Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Mellanringar och sånt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Tjoho, här har ni en som är kass på utrustning. Vet typ ingenting mer än det jag själv har. Har ytterst lite koll på marknaden och vilka finesser det finns.
Har hört lite om mellanringar, vad gör dessa? Jag anar att det är till för att få macro på ett icke macro objektiv. Men hur blir kvaliten? Anar sämre jämförelse om man köper ett riktigt macro objektiv?

Finns det några mellanringar eller nått som gör att man får mer tele? Och hur är dessa då i förhållande till ett "riktigt" tele.

Anledningen att jag frågar är att jag sitter på 3 favoritgluggar enligt mig själv, 24mm, 50mm, 85mm. Älskar dessa men önskar lite mer tele då och då. Ska eventuellt ge mig in på lite bröllopsfotograferingar och behöver då macro till bukett, ringar, övriga detaljer.

Nikon AF-S 70-200/2,8G, är fint. Dock jäkligt tung och otympligt och dyyyyrt.
Nikon AF-S VR 105/2,8G är rätt så lockande.

Tips tack!

Senast ändrad:
Det finns telekonverters som ger 1,4, 1,6 eller 2 gångers förstoring. Nackdelen är att största bländaren du kan använda blir mindre så du måste ha ett redan ljusstarkt objektiv. Som en följd av det tappar ljussvagare objektiv autofokus. En telekonverter är alltså ingen höjdare om du ska stå inne i en mörk kyrka. Ska du däremot fota fågel mitt på dagen är det ett billigt sett att få längre brännvidder.

Mellanringar har jag inte så mycket erfarenhet av, Men testade med min kompis simon några gånger. Det som händer är väl att närgränsen försvinner i princip och man får längre zoom. Dock så funkar detta enbart med manuella inställningar tror jag? Iallafall bara manuell fokus men detta var riktigt roligt.. Vänta på någon mer erfaren som kan rätta mig då jag inte har så bra koll på detta!

/daniel

Mellanringar används för makrofotografering och ger utmärkta resultat t.ex. tillsammans med ditt 50 eller 85 mm. De fungerar så att du kan fokusera närmare motivet och därmed få större förstoring. Ju fler/längre mellanringar desto närmare kommer du. Du kan däremot inte fotografera på långt håll med mellanringar. Blanda inte ihop mellanringar med
telekonvertrar.

Exempel på en 25 mm mellanring med 50 och 85 mm objektiv finns här:
http://www.shutterfreaks.com/Tips/ExtensionTube.htm

Jag rekommenderar Soligors mellanringssats för ca 1275:-. Autofokus och exponeringsautomatik fungerar som vanligt. Den effektiva bländaröppningen minskar med mellanringar, så om man har för många så kan man tappa autofokus.

/J

ANNONS
Götaplatsens Foto