Annons

mellanringar 12 eller 25 millimeter?

Produkter
(logga in för att koppla)

D_J

Aktiv medlem
Melanringar verkar vara en kul leksak för småpengar. Funderar på att slå till på en sån. Ska man köpa 12 eller 25 millimeter i första hand?

Ge mig som novis lite köptips. Gärna med bildexempel.

Bra val. Själv har jag en hels sats med 12 + 20 + 36mm (totalt 68mm) från soligor. 1000 på cyberphoto. Kenkos för 1500kr brukar dock förespråkas, men jag var lite fattig vid köptillfället. Är ju bara byggkvaliteten som skiljer.

AF fungerar dock inte för mig. Kör med ef28-105/3,5-4,5 och eos400d. Blir för mörkt antar jag. Fungerar säkert om man har ljusstarkare optik eller bättre kamera.

Att tänka på är att du måste ha korta slutartider eller stativ för det blir ganska hög förstoring, plus att skärpedjupet bli så kort att man måste blända ner ganska mycket.

Sen fungerar det inte på korta brännvidder.
Det som händer med mellanringar är att närgränsen kortas. Kör man på för kort brännvidd hamnar närgränsen inuti objektivet och det är ju, som du säkert förstår, mindre användbart =)

Mycket kul och användbart är det dock. Ett utmärkt alternativ till en macroglugg. Inte på långa vägar samma sak, men som sagt ett billigt alternativ. Har flera bilder på min profil där jag använt mellanringar.

Bilden på ringarna och på spindeln exempelvis. Spindeln var inte större än en 3-4mm och bilden är endast beskuren för att få lite annat format och komposition, så man kommer ganska nära inpå.

Hittade Kenko för 129 Euro + 6.50 i frakt.

Om jag knappar in beställningen innan 16.00 så har jag dem i brevlådan imorgon.

Och knappar jag in något mer så beställningen överstiger 200 så blir frakten gratis.

(Canons 50 mm 1.8 ser just nu frestande billig ut med sina 89 Euros minus de 6.50 jag tjänar på att beställa tillsammans.)

Måste fundera några minuter till.

D_J skrev:
Hittade Kenko för 129 Euro + 6.50 i frakt.

Om jag knappar in beställningen innan 16.00 så har jag dem i brevlådan imorgon.

Och knappar jag in något mer så beställningen överstiger 200 så blir frakten gratis.

(Canons 50 mm 1.8 ser just nu frestande billig ut med sina 89 Euros minus de 6.50 jag tjänar på att beställa tillsammans.)

Måste fundera några minuter till.

Ja den gluggen ska man ju tydligen inte heller bli besviken på. Ska köpa en själv när cyberphoto får in den i lager. Underbart med 1.8. Både skärpedjup och slutartid blir ju helt underbara.

Det blev bara ringarna idag.

Gluggen får nog vänta lite.

Ska bli kul att leka imorgon!!

Bra resultat

Kan meddela att jag använde 50/1,8 + mellanringar (ibland som på bilden med den inbyggda blixten) och fick mycket bra resultat.

Bilagor

• nattfjärilfsliten.jpg
    nattfjärilfsliten.jpg
    60.3 KB · Visningar: 348
Nej men Kenko's ringar fungerar väl inte till EF-s objektiv, vill inte göra dig besviken men tror inte det kommer fungera till ditt 17-85.

Har Kenko ringarna själv men inget S objektiv å testa tyvärr.

Kombon kenko ringar med 50 1.8 är nog inte dum alls, mkt prisvärd sådan. Men ett gott råd är att blända ner, med 1,4 å alla ringar på blir det inga fina färger.

Jag har gjort alla mina närbilder med mellanringer, Soligor sättet. I dagsläget ångrar jag att jag inte investerat pengarna i ett riktigt makro, fast å andra sidan visste jag inte att jag skulle bli så interesserat. Det är lite bökigt, och tidvis begränsar det min kreativitet. Dessutom är man inte så förtjust i att byta när man liggar i skogsbottnen med risken att få in massor skräp i kameran.

Vad du måste veta är att det endast är Canon's egna ringar som går med EF-S objektiv. Jag kan använda autofokus med en ring monterat på EF 100/2 och 50/1.8. Har inte testat andra, och i övrigt använder jag alltid manuel fokus så jag bryr mig inte. Jag har tagit ett par bilder med 70-200 zoomen och ringar, och det blev väl också hyfsat, fast 100:at är bäst i mitt tycke.

Hälsningar, Thorsten

Fick ringarna idag, och de funkar (även AF) till mitt EF-S.
Kanske finns det äldre Kenko (som ni tänker på)som inte klarar EF-S??
Dock var AF känsligt/svårt när det var mörkt.

Några hastigt fotade första bilder i på tok för dåligt ljus finns i ett album i min profil.

Blitxen skuggas av objektivet(!) med 36 mm ringen, vilket tydligt syns på bilderna. Fokuspunkten bara ett par-tre centimeter från linsen i värsta fall.
Ska försöka på nytt i dagsljus (utan blixt)senare. Och de tunnare ringarna ska också invigas.

Visst kanske ett riktigt makro är bättre. Men det här är ju skitkul och billigt!
Jag kan säkert sälja ringarna för halva priset efter ett år om jag vill skaffa riktigt makro.

Senast ändrad:
Här är ett geléhallon taget med Sigma 150/2,8 macro + Soligor 1,4X extender + mellanringar 20+20+36+36mm

Bilden är bara förminskad, inte beskuren.. dvs kommer man rätt nära

Bilagor

• hallon22-22.jpg
    hallon22-22.jpg
    94.7 KB · Visningar: 143
ANNONS
Götaplatsens Foto