fröjd för ögat att se hur mycket de kunde krama ur ett 6x6. Men så kostar därefter oxå. Jag får nog säga att V700 producerar väldigt bra i förhållande till priset. Sen ska man nog (som oftast) ta Dmax-värdet med en nypa salt...kanske

boon skrev:
jooo, det är klart, imacon är att föredra.
har som sagt hört både att v700 ska klara tryck och att den inte ska klara tryck.
blir inte klok.
vill helst prov scanna in samma bild med dom olika scannarna och jämföra. men vad jag förstått så tar det lite tid innan man har full koll och kan utnytja en scanner till fullo. iaf dom bättre (mer avancerade).

Tveklöst kommer du att få bättre resultat med en Imacon, men det ska man också förvänta sig med tanke på prislappen.

Men du får absolut ut tryckbar kvalitet ur de bättre flatbäddarna idag. Jag skulle inte rekomendera en flatbäddare om du ska trycka en fotobok t ex, men till många jobb räcker en flatbäddsscanner. (Det du absolut ska göra är att skaffa ett bra program tex Silverfast och lära dig det.)

Kör du mellanformat blir skillnaden mindre påtaglig. Det du får med en imacon dock är den där riktiga kornskärpan. Det klarar inte en enklara scanner av.

Senast ändrad:
Använder en V700 sen ett par veckor tillbaka och är efter mina preferenser nöjd. Tror dock Stefan sätter ett finger på en viktig punkt, teknik kan inte göra ett bra resultat alena. Det krävs mycket kunskap o kompetens (o erfarenhet) om man ska lyckas nå precis dit man vill. Dock anser jag att V700:an är lättarbetad och prisvärd (för vad man får) så att en novis på scanningens område (som jag) kan prestera resultat som man är nöjd med efter sina förutsättningar.

Jag jämnför mina scans med de jag får från Crimson (vet ej vad de kör för scanner) och jag tycker oftast att mina scans - trots min begränsade erfarenhet, är något bättre. Sannolikt beror det säkert på att jag kan kosta på mig en del skruvande o fixande i mjukvaran för att få fram det resultat jag vill ha -Crimson kör säkert nån defaultprofil.

Tror inte jag hade haft större glädje av en imacon för mina syften, eftersom bilderna inte ska upp i tryckstorlek. Ibland måste man mätta mun efter massäck

Mvh
BAW

Jag har haft en V700 i några månader och jag tycker om den mycket. Men se när jag hellre inte profesionell.

Men en sak som jag tycker talar varmt för den är att den tar 6 stycken 6x6 negativ i ett svep. Och den klarar negativ upp till 8x10".

Men just att kunna skanna in en halv 120-film i taget är något jag gillar skarpt.

/ Marcus

ANNONS
Götaplatsens Foto